Jordgubbe
Tänkte fråga om era favoritställen och måsten när ni åker dagtur till Stockholm och vill shoppa, äta gott, unna och skämma bort er lite ?. Speciella ställen, gärna billigt så att man kan få mycket för liten peng utan att det behöver kosta så mycket.

Stan är stor och jag behöver lite tips på nya ställen och områden att besöka, gärna bra antikvariat/bokhandlare med stort utbud eller små ställen där man kan inhandla indiska kläder (för män) och gärna bra indisk musik. Det har sistnämda har jag letat efter länge.

Men inga svar i denna tråd är rätt eller fel. Tanken är att kunna "så och plantera ett frö". Inspirera andra och tipsa.
noora
Det låter som att Södermalm är stället för dig smile.gif Gott om spännande småbutiker, både begagnat och nytt, spännande restauranger (och inte allt för dyra om man äter vid lunchtid på en vardag).

Några av mina favoriter bland restauranger och caféer på Söder (östra delen där jag brukar röra mig):
Matkultur (Erstagatan)
Hermans (Fjällgatan)
7 knop (Skånegatan)
Harran (Folkungagatan)
Brasco (Hörnet Folkungagatan/Renstiernas Gata)
Ersta Sjukhems lunchmatsal - maten är sisådär men vid fint väder kan man sitta ute med bästa lunchutsikten på Söder, klår Hermans med flera meter (Erstagatan)
Stockholms Glass & Pastahus (Götgatan) eller Lejonet & Björnen (Söderhallarna/Medborgarplatsen) om man vill ha glass, eller kiosken på Fjällgatan om man vill ha glass med utsikt och turistbussar...

Roliga butiker ligger strödda lite överallt. Indiska kläder och indisk musik vet jag inget om, men antikvariat har jag för mig finns bl.a. på Folkungagatan och på Bondegatan.

Det finns flera trevliga kvarter att promenera igenom, bl.a. kring utsiktsvägen Monteliusvägen och mellan Fjällgatan och Erstagatan. Vita bergsparken/Sofia kyrka bör inte missas.
Farmor
På Hornsgatan mellan T-banestationerna Mariatorget och Zinkensdamm ligger en jättemysig bokhandel som också har äldre/begagnade böcker. Vet inte vad den heter eller adressen, men den ligger på höger sida från slussen sett och vid ett litet torg.

Någon mysfaktor är det inte på det här tipset, men hos Myrorna i Skärholmens centrum finns en hel del gamla böcker. Där kan du verkligen fynda, för dom är billiga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon