Vårdrömma
Hej!

Jag har satt murgröna och slingerkrasse att växa upp mot en spaljé på balkongen.

Murgrönan är av den lite kraftigare sorten, med större blad, som klarar några minusgrder.
Slingerkrassen har jag satt själv (drivit upp inomhus och sedan satt ut).

Nu har krassen blivit rätt ful på bladen, och jag undrar vad det kan bero på?

Skulle det kunna vara så att murgröna och krasse inte trivs ihop? Att murgrönan tar över?
Förra året upptäckte jag att mynta och verbena ihop i en blomlåda inte är ngn hit - verbenan klarade inte av att stå bredvid myntan!!
noora
Hur gjorde du när du satte ut krassen? Fick den vänja sig långsamt vid utelivet eller planterade du ut den direkt?
Aqvakul
Krassen är iofs inte så kräsen på näring, men visst är det risk att murgrönan tar över...
Vårdrömma
jag planterade ut den direkt...
noora
Då har du nog svaret där smile.gif Den fick förmodligen en smärre chock när den gick från varmt och solskyddat inneklimat till kyligt och soligt uteklimat. Dels kan den ha fått frostskador (om ni fortfarande har minusgrader på nätterna där du bor - vi har det i Tullinge i alla fall) och dels kan den ha fått solsveda. Det är som att i början av maj gå ut och lägga sig och sola i flera timmar utan solskydd - antingen blir man bränd (för att huden är vinterblek) eller förkyld (för att det är kallare än man tror) eller både och wink.gif

Det är inte så mycket att göra när skadan väl är skedd. Ta bort alla fula blad, och om det inte är många dagar sedan du planterade ut den kan du kanske täcka den med ett eller två lager tunn fiberduk i några dagar för att ge den lite skydd. Om inte hela plantan har vissnat så kommer den att börja växa igen så fort den har acklimatiserat sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon