Hur gör ni andra dammägare med allt stöv och sediment som samlas på botten? Jag tycker det är väldigt svårt att få det uppsamlat, vilket innebär att det mesta ligger kvar och dammen blir onödigt smutsig.
Någon som har erfarenhet av sk damm dammsugare? Hur fungerar dom och är det ett bra alternativ?
Alla tips och råd mottages tacksamt!
Pondteam.com har en mekaniska pump som jag verkligen rekommenderar. Jag är helnöjd med den.
495:- gav jag för den i en trädgårdsbutik.
70301 Dammsugare teleskop Suger och skräp och slam från botten. Filterpåse medföljer.
Säger som Uno, helnöjd med Pondteams mekaniska. Till den följer en uppsamlingspåse, men man kan också sätta på en slang (50mm grov) och spola bort slammet till annan del av trädgården om man vill.
Mon, jag köpte min på
vattenliv.nu. Jättebra! Enda nackdelen var väl att jag sög även upp den sand som jag en gång la på botten för att ha under de större stenarna - men det är väl bara tekniken (min) som ska finslipas...
TobbeGarden
17-05-2009, 08:23
Vilken dammsugare man nu väljer så lönar det sig att dammsuga . Jag brukar ta lite så och då efter den stora vårstädningen . Kristall klart vatten och det är inte Uv lampans förtjänst . Hälsar Tobbe ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.