|
Hej, Har nyligen planterat en ligusterhäck och funderar lite över bevattning till denna.
Vi har köpt en sån där slang med små hål i som man lägger längs med häcken och kopplar den vanliga slangen till. Min fråga är bara hur länge och ofta behöver man ha på denna? Det kommer ju inte så mycket vatten ur slangen, men finns det någon anvisning på ex antal timmar eller liknande?
Slänger med en annan fråga också. Några av plantorna ser helt vissna ut och jag undrar om dessa har dött redan eller om de kanske kan ta sig igen? Hoppas någon med erfarenhet av ligusterplantor kan ta sig lite tid :-)
Tack på förhand!
/Emma
Droppslang heter det nog va?..
Ingrid Zon3
15-05-2009, 16:42
När jag använde droppslang till min (då) nyplanterade häck lät jag den stå på länge, ofta en hel dag och kanske en eller två gånger i veckan beroende på vädret. Jorden måste bli våt långt ner för att rötterna ska utvecklas på djupet. Om merparten av rötterna utvecklas ytligt blir plantorna mer torkkänsliga. Du kan alltid kolla hur långt ner vattnet kommit genom att gräva lite vid häcken och se. Men "dutta" inte med vattningen utan hellre mycket på en gång. Jag planterade min ligusterhäck på hösten och har ingen erfarenhet av vissnade ligusterplantor. Om det hände skulle jag vattna mycket och länge. Edit: en hel natt är ändå bättre, om man litar på sina slangkopplingar - vilket jag inte gör
GunnellF
15-05-2009, 16:49
Vattna varje dag hela försommaren och ganska rejält - man brukar säja att ett träd behöver minst 30 liter om dan, gärna mer och om det blir väldigt varmt och torrt får ni vara extra noga med att vattna. Kan vara svårt att säja när ni har droppslang hur mycket vatten det blir, ni får försöka avgöra. Ev kolla hur lång tid det tar att fylla en 10-liters hink och sen räkna på nåt vis... Ni ska ju inte dränka häcken heller. Vattna gärna på em-kvällen när det är svalare och avdunstningen inte är så hög och gör det rejält en gång om dan, inte fjutta på flera gånger. Varför några av plantorna slokar är svårt att säja men ni får hålla koll och se vad som händer. De kan ju ha blivit allt för torra innan de planterades t ex. Inget specifikt för liguster, sånt gäller all typ av plant. CITAT (Ingrid Zon3 @ 15-05-2009, 17:42)  När jag använde droppslang till min (då) nyplanterade häck lät jag den stå på länge, ofta en hel dag och kanske en eller två gånger i veckan beroende på vädret. Jorden måste bli våt långt ner för att rötterna ska utvecklas på djupet. Om merparten av rötterna utvecklas ytligt blir plantorna mer torkkänsliga. Du kan alltid kolla hur långt ner vattnet kommit genom att gräva lite vid häcken och se. Men "dutta" inte med vattningen utan hellre mycket på en gång. Jag planterade min ligusterhäck på hösten och har ingen erfarenhet av vissnade ligusterplantor. Om det hände skulle jag vattna mycket och länge. Edit: en hel natt är ändå bättre, om man litar på sina slangkopplingar - vilket jag inte gör  En hel dag eller natt låter lite väl mycket faktiskt. Bättre att vattna varje dag så att växterna har större chans att tillgodogöra sig vattnet. Vattnar man för mycket rinner det bara ut i omkringliggande terräng till ingen nytta för häcken.
Ingrid Zon3
15-05-2009, 16:50
Jag inser när jag läser GunnelF:s svar att mitt var präglat av min höstplanterning.
MEN droppslang ger inte så mycket vatten att man kan säga att man ska köra fokuserat. Min övertygelse är att man måste få ner vattnet på djupet i jorden och låta ytan torka upp för att förhindra att rottillväxten koncentreras till ytskiktet. Gräv och kolla.
GunnellF
15-05-2009, 16:53
CITAT (Ingrid Zon3 @ 15-05-2009, 17:50)  Jag inser när jag läser GunnelF:s svar att mitt var präglat av min höstplanterning.
MEN droppslang ger inte så mycket vatten att man kan säga att man ska köra fokuserat. Min övertygelse är att man måste få ner vattnet på djupet i jorden och låta ytan torka upp för att förhindra att rottillväxten koncentreras till ytskiktet. Gräv och kolla. Absolut rätt - vattnet ska på djupet så det är väl till att räkna ut ungefär hur lång tid det tar för säj tio liter vatten att rinna ut och så tredubbla tiden ungefär. Vattnar man varje dag så är det inte så himla noga med några litrar hit eller dit...
Ingrid Zon3
15-05-2009, 16:53
CITAT (GunnellF @ 15-05-2009, 17:49)  En hel dag eller natt låter lite väl mycket faktiskt. Bättre att vattna varje dag så att växterna har större chans att tillgodogöra sig vattnet. Vattnar man för mycket rinner det bara ut i omkringliggande terräng till ingen nytta för häcken. Men vitsen med droppslang är ju att den mer eller mindre droppar ut vattnet. Inte sprutar ut det. Jag har använt droppslang mycket och aldrig upplevt att vattnet inte kommer till nytta. En timmes vattning ger dock enbart vått ytskikt. (Nu pratar vi "i mun på varann" och jag tror att vi egentligen är överens!  )
GunnellF
15-05-2009, 16:57
CITAT (Ingrid Zon3 @ 15-05-2009, 17:53)  Men vitsen med droppslang är ju att den mer eller mindre droppar ut vattnet. Inte sprutar ut det. Jag har använt droppslang mycket och aldrig upplevt att vattnet inte kommer till nytta. En timmes vattning ger dock enbart vått ytskikt. (Nu pratar vi "i mun på varann" och jag tror att vi egentligen är överens!  ) Ja exakt... bla bla...  Och sant det du säjer, att det kommer ju inte så mycket vatten med droppslang... kanske man måste ha den på en hel dag? Kan det inte vara enklare att vattna från slangen direkt? Känns som att man har mer koll då.
Ingrid Zon3
15-05-2009, 17:02
Njae, jag gillar verkligen droppslangen, och tycker att det blir bättre än handvattning. Men det kan bero på att jag är för rastlös för att stå där och hålla i slangen.
Min droppslang kommer från Gardena och jag kollade på deras sida: "Avstånd mellan munstycken 30 cm. Vattenflöde per munstycke 1,5 l/h."
Alltså knappt 7 timmar för att få 10 liter per planta om de är planterade 3 st/meter.
GunnellF
15-05-2009, 17:13
CITAT (Ingrid Zon3 @ 15-05-2009, 18:02)  Njae, jag gillar verkligen droppslangen, och tycker att det blir bättre än handvattning. Men det kan bero på att jag är för rastlös för att stå där och hålla i slangen.
Min droppslang kommer från Gardena och jag kollade på deras sida: "Avstånd mellan munstycken 30 cm. Vattenflöde per munstycke 1,5 l/h."
Alltså knappt 7 timmar för att få 10 liter per planta om de är planterade 3 st/meter. Ja det är väl som man är van... Jag har ju jobbat mycket inom trädgård och lärt mig att ha tålamod med vissa jobb. Det beror ju också på hur lång häcken är... Ska man vattna med droppslang och tänka sig att plantorna ska få tillräckligt med vatten så är ju 7 timmar ett minimum. 30 liter per planta i en häck är inte nödvändigt såklart... Men konstatera kan vi att minst 7 tim med droppslang.
Aqvakul
15-05-2009, 17:21
Intressant diskussion:
Jag har alltid misstänkt att flödet ur en droppslang är begränsat och att det handlar om mycket långa bevattningstider. Min misstanke har bekräftats och troligen har hustrun inte fått "vatten på sin kvarn", när hon påstår att jag övervattnar i detta sammanhang. jag trort att det hade varit bra om det gavs lite konkreta exempel på förpackningen till droppslangar. Alla är inte så duktiga på att räkna och ffa tror jag inte de flesta spontant föreställer sig att det handlar om dagslång bevattning eller mer åt gången.
GunnellF
15-05-2009, 17:24
CITAT (Aqvakul @ 15-05-2009, 18:21)  Intressant diskussion:
Jag har alltid misstänkt att flödet ur en droppslang är begränsat och att det handlar om mycket långa bevattningstider. Min misstanke har bekräftats och troligen har hustrun inte fått "vatten på sin kvarn", när hon påstår att jag övervattnar i detta sammanhang. jag trort att det hade varit bra om det gavs lite konkreta exempel på förpackningen till droppslangar. Alla är inte så duktiga på att räkna och ffa tror jag inte de flesta spontant föreställer sig att det handlar om dagslång bevattning eller mer åt gången. Det här med vattning är en liten vetenskap i sig och många planteringar misslyckas därför att man är för snål på vatten! Just som du säjer, man inser inte hur mycket det egentligen behövs och än svårare blir det med droppslang.
Åh, vad glad jag blev att ha fått många svar och intressanta diskussioner!!
Tycker också att det borde varit bättre information med själva slangen...
Nä, vattna utan droppslangen är ingen bra lösning för oss, har ca. 50 meter häck och dåligt med tålamod...
Vet att när vi köpte plantorna så sa de att det var bra att ha på droppslang på natten, men det känns så osäkert... vill gärna ha koll men om det då är ett minimum på 7 timmar så innebär det ju praktiskt taget en hel dag... antar att det dunstar en del då? Men då är frågan?? Hur ofta.. inte varje dag väl? Eller??
Tack igen för alla svar!
Aqvakul
15-05-2009, 21:32
Men gärna ett par gånger i veckan, tycker jag. Skulle det bli en extremt blöt period så kan man väl minska ner bevattningen lite. Men annars gäller det att vattna på....
Ingrid Zon3
16-05-2009, 09:36
Emma, låt droppslangen ligga under häcken, då är det bara att koppla in slangen och skruva på kranen. Ett par stenar ovanpå på några ställen så ligger den kvar. Jag håller med Aqvakul, ett par gånger i veckan fram till midsommar. MEN om några häckplantor är vissna nu så kör både idag och i morgon.
Om ni köpt sisådär 150 häckplantor och planterat dem så är det väl värt att vattna på så ni inte behöver börja om, eller hur?
Ja visst är det värt att vattna på, inga problem med det och slangen ligger redan i häcken. Det var mest att jag inte hade koll på hur mycket det skulle vattnas.. ville inte göra fel liksom.
Okej, varannan dag kanske kan vara lagom nu i början då om det inte regnar?
Men ni som vattnar med droppslang.. har ni den på på natten? Känns så osäkert att ha den igång när man ligger o sover, fast det kanske inte är nån fara??
Märkte igår när jag vattnade riktigt länge att det blev väldigt blött i hörnet, där som häcken svänger.. inte så bra antar jag? att den biten verkar få mycket mer vatten än övriga..
Tack alla osm orkat engagera sig! :-)
GunnellF
16-05-2009, 10:41
CITAT (Emzen @ 16-05-2009, 11:28)  Ja visst är det värt att vattna på, inga problem med det och slangen ligger redan i häcken. Det var mest att jag inte hade koll på hur mycket det skulle vattnas.. ville inte göra fel liksom.
Okej, varannan dag kanske kan vara lagom nu i början då om det inte regnar?
Men ni som vattnar med droppslang.. har ni den på på natten? Känns så osäkert att ha den igång när man ligger o sover, fast det kanske inte är nån fara??
Märkte igår när jag vattnade riktigt länge att det blev väldigt blött i hörnet, där som häcken svänger.. inte så bra antar jag? att den biten verkar få mycket mer vatten än övriga..
Tack alla osm orkat engagera sig! :-) Det blir väl lätt att det samlas mer vatten i ett höran pga att det kommer från två håll, så att säja. Du kan inte tejpa för några hål ju i hörnet??
Tack för frågan
om vi ger nyplanterat växter mera vatten på den här sätt växter kan inte etablera sig så bra, och jag ska säga om vi ger mycket vatten till växter , vi ska förlust mycket vatten, på grund om krona area är 1 kvadrat meter så sugsrötter ligger halv meter bort från torso.
H:Bassam
Obs: jag hoppas att ni ska läsa bra nu.
Aqvakul
17-05-2009, 06:38
CITAT (Bassam @ 17-05-2009, 03:10)  Tack för frågan
om vi ger nyplanterat mera vatten så väter etablera sig svårt, och många vatten som ger till växter , växter kan inte ta på grund att sug rötte lägger på kanten av krona.
H:Bassam *fattar absolut ingenting*
om vi ger nyplanterat mera vatten så väter etablera sig svårt, och många vatten som ger till växter , växter kan inte ta på grund att sug rötte lägger på kanten av krona.
H:Bassam Nu har du blandat om orden lite för mycket igen, Bassam. De kom nog ut i alldeles fel ordning....  (Och frågan är om det ens var rätt ord)
om vi ger nyplanterat växter mera vatten på den här sätt växter kan inte etablera sig så bra, och jag ska säga om vi ger mycket vatten till växter , vi ska förlust mycket vatten, på grund om krona area är 1 kvadrat meter så sugsrötter ligger halv meter bort från torso. H:Bassam
Obs: jag hoppas att ni ska läsa bra nu. Jag förstår tyvärr inte? Menar du att man inte ska vattna så mycket??
Tack för frågan Ja, Jag menar att man behöver inte vattna så mycket.
H:BASSAm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|