Har cirka 10 kg gröna tomater jag plockat av från plantorna i växthuset.
Hur förvarar jag dessa bäst för att de ska bli mogna. De har en tendens att bli svarta i skalet.
Ska de förvaras varmt eller ljust?
Tacksam för svar!
yla
08-10-2003, 20:08
jag brukar lägga eller hänga mina i fönstret där dom mognar men med så många kan du göra grön tomatmarmelad det är JÄTTEGOTT gör som vanlig marmelad o ha i lite citronskal också
Kjellepelle
08-10-2003, 20:36
CITAT (andershornstein @ 08-10-2003, 20:59)
Jag mognar mina tomater i kylskåp, funkar jättebra. Varken ljust eller varmt. Tomater har en tendens till att bli lösa i köttet om man mognar dom ljust och varmt är min erfarenhet. Kanske är det olika på sorter. Jag har Balkongzauber och Bloody Butcher.
Betty
08-10-2003, 23:44
Jag mognar mina tomater på ett stort serveringsfat på köksbänken. Har även provat att mogna dem i en plastpåse i skafferiet, det går åxå bra. I år har jag inte låtit dem vara kvar på kvistarna, det verkar inte spela nån roll alls! Tycker att de är lättare att hantera utan kvistar.
Charlotte V
09-10-2003, 09:20
Gör inte det!
Classic Fried Green Tomatoes Southern U.S. Cuisine
4 - 6 gröna tomater salt och peppar majsmjöl baconfett eller vegetabilisk olja Skiva tomaterna 5-12 mm tjocka skicor. Salta och peppra dem efter smak. Doppa i mjölet och stek i det hela fettet eller oljan i ungefär 3 minuter tills de är gyllene - vänd dem då försiktigt och stek andra sidan!
Gott som tillbehör till mat eller till frukost!
Diana
09-10-2003, 17:09
CITAT (andershornstein @ 08-10-2003, 20:59)
Har cirka 10 kg gröna tomater jag plockat av från plantorna i växthuset.
Hur förvarar jag dessa bäst för att de ska bli mogna. De har en tendens att bli svarta i skalet.
Tacksam för svar!
Jag lägger dom på fönsterbredan. Har även en smal hylla på fönsterbredan så jag har 2 våningar nu fulla med härliga plommontomater som har blivit röda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.