Full version: Tomatbladen torkar?
MirMaja
Efter att jag skolat om de små (ca8cm) i enliterskrukor i balkonglådejord och ställt två tillbaka på fönsterbrädet med plast över, två på verandan både med och utan plast, samt fyra stycken i källarfönstret utan plast.

SAMTLIGA plantor har börjat torka/skrumpna i bladen.
Vad kan jag ha gjort fel?
Eva 33c
Du kan ha övervattnat. Dina småplantor fick plötsligt stora krukor, om du vattnade igenom hela jordvolymen i de nya krukorna så kan det hända att dina plantor "drunknat". De har inte så stort rotsystem att de hinner förbruka vattnet i krukan inom rimlig tid, utan jorden blir kall och tät och kanske syrefattig. Om man ger små plantor stora krukor kan man till att börja med vattna bara runt där man tror sig veta att det finns rötter.
Plasten över gör också att plantan behöver ännu mindre vatten, då det inte sker någon avdunstning ut i luften. Hade de plast innan du planterde om dem? I så fall bör du avvänja dem nu. Själv tar jag bort plasten så fort fröerna grott faktiskt. Det gynnar rotutvecklingen.
I värsta fall får du ta upp dina plantor och ge dem torr jord.
Detta som ett första förslag på felsökning smile.gif
MirMaja
Aha! Drunkning är nog dödsorsaken wink.gif
Vattnade på ordentligt när jag planterade om, men har inte vattnat sedan dess (ca en vecka) för jorden har inte hunnit torka upp ännu thumbdown.gif

Ska ta bort plasten oxå...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon