Katarina i Skåne
Jag letar efter ett träd som ska planteras ca 3 meter från gatan. Precis bredvid trädet skall gå en liten gång, dvs grenhöjden på trädet bör vara så att man kan gå under. Trädet bör ha en sluthöjd kring max 5 meter.

Jag har haft tankar på prydnadsapel. Skulle det kunna funka tror ni? Eller har någon ett bättre förslag. Olika lönnar kanske, men droppar inte de en massa kladdigt?

cistus
Jag tycker du ska välja bland sådana träd som är vackra lång tid, alltså växtsätt eller färger och då borde strimlönnar ligga bra till, fin bark och höstfärg. De prydnadsaplar som finns här uppe i zon tre är ofta ganska tätvuxna. Sen finns ju pelarvarianter av diverse trädarter, löv- eller barr- t.ex. avenbok.
/cistus
cistus
En till: Ligustersyren, med stora blad, syrenblommor och vacker förgrening. I centrala Örebro finns ett ganska gammalt exemplar, som jag tycker är snyggt!
/cistus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon