Full version: Rotskott Rosenhallon
Madde Le
Skulle bara vilja veta en sak- är lite otålig!!

Förra veckan tog jag rotskott av min Rosenhallon o planterade ut på andra ställen...

Hur fort växer dom???? Kommer det bli nåt av dom i år, eller blir det till nästa år?

Tacksam för svar!

Ps. Kan man vattna ihjäl Rosenhallon? whistling.gif

Bassam

Tack för frågan
Dem är snabb växande växter och du kan vattna när du tycker att de behöver , när blir torkat om det regn inte under lång tid.

H:Bassam
Gossen Ruda
Skotten på rosenhallon är normalt två-åriga precis som på hallon. Skottet som växer upp i år blommar nästa år och då kommer också förhoppningsvis nya årsskott. Normalt. Jag har dock varit med om att årsskott som har mått bra blommat första året och tvärtom där det dröjt 3 år.
Madde Le
Åh ok!

Tack så mycket!!

Då fortsätter jag att vänta o se!

Spännande!
Lady Hamilton
Jag har ett par stora Rosenhallonbuskar som jag klipper ner vartannat år (till 5-10cm höjd) för att de inte skall bli FÖR stora. Och hos mig blommar buskarna varje år. Men det kanske beror på att de nya skotten kommer ner i från en redan "etablerad" rot?
Gossen Ruda
CITAT (Lady Hamilton @ 15-05-2009, 08:00) *
Jag har ett par stora Rosenhallonbuskar som jag klipper ner vartannat år (till 5-10cm höjd) för att de inte skall bli FÖR stora. Och hos mig blommar buskarna varje år. Men det kanske beror på att de nya skotten kommer ner i från en redan "etablerad" rot?

Förmodligen är det så.
Solstorm
En annan fråga om rosenhallon. Jag har ju sett dem många gånger och tycker de är vackra. Nu har jag sökt omkring lite på nätet för att hitta någon om hallonen på dem men överallt står det bara om blommorna, inget om några bär. Det blir väl hallon på dem?
Gossen Ruda
CITAT (Solstorm @ 15-05-2009, 10:34) *
En annan fråga om rosenhallon. Jag har ju sett dem många gånger och tycker de är vackra. Nu har jag sökt omkring lite på nätet för att hitta någon om hallonen på dem men överallt står det bara om blommorna, inget om några bär. Det blir väl hallon på dem?

Jag har aldrig fått några bär. Den tillhör samma släkte som hallonet så det borde bli bär men dom kanske är små? Eller så blir den inte pollinerad i Sverige.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon