Full version: Aklejor!
Krasseblomma
Hej!!
Undrar om nån annan är lika frälst i aklejor som jag wub.gif ...tycker själv att dom upppmärksammas aldeles för lite... unsure.gif

Har en fråga också....vet nån nån bra sort under 50 cm blå elller rosa...
Ingrid på Västkusten
Gillar man aklejor kan jag rekomemndera Chiltern Seeds katalogen, http://www.edirectory.co.uk/chilternseeds/...p?companyid=211

Hälsar Ingrid
Jennyn
Jag fick upp ögonen för ackleja eftersom tomten vid vårt gamla torp är full med förvildade acklejor i blått, rosa och vitt. När jag läste på förstod jag att det fanns massvis med sorter. Jag blev väldigt förtjust i Mini star som är låg, blå med vita kjolar. Bild finns på:
http://www.gardensofthenorth.com/index.php...p&product_id=16
Köpte fröer från Örtagården tidigt i våras. Många plantor kom upp och de flesta blommade redan i år. Fin som kantväxt eftersom den är låg. Väldigt vackra blad har de också acklejorna.

Tycker Jennyn
Betty
Hej Krasseblomma! Jag är också mycket förtjust i aklejor. Jag har bara elva olika ännu, men det blir fler! Kan inte låta bli att köpa om jag ser nån sort som jag inte har... rolleyes.gif
Tack Ingrid för en bra länk! Där kommer jag nog att botanisera en stund... wub.gif
Mariann
Denna limegröna sort som Rara växter har, är den vacker? Nån som har den?
Ti bee
Bara elva... biggrin.gif Tyckte jag var roligt!
Tycker också om aklejor. Har en fin helt vit, mycket gammal sort som flyttat hit från vårt landställe och ett par låga tvåfärgade. Annars har jag flera sorter på gång; vanliga mcKana, tibetansk, rosa gammeldags, skinnerii, men fler lär det bli med tiden! wub.gif
Ingen limegrön dock.
Lottie
Jag är också mycket förtjust i aklejor!
Har inte nått upp till elva sorter ännu, kanske runt fem! biggrin.gif
Faktiskt så tycker jag att bladen är väldigt vackra. särskilt i formen. De flesta sorter verkar vara lätta att få att gro, men andra mycket svårare.

Jag brukar samla in aklejfrön varhelst jag stöter på dem, en gång vid ett gammalt kloster. Undrar var jag gjorde av dem... sad.gif

Hallon akleja är en favorit, en helvit variant, Tower white (tror jag den heter) är fin också. Antar att det blir fler!
zaaritha
Jag tycker mycket om de gamla sorterna av akleja. Vi hade blå, vita o rosa + krolliljor, när jag var barn. ( I Broby, mellan Lidköping o Götene ) .
Nu vill jag ha de där nästan svarta!
M-B
Ti bee
Jag har sått fröer till Aquilegia Rockii, tibetansk akleja, också kom jag just ihåg. Den skall vara ca 40 cm lilablå. MKt söt på bild i alla fall. Kanske kan den vara något? smile.gif
Ann-Christine
Jag tycker också om Aklejor. Har inte så många sorter än, kanske 4-5 stycken men det lär bli fler. Brukar köpa frön när jag hittar nån sort jag inte har för jag tycker det är lätt att få dom att gro.
Lavendela
Tror ni att aklejor kan trivas i krukor på en inglasad balkong? De är ju så söta!

Ulrika
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon