Full version: Hallå
fergie
Hej! Jag är helt ny på detta,men jag har en fråga...fick vindruvsplanka av min son i födelsedagspresent
och den står nu i vårat gamla uterum och det har kommit massa blad,den står kvar i samma plastkruka
som den antagligen stod i affären, vad gör jag med den det står så mycket om vindruvor...ska man beskära den nu redan eller..håller på att fixa iordning mitt nya växthus så den får nog stå där, funkar det med en stor kruka att plantera den i?? :)
:)
GunnellF
CITAT (fergie @ 15-05-2009, 09:20) *
Hej! Jag är helt ny på detta,men jag har en fråga...fick vindruvsplanka av min son i födelsedagspresent
och den står nu i vårat gamla uterum och det har kommit massa blad,den står kvar i samma plastkruka
som den antagligen stod i affären, vad gör jag med den det står så mycket om vindruvor...ska man beskära den nu redan eller..håller på att fixa iordning mitt nya växthus så den får nog stå där, funkar det med en stor kruka att plantera den i?? smile.gif
smile.gif

Det funkar säkert med en stor kruka om du nu inte bor på breddgrader där du kan plantera druvan direkt i marken, inne i växthuset alltså.

Står det nån zonangivelse på druvan? Vilken zon bor du själv i?
fergie
Tack för svar, det står zon I-v på druvan, och jag har ingen aning om vilken zon jag bor i?? eskilstuna södermanland...=))))))
Eva 33c
CITAT (fergie @ 15-05-2009, 09:57) *
Tack för svar, det står zon I-v på druvan, och jag har ingen aning om vilken zon jag bor i?? eskilstuna södermanland...=))))))

Kolla här, zonkarta för Sverige vilken zon du bor i.
fergie
ok tack för kartan, då bor jag väl i zon 5 då...men hur gör jag med plantan? ska jag låta den vara och bara plantera om den i en större kruka och ställa i växthuset? Låta den växta till sig?
GunnellF
CITAT (fergie @ 15-05-2009, 10:36) *
ok tack för kartan, då bor jag väl i zon 5 då...men hur gör jag med plantan? ska jag låta den vara och bara plantera om den i en större kruka och ställa i växthuset? Låta den växta till sig?

Du borde befinna dig i zon III (3)! Det betyder att din druvplanta ska klara sig utomhus året runt eftersom den är härdig till zon V (5).

Du kan välja att plantera den i en större kruka eller direkt i jord ute eller i växthuset. Om du känner dig osäker på var du vill ha den skulle jag tipsa om att plantera om den i större kruka tills du har bestämt dig. tummenupp.gif
ingrids
Du vill inte ha den ute på en skyddad plats? Sorten verkar ju funka i din zon.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp eskilstuna är snarare zon 3 och jag skulle plantera ut den ifall den är härdig till zon 5. Har du något namn på sorten?? Är det en staketvindruva vill den ju ha lite lägre pH i jorden än vad "vanliga" vinrankor vill ha.

Och nej du behöver inte hålla på och klippa den nu. +Det är olika beskärning beroende på vilken sorts vinranka det är men grovt så kan man säga att vinrankor klipps på senhösten ifall man måste klippa i förvedade delar. Ska man klippa i gröna växtdelar kan man även klippa under sommaren ifall man måste hålla nere växten i storlek (är det staketvindruvor så måste man inte klippa speciellt mycket de första åren)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon