Full version: Bio utan hosta?
Jenny på söder
Hej!

Jag har sedan en tid tillbaka haft biljetter till en biofilm ikväll. Problemet är att jag åkt på hosta.
Det är mest småhostningar såhär på dagen, det är först när jag ska sova som de riktiga hostattackerna sätter fart.

Min fråga till er är om ni har tips på något jag kan äta/dricka under bion som gör att jag inte blir så hostbenägen?

Jag vill ju inte störa de andra besökarna med hosta, men ikväll är sista visningen av filmen så jag hoppas att ni kan hjälpa =)

Jenny
ingrids
Är det torrhosta eller slemhosta? I det förra fallet kan du behöva dämpa rentningen och i det senare fallet kan det vara lämpligt med något slemlösande. Det senare behöver du nog ett apotek för att hitta.
Jenny på söder
Hej ingrids!

Det är torrhosta jag har. Jag har druckit varmt vatten med honung och det hjälper lite, men det är lite krångligt att ta med på en bio =)

Jag har även köpt Nipaxon på apoteket, bara hunnit ta en dos hittills men tycker inte att det hjälpt nämnvärt (än).

På nätet har jag läst att något ämne i kakao/choklad skall vara bra mot hosta, är det någon som testat och vet om det stämmer?
skogstroll
...jag skulle ha en flaska med vatten och förbereda innan med hosttabletter Noskapin :-) Kanske nån karamell också som lenar.

Från en som hostar jämt... whistling.gif
ingrids
Nja, jag tenderar att tänka att choklad är bra mot allt ... Annars håller jag med Skogstroll
Jenny på söder
Skall köpa Noskapin direkt efter jobbet, tack för tipset!
Ska köpa på mig coklad och fina godisar samt ladda med vatten.

Tack för era tips!
noora
Jag brukar "knarka" läkerol eller Werthers original om jag har hosta. Något att dricka är också bra att ha. Se till att ha med dig en näsduk du kan sätta för munnen när du hostar, det dämpar faktiskt ljudet ganska mycket.
Red Top
CITAT (Jenny på söder @ 14-05-2009, 12:42) *
Hej ingrids!

Det är torrhosta jag har. Jag har druckit varmt vatten med honung och det hjälper lite, men det är lite krångligt att ta med på en bio =)

Jag har även köpt Nipaxon på apoteket, bara hunnit ta en dos hittills men tycker inte att det hjälpt nämnvärt (än).

På nätet har jag läst att något ämne i kakao/choklad skall vara bra mot hosta, är det någon som testat och vet om det stämmer?

Huruvida det hjälper vet jag inte, för jag har inte prövat. Men det ska tydligen vara mörk choklad.

Det är i en engelsk studie man hävdar att ämnet teobromin, som förekommer rikligt i kakaopulver, är tre gånger så effektivt mot hosta som kodein, det verksamma ämnet i många hostmediciner.

Det skadar ju inte att testa. Choklad är ju, som Ingrids påpekar, bra mot allt. Man blir ju t ex lyckligare när man äter choklad. biggrin.gif

Hittade en artikel om en läkare som rekommenderar sina patienter choklad ist f hostmedicin.:Dagens medicin
Snöflinga
Svarta Läkerol orginal är för mig det som hjälper bäst. Brukar ladda in ett par st och suga på innan jag börjat hosta och sedan ladda in eftersom .... Lycka till rolleyes.gif
Sussie F-Flower
Om du har skogen inpå knuten så hinner du kanske gå och hämta lite al-bark...
Du vet med de små svarta minikottarna....

Ta ca 3 msk hackad (3-5 mm i storlek) albark till 0,5 L vatten. Koka upp och låt sjuda ca 20 min. Låt svalna så du inte bränner dig. Kan dock vara varmt.

Gurgla och skölj i halsen. Håll kvar så länge som möjligt eller i ca 2-3 minuter. Spotta ut. Repetera ca 3-4 ggr eftersom. Svälj lite av den sista omgången.

Annars kan jag bara tipsa om starka halstabletter....
Red Top
Hur gick det Jenny? Fick du en trevlig biokväll, eller störde hostan? kompiskram.gif
Snöflinga
CITAT (Red Top @ 16-05-2009, 10:03) *
Hur gick det Jenny? Fick du en trevlig biokväll, eller störde hostan? kompiskram.gif

Undrar detsamma sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon