Jag har köpt en rosenbuske - Queen of England - någon som har erfarenhet av dennna?
Tänkte ha den på min inglasade balkong - bra idé - eller?
Ezereht
15-05-2009, 11:51
Synonym Queen Elizabeth. Läste om den står den är härdig till zon 4, doft medium, skuggtolerant och remonternade. Det låter ju bra.
Enda problemet på inglasad balkong är väl att den torkar ut eller får bladlöss (men dom kan man ju spruta lite såpvatten på). Ha bra jord också.
Tack för ditt svar - lössen låter ju inte så kul men det här med såpan var ett bra tips!
Vet inte vilken zon du bor i men det är en klen zon 4 ros. Har haft många ex genom åren och i vinter frös min sista bort. Det är ju oftast en billig ros som man kan förnya när man har lust eller när den fryser bort, den finns alltid att köpa. Flott ros som blir ganska hög 1.20 eller mer. Inglasad balkong kan nog vara bra, kräsen dam som bara det bästa duger till. Frisk med lite lagom rosdoft.

Queen Elizabeth, ros från 1954
Tack Kajsa.
Vilken underbar bild!
Ja, jag vet inte riktigt vilken zon jag bor i - jag bor i Alingsås!?
Jag hoppas att min lilla rosbuske kommer att bli lika fin som den på din bild - just nu är det liksom bara sex pinnar med taggar på - men man vet ju aldrig - spännande är det i alla fall - helst skulle jag vilja ha en härdig klätterros som blommar länge - svårt att veta vad man ska köpa, det finns ju massor att välja på och jag tänkte köpa en till nästa vecka, en annan sort då alltså - men vet inte riktigt vilken som skulle passa bäst - den ska ju dofta gott också - oj, så många krav jag har, men hellre en dyrare variant som man tycker om och som är fin i många år förstås...
Titta på Odlas startsida där ska man hitta en zon karta under " avdelningar " du bor i zon 2 eller 3 ? Jo det finns en del klätterrosor att välja på, ska den växa på din inglasade balkong ? Plussa på en zon så du har lite frysmarginal när du köper rosen och ska du har rosor i krukor ska dom tåla frost.
Ezereht
16-05-2009, 08:45
Jag är väldigt förtjust i klätterrrosen Awakening

Rosa. Den ska väl klara zon 4-5 i alla fall.
Om du vill ha en röd klätterrros finns det flera bra bland kanadarosorna.
Vill du ha en vit finns ju vita new dawn.
Oh, det namnet ska jag lägga på minnet - den rosen vore perfekt för min balkong! Tack så mycket för tipset, jag har nu surfat runt lite och läst om denna förträffliga ros - skuggtålig - blommar nästan hela tiden och doftar gott - hmm - undrar vad jag kan få tag på en sån...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.