norea
[attachment=34668:IMG_7235.JPG]
[attachment=34669:IMG_7236.JPG]
[attachment=34670:IMG_7238.JPG]
Denna här ovan växer just nu upp ÖVERALLT i alla rabatter. Grannen har haft fågelmatningsbord i närheten och jag vet att fåglarna tappat jättemycket frö i dessa rabatterna om det nu kommer från det..
[attachment=34671:IMG_7239.JPG]
[attachment=34672:IMG_7240.JPG]
En väldigt risig buske..
[attachment=34673:IMG_7242.JPG]
Red Top
Den första är någon sorts näva.

Den sista bilden är nog skelört. De brukar försöka se ut som akleja när de är små, men eftersom stammarna är håriga, så tror jag som sagt att det är skelört.

De som du har massor av vill jag oxå veta vad det är. Har oxå massor av dem ibland.
GunnellF
Det var knivigt det här confused.gif

6. är Akleja, det är jag säker på.
5. kan vara nån Azalea.
3. ser ut som smultronplantor fast det är svårt att avgöra storleken. Är de små?

1. ser vid första anblick ut som en näva men jag tror inte att det stämmer.
2. känner jag igen men kan inte komma på vad det är. Trodde först det var Nejlirot men är tveksam, bladen stämmer inte riktigt.

Ska väl även säja att den fjärde bilden har jag inte ens så pass som en gissning!! coolgleam.gif
Huggorm
Den första, den med rosa blommorna liknar väldigt mycket en blomma som dök upp hemma hos mig idag. Min är dock något kluven i änden på blombladen, annars är det samma. Ingen aning om vad det är
GunnellF
CITAT (Huggorm @ 14-05-2009, 18:48) *
Den första, den med rosa blommorna liknar väldigt mycket en blomma som dök upp hemma hos mig idag. Min är dock något kluven i änden på blombladen, annars är det samma. Ingen aning om vad det är

Blommorna påminner om näva, men bladen stämmer inte riktigt. Kan inte påminna mig om att jag sett nån näva med såna blad...
*Stintan*
1 är en näva
2 misstänkt nejlikrot
4 tycker jag ser ut som ett hagtornsskott
GunnellF
Söker vidare här... tummenupp.gif

1. ÄR nog en näva - stinknäva! Kolla om den luktar illa. Den är vildväxande tämligen allmänt upp till Jämtland.
norea
CITAT (GunnellF @ 14-05-2009, 18:48) *
3. ser ut som smultronplantor fast det är svårt att avgöra storleken. Är de små?

finns både pyttesmå och större. tror inte det är smultron, jag har sådana också och de ser inte ut så.
norea
CITAT (GunnellF @ 14-05-2009, 19:14) *
Söker vidare här... tummenupp.gif

1. ÄR nog en näva - stinknäva! Kolla om den luktar illa. Den är vildväxande tämligen allmänt upp till Jämtland.

jo den luktar väldigt underligt..
GunnellF
CITAT (norea @ 14-05-2009, 19:27) *
finns både pyttesmå och större. tror inte det är smultron, jag har sådana också och de ser inte ut så.

Nä det kan ju vara nåt annat men smultronplantor ser ut så när de är små. Är det smultronplantor bredvid?

CITAT (norea @ 14-05-2009, 20:14) *
jo den luktar väldigt underligt..

Jamen då är det stinknäva. Det stämmer både med blad och blommor.

http://images.google.se/imgres?imgurl=http...oGIac-gaB0oyuBg

norea
CITAT (GunnellF @ 14-05-2009, 18:48) *
5. kan vara nån Azalea.

Men den är mer än en meter hög. blir de så höga?
GunnellF
CITAT (norea @ 14-05-2009, 20:32) *
Men den är mer än en meter hög. blir de så höga?

Det kan de. tummenupp.gif Det kan även vara en liten Rhododendron av nån variant. Den ser mager och eländig ut så det är svårt att bedöma.
norea
CITAT (GunnellF @ 14-05-2009, 20:36) *
Det kan de. tummenupp.gif Det kan även vara en liten Rhododendron av nån variant. Den ser mager och eländig ut så det är svårt att bedöma.

jo den ser inte så glad ut. jag tänkte också att den kanske var nån rhododendronsort. står i mörker och har nästan inga blad..
GunnellF
CITAT (norea @ 14-05-2009, 20:37) *
jo den ser inte så glad ut. jag tänkte också att den kanske var nån rhododendronsort. står i mörker och har nästan inga blad..

Frågan är om det är så mycket att ha kvar egentligen... tror det blir svårt att få fart på den.
norea
CITAT (GunnellF @ 14-05-2009, 20:41) *
Frågan är om det är så mycket att ha kvar egentligen... tror det blir svårt att få fart på den.

vi har nyss flyttat in här, så jag får väl ge den en chans till nästa säsong iallafall.. och vårda den ömt..hheheh
GunnellF
CITAT (norea @ 14-05-2009, 20:46) *
vi har nyss flyttat in här, så jag får väl ge den en chans till nästa säsong iallafall.. och vårda den ömt..hheheh

coolgleam.gif Ja du får göra det... Det finns ju speciell gödsel och jord för Rhododendron, men som sagt... den ser tanig ut, frågan om det är möda värt.
magdalena81
Det sista ser ut som en akleja!
Lars-Olof Arvids
1. Stinknäva.
2. Nejlikrot.
3. ???
4. Hagtorn.
5. ???
6. Akleja.

Olle
Ulf Eliasson
3. Ser ut som fröplantor av nejlikroten. Bladen blir annorlunda på äldre plantor.
GunnellF
CITAT (Ulf Eliasson @ 15-05-2009, 08:36) *
3. Ser ut som fröplantor av nejlikroten. Bladen blir annorlunda på äldre plantor.

Det stämmer nog att det är fröplantor av den du säjer är nejlikrot! Inte smultron som jag trodde... Däremot är jag tveksam till att 3 verkligen är nejlikrot - den har inte lika särade blad som plantan på bilden, fast det kan ju bero på var den växer också... Dock vill jag se blommor på den plantan innan jag håller med om nejlikrot tummenupp.gif
Linus59
1 näva av något slag
2nejlikerot helt säker
3----
4ser ut som trädgårdshibiskus
5----
6kan vara akleja vänta och se
MariaS
1:an är ju redan klar.
2 och 3 vågar jag inte gissa på just nu.
4 är definitivt ett ungt exemplar av frilandshibiskus. Har själv ett gäng här som ser exakt så ut.
5 är en Azalea. Kan bli 2 meter hög och ser tämligen ledsna ut så här års. Bladprakten kommer först långt senare.
6 är en akleja eller någon annan typ av ruta.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 18-05-2009, 20:48) *
4 är definitivt ett ungt exemplar av frilandshibiskus. Har själv ett gäng här som ser exakt så ut.

CITAT (Linus59 @ 18-05-2009, 20:34) *
4ser ut som trädgårdshibiskus

kommer inte på va det är kanske någon rosväxt?, men kollar ni på stammarna så ser dom ludna ut, det är inte Hibiskus. Och Hibiskus har en slät och grå/grön stam som ung. och som äldre mer grå/svart. den på bild har en rödbrun stam.

och Frilandshibiskus har inte stipler vilket denna växt har och Frilandshibiskus har inte sådana blad alls (kolla nerver och hur bladen är utmed kanterna).
Anders zon 1
Är tämligen säker på att det är:

1. stinknäva
2. nejlikrot
3. småplantor av nejlikrot
4. liten planta av hagtorn (absolut inte hibiskus)
5. någon azalea (lövfällande rhododendron)
6. akleja

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon