Full version: Identifieringshjälp.
Anki V
Nu är det väl ingen som har tid att gissa på några busfrön och Maggan gör sitt bästa för att sammanställa resultaten och få ett avslut. Det är bara Cias frön kvar och hon har inte haft tid med oss på länge.

Nu ber jag självsvåldigt den samlade expertisen om hjälp.

Jag gissar att busfrö I är en Azurpenstemon, P. Hirsutus
[attachment=34682:hirsutus__Medium_.JPG]

Busför II gissar jag är en Ulltistel, Onopordum acanthium
[attachment=34683:tistel__Large_.JPG]

/Anki
Maggan H
Jag tror också att det är ulltistel på tvåan, ganska säker. Då är vi två i alla fall så det anses som 100% säkert i nuläget! giggle.gif

Ettan däremot är jag väldigt tveksam på, ingen gissning än. devil.gif
Helen i Piteå Zon 5
1:an är jag rätt säker på att det är Penstemon, men 2:an är jag lite mer osäker, finns många sorter av tistel... håller bladen på att bli lite variegerad eller?
Anki V
På den "tistellika" är det små ljusa hår som gör att den ser lite melerad ut på fotot.....så den är inte variegerad.

/Anki
cia73
Svarade i 20-manna tråden. smile.gif
Anki V
CITAT (cia73 @ 18-05-2009, 19:14) *
Svarade i 20-manna tråden. smile.gif

Välsigne dig Cia......Du har just räddat mitt förstånd wub.gif .

Jag har frågat på både Aot och STA:s forum men inte ens där kunde de identifiera den lilla tisteln. Nu vågar jag sätta ut den i mitt lilla grusparti yes.gif .

/Anki
cia73
Den passar säkert bra i ditt grusparti. smile.gif

Om du vill få tag på mej så går det att skicka pm, då kommer det ett meddelande även till min melj(som jag läser så gott som dagligen). Odla har tyvärr lämnat lite nu. blush.gif
Hoppas Guldspåtisteln trivs hos dej. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon