Kanske en dum fråga, men om man inte frågar får man inte veta...
Jag har sått rudbeckia Echinacea x hybrida 'Paradiso' som kommit upp fint och nu har små hjärtblad. Om man ser på bilden på Impectas hemsida ser det ut som att en planta har flera olika färger på blommorna och i texten står det: "Variabelt hybridkomplex i oväntade färgkombinationer. Blommorna från vitt, gult och rosa till neonröda nyanser."
[attachment=34679:Paradiso.jpg]
Kan det vara så eller har de bara föst ihop flera blommor på bilden??? (Har aldrig sett andra växter med flera olika färger på blommorna i samma planta...)
ingrids
14-05-2009, 21:17
underblomma har olika färger på samma planta, det är den enda jag vet. gissar på att bilden visar flera plantor.
Lars-Olof Arvids
14-05-2009, 21:52
Jag minns från genetiken i skolans biologi att man tog just underblomma som exempel. Korsar man en rödblommig planta med en vitblommig, kommer all avkomma att få rosa blommor om föräldrarna har dubbel genuppsättning för respektive färg. Borde inte alla blommor på samma planta ha samma färg då? Jag har svårt att tänka mig att blommor på samma planta har olika färg överhuvudtaget, om man undantar att vissa kan ha en färg när de är alldeles nyutslagna för att sedan snabbt färga om (t ex från rosa till blått hos lungört och vissa sorters förgätmigej). Hos rudbeckia har säkert en planta lila blommor, en annan gula, en tredje vita o s v, även om de olika färgtyperna kan korsa sig och ge avkomma med nya färger.
Olle
Ulf Eliasson
15-05-2009, 07:49
Det är mycket ovanligt att en planta har olika färger och jag vågar nästan lova att bilden från Impecta är en bukett från olika individer.
De växter jag känner till med olika färger är vissa rosor, som 'Shailer's White Moss', som har vita eller rosa och ibland tvåfärgade blommor
(bild).
Annars är det ganska vanligt med blommor som ändrar färg efter de slagit ut, som många strävbladiga (lungört) eller klockrankan. Anledningen till att just klockrankan ändrar färg från grönvitt till violett beror sannorlikt på pollinatören. Blommorna pollineras av fladdermöss, som är relativt tunga djur. När den vita blomman är pollinerad ändrar den färg för att fladdermössen inte skall se den på natten och risken att den skadas av fladdermössen blir mindre
(bild).
Misstänkte att det var flera plantor på bilden. Synd att de inte kommer upp ur jorden med en liten färgflagga på grodden så man kan "komponera" dem rätt redan från början och inte behöver vänta på att de blir 2-3 år och behagar blomma...
Väcker upp tråden igen.
Mina småplantor "paradiso" fick växa till sig över sommaren och planterades sen ut i rabatten. Tyvärr verkade sniglarna ganska glada i dem, så de fick en hård start. Nu har inte en enda planta kommit upp (mina vanliga rudbeckior är väl på väg). Hur har det gått för andra som sått och planterat ut "paradiso"? Har de tagit sig?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.