På baksidan av vårt hus i Lilla Edet sitter det en fågelholk med webkamera i taket.
VÄLKOMNA ATT FÖLJA den lilltalgox-familjen. 3 ägg kom i onsdags.
http://magnusson.no-ip.info:8081Ljuset ät tillräckligt för kameran mellan ca 05 och 21.
/Janne
Rättat adressen, hoppas det funkar bättre
ingrids
15-05-2009, 08:32
min browser rapporterar bara anslutningsproblem tyvärr.
Huggorm
15-05-2009, 08:53
Min med
PeterDeleter
15-05-2009, 08:57
Hade själv idén göra detta i någon av våra holkar så jättekul se någon som gjort detta. Hoppas det fixar sig med länkningen så vi får se dom små liven framöver.
Kunde inte låte bli Googla på det och fann att Weibulls tydligen säljer en holk med kamera och den har blivit utsedd till årets trädgårdspryl 2009. En "gadget" man nog måste skaffa eller iofs är det lätt att stoppa in en egen webcam i en holk. Nu vet man vad kommande vinterprojekt blir.
Elmia Garden Award
Lotta22
15-05-2009, 10:49
Jag kan inte heller komma till sidan men i min holk (som också har kamera) finns nu 7 talgoxeägg.
Jag har fått Weibulls holk för test men kameran är svartvit och är tänkt för att visas på tv. Det känns ju lite knasigt. Vem vill kolla i sv/v? På tv:n? Holken är gedigen och snygg men svårrensad eftersom man måste rensa genom taket.
995 kronor skulle jag aldrig betala.
Min holk har jag köpt för 50 kronor, webkameran för 750 (6 år sedan) och det har funkat perfekt.
PeterDeleter
15-05-2009, 11:00
Lotta22.......
Kul höra det funkar bra för dig.
Var tvungen kolla upp kameror. Nackdelen med en webcam är att USB-kabeln har ca 5 meter som längst kabellängd, RGB kablage kan vara mycket längre. Hittade denna färgkamera med "mörkerseende" som är dessutom är trådlös och tänkte prova bygga in en sån i en holk.
Trådlös övervakningskamera
Lotta22
15-05-2009, 12:03
CITAT (PeterDeleter @ 15-05-2009, 12:00)

Lotta22.......
Kul höra det funkar bra för dig.
Var tvungen kolla upp kameror. Nackdelen med en webcam är att USB-kabeln har ca 5 meter som längst kabellängd, RGB kablage kan vara mycket längre. Hittade denna färgkamera med "mörkerseende" som är dessutom är trådlös och tänkte prova bygga in en sån i en holk.
Trådlös övervakningskameraTack för tipset!
Min holk sitter precis utanför mitt arbetsrum, så sladdarna räcker bra men kameran kräver mer ljus för att ge bra bilder. Jag stoppade i en liten lampa och blåmesarna brydde sig inte och fullföljde häckningen men talgoxarna blev galna och anföll lampan, så jag låter den vara släckt nu. Ett annat problem kan vara skärpedjupet eftersom det måste ändras när ungarna växer.
Berätta gärna hur kameran du monterar i din holk funkar i verkligheten.
PeterDeleter
15-05-2009, 14:30
Lotta22......
Du verkar riktigt uppfinningsrik. Lampa i holken.... Nästa steg är väl en klimatanläggning i holken? he-he
Jo, du har alldeles rätt med en sak. Fokusen verkar vara manuell på den jag länkade till och skärpedjupet står det inget om och är kanske inte är så bra på korta avstånd... Fördelen med webcam är ju att dom flesta idag som säljs har autofokus + allt annat man kan önska auto. Man kan ju inte öppna holken med bebisar i bara för att ställa in skärpa allt eftersom de små liven växer. Jag ska kolla upp lite fler modeller och se ifall det går att hitta med autofokus samt övriga finesser ovanstående kamera hade till rimligt pris. Blir ett gift detta. ha-ha Finns ju även anläggningar som klarar av många kameror som man växlar mellan. Mycket holkar kan det bli.
Tråkigt att det inte fungerar för flera av er. Jag har sett att bland (undrar varför?) så verkar det som om man måste vänta en stund (ca 10 sek) för att "offline" skall försvinna. Eller kom ni inte fram alls?
Jag gjorde taket till holken av lite överbliven kanalplast från uterumstaket så det är tillräckligt ljust för kameran på dagen. Det är en vanlig webkamera som sitter i en gammal yoghurtburk uppe på taket. Holken satte jag fast i takfoten på huset så 5 m usb räckte.
Nu finns det 4 ägg.
CITAT (jam @ 16-05-2009, 15:27)

Tråkigt att det inte fungerar för flera av er. ....
Ordet "flera" borde bytas ut mot "alla".
Är det verkligen rätt adress? Hittar ingenting även om man plockar bort slutet.
Myosotis
16-05-2009, 16:23
funkar inte här heller.
Förlåt alla. Det var rätt adres men fel port
Rätt är
http://magnusson.no-ip.info:8081Det skall inte fungera om tar bort "slutet", däremot kan man byta 8081 till 8888 för att se en nytagen stillbild i stället för video.
Strömavbrott.
Strömmen försvann i förmiddags och datorn har varit av sedan dess.
Nu är den omstartad och allt skall fungera igen.
skånepåg
17-05-2009, 14:53
Nu funkar det

Naaw så sött ^^
emmas matte
17-05-2009, 19:17
Tack för att ni sänder till oss
Å, det var så lite.
Holken gjorde jag efter att ha sett den Weibull säljer och tyckte det verkade roligt. Fast jag tyckte den var för dyr och tråkigt att den var gjord för anslutning till tv. Bättre att bygga an med den gamla web-kameran som barnen inte använda längre.
När jag hade satt upp min holk så nämnde jag det på facebook och då var det någon som omedelbart vill ha en länk. Kameraprogrammet Yawcam (gratis) var enkelt att använda för att dela ut bilden (och mycket annat)...
Så håll till godo.
:-)
PeterDeleter
18-05-2009, 10:29
jam........
Jättekulkul att se. Ska speciellt bli spännande se när dom kläcks. Fördelen med att lägga ut på nätet är ju att du kan hålla koll på dom små liven från jobbet (blir det något gjort? he-he).
Själv lär jag inte få till någon holk/holkar med kamera i år men då det nog är för sent. Tänkte med lägga ut på nätet. Det fungerar ypperligt även om man har RGB-kamera. Men som du skriver, en utjänt webcam kostar inget och vad jag ser så är det helt godtagbar bild. En fråga. Fåglarna bryr sig inte att det kommer in så pass mycket ljus? Trodde dom ville ha det ganska becksvart.
Nä, dom verkar inte bry sig, i alla fall inte talgoxarna.
Lite märkligt var att flugsnapparen var i holken efter att dom börjat bygga boet. Jag trodde att han skulle jaga bort dom och ta holken, men det kanske bara var en artighetsvisit ;-). Eller också tyckte han att det var för ljust.
Och det är klart, bygger dom ett "vanligt" bo i det fria så blir det ju inte särskilt mörkt.
Den trådlösa kameran du skrev om längre upp i tråden verkar ju riktigt bra. Speciellt med möjligheten till batteridrift, annars får man ju dra en kabel i alla fall. Undrar hur länge ett batteri räcker?
PeterDeleter
18-05-2009, 10:54
jam.....
Skumt med flugsnapparen. Läst att det är talgoxarna som jagar bort dom och inte tvärt om....
Ja för böveln, du har ju rätt. Bon ute i naturen har ju inte becksvart. Kanalplasten skyddar ju med och får inte trät att ruttna på ovansidan. Den idén ska jag nog stjäla av dig om jag får.
Kameran jag skrev om har ca 5-10 timmar konternuerlig drifttid med batteri. Inte så mycket om man ska sända 24/7 . Funderat koppla in en kabel som hänger utanför holken en bit där man kan koppla in laddaren när det behövs med en förlängningssladd så man inte stör fåglarna (laddning tar ca 2 timmar). Tänkte koppla in 3 holkar och avstånden är från 10-50 meter till huset så kablar dra hela vägen blir inget kul. Eventuellt kan man ju joppla in närmsta holken fast och låta den sända 24/7. Kanske du kan komma på något smartare? Funkar kasnke med större batteri man får gömma utanför holken än använda dessa små 9V? Varför finns inte trådlös el!? he-he
Så söt den var. Jätteroligt att få titta in.
Peter.
Ja, kanske talgoxarna skrämde bort den. Hade en annan holk förr i tiden, den brukade alltid bli bebodd av blåmesen i april, men sedan kom alltid flugsnapparen i början på maj och jagade bort den, fast han var ju en mes ;-)
5-10 timmar på batteri känns lite snålt. Om det går att sätta kameran i stand-by från datorn så kan det ju kanske funka om man tar en titt då-och-då. Fast troligen drar den för mycket ström även om stand-by finns, den måste ju ha sändaren i gång om man skall kunna starta den.
Gå runt och ladda varje dag känns inte heller som någon kul lösning.
Kapacitet på ett duracell 9V alkaliskt batteri är ca 550 mAh. Ett bilbatteri ca 60 000 mAh, borde alltså kunna driva en kamera i ca 1 månad. Fast inte så kul att ha bilbatterier stående i skogen, och inte snyggt, och inte billigt heller.
Nä, jag hade nog satt upp en strömkälla i huset och dragit iväg en 2-ledare med ström till kamerorna. 280 mA (med IR) / kamera, säg 4 kameror = ca 1 A. Det står inte vilken minsta spänningen är men funkar dom med ett 9 V batteri så klarar dom ju 3 V spänningsfall i alla fall, det klarar man med 1,5 mm2 (ger ca 2,5V spänningsfall vid 1 A). Sitter dom åt olika håll så kanske det är bättre med två kablar i alla fall och då räcker ju en tunnare kabel.
200 m FK 1,5 (vanlig installationskabel som man drar i rör i väggarna) kostar ca 450kr på www.elbutik.se det är nog det billigaste sättet, så hade nog jag gjort.
PeterDeleter
19-05-2009, 12:02
jam.... Tack för svar.
Ha-ha Jo, det var en mes som du skriver.
Hmmm Helt rätt som du säger. Är elkille i grund och botten så visst kan man dra elen som du föreslår. Men drar man kablar så tappar man lite vitsen med det trådlösa. Enda man tjänar på är att kabelarean blir mindre in i huset egentligen och tillförlitligheten med trådlöst är svårt säga jämfört med kabelanslutet med såna här billiga saker... Bil -MCbatteri var jag lite inne på och har möjlighet "gömma" dom. Men man kan undra vart ett sånt här projekt i änden slutar i kostnad... Det som börjar som något litet projekt blir lätt överdrivet. Blir till slut solceller och klimatanläggning på/i holken. ha-ha Hmmm Solceller.... Kan vara värt undersöka. Fasiken, blir mycket billigare smygkika på din kamera.
Nej, hoppas jag får kameran idag eller imorrn så får man väl exprimentera lite. Har lite tid på mig till nästa "pippisäsong" och är riktigt avis på dig som redan har din uppe.
Ja, det blir ju en enklare kabel än om du skall dra en videosignal/nätverk + elmatning. Det är ju fördelen med USB - allt-i-ett, fast lite taskig räckvidd då. Fast sådant har du ju koll på om du är en elkille.
Ja, solceller och kanske komplettera med ett litet vindkraftverk på holktaket. Tillverkar en händig karl av en cykeldynamo och en barnens-dag-snurra ;-). Lr en laser i huset som belyser solcellerna vid dåligt väder, hur häftigt som helst, ha-ha, och billigt...
Kanske skall ha en holk med glasväggar i stället och ha en kamera med bra pna, tilt och zoom sitta på huset?
PeterDeleter
19-05-2009, 14:50
ha-ha-ha
Möjligheterna är oändliga!
pollenper
26-05-2009, 23:43
jula.se
CITAT
Solcellspaneler 12V
För bil, båt och husvagn
Ladda och underhåll dina batterier ute i det fria. Med solens hjälp får du den energi som krävs. Perfekt för båtägare och camping. Inbyggt spärrdiod som förhindrar urladdning av batteriet. Väderbeständiga. (Artnr: 604103)
399:-
plus ett gammalt bilbatteri.
Har den slutat fungera? Jag har liksom blivit lite beroende av att gå in och kolla om någonting händer där.
Inte vad jag vet men jag gör en omstart av programmet för säkerhets skull. Skriv gärna om det kommer igång ellr om fler har problem?
Fast inget har kläckts än... borde inte det hända snart?
Ja- nu var den uppe igen. Jag tror att äggen ska kläckas efter ca två veckor om det är en talgoxe.
PeterDeleter
30-05-2009, 09:11
Jo, borde väl kläckas snart. Detta är beroendeframkallande. Tittar även på denna cammen med blåmes. Den har heller inte fått kids än.
Blåmesholk
Aqvakul
30-05-2009, 09:17
Spännande!
Det kan ju vara så att äggen inte är befruktade. I så fall kommer honan att överge äggen så småningom. Om hon gör så kan du tömma holken så finns det en chans att någon annan tar över den. Blir det en varm sommar får ju vissa fåglar två kullar.
Ja, jag börjar bli orolig. Hon la äggen den 12 maj (ungefär). Och nu har vi inte sett henne varken i går kväll eller på hela dagen idag. Vi får väl avvakta några dagar till...
PeterDeleter
31-05-2009, 16:02
Har du tagit bort äggen? Ser en humla som verkar ha flyttat in. Läste med att den holken jag länkade till med 8a blåmesägg tydligen inte kommer bli något med då det gått för lång tid. Min holk med talgoxe verkar med inte bli något av då honan verkar ha övergett boet.
Vi får hoppas det kommer nya ägg i holken framöver!
Chamomille
31-05-2009, 16:31
Va tråkigt att det inte blev någon. Här är det full fart i holken liksom förra året
PeterDeleter
01-06-2009, 10:10
Hittade en cam där det lyckats. Uppdaterar bara var 5e minut men duger glo på.
Holkcam
Ok, då är det officiellt, talgoxen har flyttat ut :-(
Nu är frågan, vad vill ni helst se?
Låt humlan bygga bo så får vise hur det ser ut, eller
Töm holken så det (kanske) kommer en ny fågel?
Du får döpa om den till humlecam

Fåglarna lär väl inte hinna häcka igen nu?
Det händer att om första häckningen inte fungerar eller om det är väldigt bra förhållanden så blir det en ny häckning. Det är bara att vänta och se. jag tror till och med att det hänt att de bygger ett bo ovanpå det gamla, med de gamla äggen kvar.
OK, så den allmäna åsikten är:
Låt boet vara kvar.
Myosotis
03-06-2009, 16:49
Ja, jag tycker humlorna ska få vara kvar. Har du fler holkar? Annars får du bygga fler så talgoxarna kan göra ett nytt försök.
Jorå, jag har ett par till men inga fler med kamera, tyvärr. Lite för långt avstånd för den nuvarande tekniken...
Fast äggen kan du ju ta bort. Det blir inte något av dem ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.