hanniljo
15-05-2009, 12:42
Hej!
Jag har en lite konstig fråga angående hur man klipper sin gräsmatta.
Jag håller på att designa en handdriven gräsklippare som det ska finnas en sorts "plog" på fram, som skjuter undan saker som ligger i vägen.
Därför har jag lite funderingar på hur man går om man har en mindre gräsplätt utan träd och liknande. Går man runt som i en spiral, eller går man fram och tillbaka hela tiden, eller lite huller om buller?
Tacksam för svar!
Johanna Westin
Chamomille
15-05-2009, 12:44
Det är nog den i mitten
GunnellF
15-05-2009, 12:46
Det gör man nog precis som man vill!

Det har ju ingen betydelse för själva klippandet. Personligen klipper jag nog oftast som mittenbilden, när jag klipper gräs (mest i jobbet).
hanniljo
15-05-2009, 12:57
Tack för svaren? Gör ni även så när ni använder en handdriven?
*Stintan*
15-05-2009, 13:04
Jag är nog en sån som kör 1:an och så klipper jag på andra ledden varannan gång
Aqvakul
15-05-2009, 13:39
CITAT (*Stintan* @ 15-05-2009, 14:04)

Jag är nog en sån som kör 1:an och så klipper jag på andra ledden varannan gång
samma här!
Handjagaren körde jag "fram och tillbaka", dvs som bild 1. Vår motorgräsklippare är tyngre att vända, så där blir det spiral (bilden i mitten) om jag klipper själv. Maken klipper "fram och tillbaka" även med den.
Med L formad gräsmatta blir det en kombination av 2 och 3.
Ingrid Zon3
15-05-2009, 15:13
Jag kör lite olika för att variera. Men 3:an har jag aldrig testat, ser kul ut. Om inte annat kan man ju ge grannarna lite huvudbry

edit: När du är klar med den uppfinningen kanske du kan ta fram en som drar upp ogräs innan den klipper gräset? Jag har inte en massa prylar på gräsmattan men maskrosor och annat elände...
villa-sandberg
15-05-2009, 15:22
Ja, det där med plog fram var inte så dumt. Skulle vi behöva till vår lilla 'Matte'. En sån liten gräsklippar-robot som vi oftast kör på nätterna. Tyvärr glöms ju saker framme emellanåt och då är det tuggat på morgonen. Det är som att ha en liten busig hund i trägårn!

Men annars är den kanon!
Kanske kan du sälja in idén till dom tillverkarna oxå?!
Jag kör både 1.an och 2.an för det blir ju sååå enformigt att bara gå fram och tillbaka.
Lady Hamilton
15-05-2009, 19:09
Motorgräsklippare klipper enligt fig 1
CITAT (villa-sandberg @ 15-05-2009, 16:22)

Ja, det där med plog fram var inte så dumt. Skulle vi behöva till vår lilla 'Matte'. En sån liten gräsklippar-robot som vi oftast kör på nätterna. Tyvärr glöms ju saker framme emellanåt och då är det tuggat på morgonen. Det är som att ha en liten busig hund i trägårn!

Men annars är den kanon!
Kanske kan du sälja in idén till dom tillverkarna oxå?!
Så ni har en "Matte". Vi har en "Buster" som klipper enligt modell 4

Slumpmässigt fram och tillbaka kors och tvärs.
hanniljo
17-05-2009, 21:02
Återigen, tack för alla svar.
Tur att det finns så många hjälpsamma människor!
Johanna
jag kör enligt 1:an

med hörlurar och talböcker....!
Platinum
18-05-2009, 05:22
Kombination av 1 och 2. Zick-zack med spiraler runt träd och rabatter.
Kombinationer av 1 o 2 o 3... En liten rund gräsmatta och jag klipper först där trädgårdsmöbler inte står (ja, och de står på lite olika platser från gång till gång) o sedan flyttas möblerna till det nyklippta området o då klipps resten. (Icke-motordriven gammal gräsklippare som räcker gott till den lilla ytan.)
#2, spiral in mot centrum. Det blir på nåt vis bara så.
Jag har för mig jag körde #1 när vi hade handjagare.
Joakim G
19-05-2009, 18:30
Hmm... Tänk bara på att det kommer att bli svårt att klippa hörn/skarpa kanter om man har nått som sitter fram och gör det svårt för "knivarna" att komma åt...
Annars kör jag någ mest efter metod 3.
/Joakim
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.