annika_u
Har äntligen köpt mig en mårbackapelargon, men nu undrar jag hur jag sköter den på bästa sätt. Bör jag toppa den eller är det bara en fråga om jag vill få den att växa på höjden eller bredden?
GunnellF
Ja, det där avgör du själv. Vill du ha en lite lägre och kraftigare så toppar du.

Du kan även rota det du klipper bort så får du fler plantor. Om du tar sticklingar så tar du dem i en längd av tre-fyra blad, direkt under nedersta bladet (rottillväxten är kraftigast under bladfästet) och så tar du bort dessa blad (de nedersta alltså). Du kan endera köpa såjord och sätta sticklingarna i den eller i torvbriketter (hette Jiffypots tidigare iaf). Fast du kanske har tänkt på det här redan? naughty.gif
Nauti
Om du vill att den skall växa till sig och bli buskigare så nyper du av alla blommor tills du tycker att den växt till sig tillräckligt.

Jag tror inte att Jiffys är detsamma som torvbricketter. Jiffys finns fortfarande och de består av kokos om jag inte fått för mig någonting fel.
GunnellF
CITAT (Nauti @ 14-05-2009, 21:43) *
Om du vill att den skall växa till sig och bli buskigare så nyper du av alla blommor tills du tycker att den växt till sig tillräckligt.

Jag tror inte att Jiffys är detsamma som torvbricketter. Jiffys finns fortfarande och de består av kokos om jag inte fått för mig någonting fel.

Förut fanns det torvbriketter som hette Jiffypots. Det finns fortfarande briketter - alltså runda med nät som man lägger i blöt så att de sväller - men jag vet inte om de heter Jiffypots längre. Bra för att sätta sticklingar i alla fall.
GunnellF
Kan du lägga in en bild kanske? Det är lättare att svara om man ser hur plantan ser ut tummenupp.gif
carin1964
Hej,

Jag lånar tråden lite och undrar under vilken tid man bäst toppar och sätter sticklingar. Ska man seda klippa ner den ordentligt på hösten?
/Carin
GunnellF
CITAT (carin1964 @ 18-05-2009, 09:30) *
Hej,

Jag lånar tråden lite och undrar under vilken tid man bäst toppar och sätter sticklingar. Ska man seda klippa ner den ordentligt på hösten?
/Carin

Sticklingar kan du sätta nu t ex men du kan även sätta senare i sommar och övervintra sticklingar istället för hela plantan, om du vill.

Klipper ner en pelargon gör man på vårvintern, efter viloperioden.
annika_u
Varför måste man klippa ner hela tiden rolleyes.gif ? Blir inte plantan bra annars eller är det bara för att hålla den i den i schack så att den inte växer sig för stor (gillar stora växter)?
GunnellF
Jo, jag skrev ju det att det avgör du själv! tummenupp.gif Om du vill toppa den eller inte alltså... vill du ha den stor så är det bara att låta den växa. Ge den gödning också, regelbundet men som nån skrev: ta gärna bort första blommorna så att plantan får växa till sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon