SysterJord
Jag delade en jättedaggkåpa från min mammas stora planta och planterade den för ca 2 veckor sedan.
Min planta har verkat må utmärkt, men har de senaste dagarna haft "skrynkliga" blad.
Varför är det så? Är den törstig eller vad kan det bero på?

Tack för svar! smile.gif
tepa
Hej

Jag tror det. Jag brukar alltid vattna de första dagarna, när jag flyttat någon planta.

Hälsn Tepa
SysterJord
Okej! Jag vattnade de första ca 3 dagarna och tyckte den såg så glad ut. Sen har det regnat lite sporadiskt, men den kanske är törstig i alla fall. Stackarn, får gå ut och vattna nu!

Ps. Jag har planterat en vallmo också som också är hängig. Prövar att vattna den lite mer också. Men kan det vara så att den inte gillar att stå i blåst? (har blåst som tusan här sista veckan). Och ska man klippa av stjälkarna på de blommor som blommat ut, eller låta dem vara för att de ska självså sig.
Ursäkta mina nybörjarfrågor, men den som frågar lär sig (förhoppningsvis). angel_not.gif
tepa
Hej

Jag flyttade också en perenn Vallmo, plantan var ganska stor, i förrgår. Vattnade och den såg glad ut. Nästa dag var den hängig, vattnade igen och den såg piggare ut. Det där med blåst vet jag inte, tror inte dom ogillar det. Men jag har inte hört att de skulle planteras speciellt skyddat.

Fick du ordentligt med rötter till Daggkåpan när du delade ?

Hälsn Tepa
mojan
Låt vallmostjälkarna vara kvar. De är så vackra. Kanske självsår de sig eller kan du ta frö och så själv. Dessutom kan du klippa av stjälkarna och använda t ex i en höstkrans till dörren eller liknande.
Thé
När det blåser torkar jorden ut mycket fortare än annars. Det kan vara en anledning.
lissa
Håller med The, när det blåser blir dom torra väldigt snabbt och djupare än vad man kan tro. Så om du inte har en fuktighetsmätare ( väldigt praktiskt) så kan du ta en torr stcka och köra ner den i jorden, när du drar ut den igen kan du se om den är torr eller fuktig. smile.gif
SysterJord
Tack för råden! Det blåste en hel del här vid tiden av min förra inlägg... Ska pröva med en sticka (var köper man en fuktighetsmätare, Clas Ohlson?).

Daggkåpan är fortfarande lite skrynklig och nu med lite brunt på kanterna. sad.gif Idogt vattnande till trots...
Bassam
Tack för frågan

Det är bra om du ordnar skydd mot vind.

H:Bassam
Irene_L
Den perenna vallmon brukar hänga med bladen när man har flyttat den. Den brukar komma igen!
Jennyirene
Hur delar man jättedaggkåpor och när kan man göra det? Mina är verkligen gigantiska, satte dem förra året, och i år är de superstora, funderar på om jag kan dela dem sen så att jag kan plantera på andra ställen också.
ingrids
Skulle dela dem i höst, just med tanke på uttorkningen som beskrivs ovan kan man vinna på att göra det dels när växten inte jobbar på att växa som värst, dels när det är stor chans för regn.
Bee
Då blir det spännande att se om de daggkåpor jag grävde upp igår och planterade i krukor kommer att överleva. Det är frösådda plantor som kommer varje år i en rabatt alltsedan grannen planterade en sådan i sin rabatt för flera år sen. I år håller dom på att kväva en del växter så gallring var absolut nödvändigt. Men dom är vackra och jag vill gärna ha dom i krukor smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon