Full version: KOMPOST-URIN
pikapicha
En av trädgårdsexperterna här svarade att urin är bättre, mer lättanvänt än kökskompost. Någon annanstans stod det om att strö ut askan under buskar. Om askan är från Tjernobylsmittat område skulle jag tro det var helt fel att strö ut den i trädgården. Likaså om urinen innehåller medicinrester som t ex cellgifter.
Husihelvete
Pinka på komposten som du sedan sprider, funkar kalas. wink.gif
Thé
Kompost och urin har inte samma användningsområde. Urin tillför kväve snabbt och ger växterna näring. Kompost förbättrar strukturen på jorden och ökar mikrolivet. Så har jag förstått.
Husihelvete
Genom att kombinera de två får växterna en helt underbar tillvaro.
Mitra
Du kan använda urin till pelargoner det gör susen men glöm inte att späda ut det. Min farmor hällde alltid ut sin potta på blomrabatten och inte tog den skada av det. Snarare tvärtemot.
Archos
Självklart ska man använda både kompost och urin till sina växter!

Om man till exempel har en lövkompost som innehåller mest kol så är urinet ett utmärkt kvävetillskott för att få bra kol/kväve-balans! Körde den kombon förra året och fick fin lövkompost på en säsong, rekommenderas! coolgleam.gif

Ingrid Zon3
Om du hämtar veden runt Tjernobyl så är det kanske ingen god idé att lägga ut askan i hallonlandet. Men jag skulle vara mycket mer nervös när du eldar med den.

Och är folket som producerar urinen sjuka och medicinerar så kanske man ska tänka sig för hur man använder den. Men till blommor går det väl bra?
Archos
Ingrid Zon3 - jag tror din rädsla för medicin i urinen är överdriven!

Varför skulle det vara så farligt menar du?
noora
CITAT (Archos @ 15-05-2009, 17:13) *

Det kanske beror på medicinerna. Kraftiga cellgifter t.ex. tycker jag låter tveksamt, vad har dom för effekt på växterna? Eller antibiotika? Vissa antibiotikakurer slår ut bakteriefloran i tarmen, så det kanske slår ut mikrolivet i jorden också?
Archos
CITAT (noora @ 15-05-2009, 17:44) *
Det kanske beror på medicinerna. Kraftiga cellgifter t.ex. tycker jag låter tveksamt, vad har dom för effekt på växterna? Eller antibiotika? Vissa antibiotikakurer slår ut bakteriefloran i tarmen, så det kanske slår ut mikrolivet i jorden också?

Tycker du det är bättre att vi spolar ut "skiten" i vattnet då? Jorden är förmodligen bra mycket bättre på att ta hand om det än vatten som medium. Dessutom, hur många procent av oss tar cellgifter eller äter antibiotika? Det låter lite på dig som om det skulle vara var och varannan människa! smile.gif
Gunilla T
Hormoner är väl inte heller särskilt bra...
Ingrid Zon3
CITAT (Archos @ 15-05-2009, 17:13) *

Archos, jag tror du övertolkade lite, jag skrev "tänka sig för" med anledning av första inlägget om cellgifter. Om koncentrationen av t.ex. cellgifter är så hög att urinen påverkar miljön borde sjukvården se till att det hanteras som riskavfall. Även om jag inte har stora förhoppningar om att den skulle ta sånt ansvar.

Jag är inte "rädd" däremot tycker jag att man kan ta det piano med mänsklig urin och avföring som gödning till det vi ska äta. Blommor och gräsmatta helt OK, men inte till sallaten. Min åsikt alltså, har inga andra fakta än evolutionens äckelkänsla smile.gif

Sen håller jag med om ditt andra inlägg, det är märkligt vad en del tror att våra reningsverk klarar av.

Edit: ska man använda mänsklig avföring som gödning ska den vara väldigt väl brunnen! 3 år,minst. (fortfarande min åsikt)
Archos
Jo, men tråden handlade ju faktiskt om kompost och urin!...

Separeras det så kan urinet användas så direkt att den är kroppsvarm anser jag. Skiten ska givetvis inte på grönsakslandet pga colibakterier, men får den brinna ett par år så är det nog ingen fara! Att gräva ner den ett par decimeter under markytan funkar nog också! yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon