joho75
Finns det nån här som har testat med Kaki frukt i växthus. Frukten kallas även sharon i affären. Hur stora blir träden? Ska man odla i kruka eller i marken?
MariaS
Har just fått upp ett antal plantor från frön. Mina kommer jag behandla som vanliga krukväxter. Ut på sommaren och in innan nätterna börjar bli kyliga (under +10 ). Vad jag förstår, kommer de bli ganska buskiga, så de lär behöva ganska stor plats.
lotte.schioler
När jag bodde i Italien hade jag ett stort Cacoträd i min trädgård. Det var minst 5-6 m högt! Frukten fick jag ta med en så'n där påse på en lång pinne.
Mmmycket goda frukter.
Det var inte samma sort som sharonfrukterna i affärerna, de var mjukare och större.
Önskar man kunde ha ett här i Sverige!
joho75
Enligt uppgift jag hört ska det finnas sorter som går här.
bloaja
Jag har beställt ett sharonträd eller en buske som kan bli 3 m hög från Bakker.se enligt not på beskrivningen skall den klara zon 1 och då antar jag att man menar på friland, någon som vet?
MariaS
Jag skulle inte lita å vad Bakker skriver. De uppgifter jag har, är att den klarar max -7 grader! Och det blir ju kallare än så, även i zon 1!
Alexander-VG-zon3
Diospyros kaki - är i usa satt till att klara usda zon 7, så borde den också kunna testas i goda zon 0-1 lägen, det är ju säkert sommaren som spelar in. och deras inhemska Diospyros virginiana ska ju tåla ner till -30c.

CITAT (MariaS @ 15-05-2009, 21:27) *
Har just fått upp ett antal plantor från frön. Mina kommer jag behandla som vanliga krukväxter. Ut på sommaren och in innan nätterna börjar bli kyliga (under +10 ). Vad jag förstår, kommer de bli ganska buskiga, så de lär behöva ganska stor plats.

är jätte glad för min, den har växt ut ett par nya blad par. har satt den ute i ett litet växthus. smiley_small_hug.gif

CITAT (joho75 @ 18-05-2009, 09:21) *
Enligt uppgift jag hört ska det finnas sorter som går här.

det finns många namn sorter på Diospyros kaki, så det är nog inte helt omöjligt att det finns härdigare varianter. kanske också korsningar med andra härdiga arter.
MariaS
CITAT (flaxss @ 23-05-2009, 18:36) *
är jätte glad för min, den har växt ut ett par nya blad par. har satt den ute i ett litet växthus. smiley_small_hug.gif

...och ändå har jag fortfarande 5 plantor! Det kom ut ytterligare en grodd ur det ena fröet nämligen! De verkar växa fort också. Mina har redan blivit närmare 5cm redan!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon