Full version: Gröna tomater
andershorn
Har cirka 10 kg gröna tomater jag plockat av från plantorna i växthuset.

Hur förvarar jag dessa bäst för att de ska bli mogna. De har en tendens att bli svarta i skalet.

Ska de förvaras varmt eller ljust?

Tacksam för svar!
yla
jag brukar lägga eller hänga mina i fönstret där dom mognar
men med så många kan du göra grön tomatmarmelad det är JÄTTEGOTT
gör som vanlig marmelad o ha i lite citronskal också
Kjellepelle
CITAT (andershornstein @ 08-10-2003, 20:59)

Jag mognar mina tomater i kylskåp, funkar jättebra. Varken ljust eller varmt. Tomater har en tendens till att bli lösa i köttet om man mognar dom ljust och varmt är min erfarenhet. Kanske är det olika på sorter. Jag har Balkongzauber och Bloody Butcher.
Betty
Jag mognar mina tomater på ett stort serveringsfat på köksbänken. Har även provat att mogna dem i en plastpåse i skafferiet, det går åxå bra.
I år har jag inte låtit dem vara kvar på kvistarna, det verkar inte spela nån roll alls! Tycker att de är lättare att hantera utan kvistar. smile.gif
Charlotte V
Gör inte det!

Classic Fried Green Tomatoes
Southern U.S. Cuisine

4 - 6 gröna tomater
salt och peppar
majsmjöl
baconfett eller vegetabilisk olja
Skiva tomaterna 5-12 mm tjocka skicor. Salta och peppra dem efter smak.
Doppa i mjölet och stek i det hela fettet eller oljan i ungefär 3 minuter tills de är gyllene - vänd dem då försiktigt och stek andra sidan!

Gott som tillbehör till mat eller till frukost!
Diana
CITAT (andershornstein @ 08-10-2003, 20:59)
Har cirka 10 kg gröna tomater jag plockat av från plantorna i växthuset.

Hur förvarar jag dessa bäst för att de ska bli mogna. De har en tendens att bli svarta i skalet.

Tacksam för svar!

Jag lägger dom på fönsterbredan. Har även en smal hylla på fönsterbredan så jag har 2 våningar nu fulla med härliga plommontomater som har blivit röda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon