Lilla Selma
14-05-2009, 14:28
Hej! Jag odlar i jordsäckar uppe på underbevattningslådor i mitt växthus. Så har jag gjort i snart 10 år och det funkar kanonbra. Men i år har jag fått jord som luktar illa - det är Jerle Torf:s plantjord, och den har jag använt tidigare. Men aldrig att jag känt en så konstig lukt. Tror ni att lukten kommer att avta? Har ingen lust att byta ut alla säckarna... Det luktar nästan som död råtta...
Tack för frågan
Det jorden haft mögel från mycket fukt i jorden, jag sa flera gångar att det är fel som står på den här vattning system, du kan bara byta jord och torka rötter före om plantering.
H:Bassam
GunnellF
14-05-2009, 17:04
Det kan ju vara så att jordsäckarna legat ute under vintern och blivit blöta. Vet du hur de har förvarats där du har köpt dem?
Lilla Selma
14-05-2009, 17:13
Ok, alltså mögel... Tycker inte det luktar så, men vad vet jag. Vad händer om jag inte byter jorden? Kan jag vattna med något som hjälper?
Vet inte hur de förvarats hos min leverantör, men de kändes inte blöta när vi köpte dem och sedan lade vi dem direkt in i växthuset.
GunnellF
14-05-2009, 17:37
CITAT (Lilla Selma @ 14-05-2009, 18:13)

Ok, alltså mögel... Tycker inte det luktar så, men vad vet jag. Vad händer om jag inte byter jorden? Kan jag vattna med något som hjälper?
Vet inte hur de förvarats hos min leverantör, men de kändes inte blöta när vi köpte dem och sedan lade vi dem direkt in i växthuset.
Men om jordsäckar har legat ute under vintern och det har trängt in vatten i säckarna då kan det bli väldigt surt och lukta apa. Inte mögelllukt, utan mer kloak... typ
Kändes inte jordsäckarna tunga heller när ni köpte dem?
Det är nog bara som en kompost som luftats dåligt, jorden innehåller säkert kompostmaterial. Bara det luftas så försvinner lukten.
Lilla Selma
14-05-2009, 19:40
Åh Kurt, det låter bra! Nu är ju säckarna öppna över 80 % av ytan, så lufttillgången är ju god nu. De nyplanterade växterna ser jättepigga ut, så jag hoppas allt avlöper väl. Tack alla för tipsen!
Tack för frågan
Mot mögel kan man vattna på vatten som blandad med ATAMON.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.