josan
Har flyttat till hus och blivit ägare till en underbar trädgård!
Det finns en ganska stor buske (ca 1,5 m hög) som har som hallonblad. blommorna är starkt rosa och växer i små klasar. Precis när de slog ut såg blomklasarna ut som jättestora hallon.
Jag fick berättat för mig att busken heter rosenhallon, och det verkade ju vettigt med tanke på hur blommorna ser ut. Men nu när jag har googlat rosenhallon för att läsa lite mer om busken, skötsel, beskärning osv så inser jag att det nog inte är rosenhallon. Alla bilder jag hittar visar buskar med helt annorlunda blommor.

Är det någon som känner igen busken av min beskrivning?
Får gå hem och ta kort på den.
Aqvakul
Det är inte rosenrips? (en vinbärssläkting)

josan
Jo, där är den ju! Tack snälla för snabbt svar!

Du vet möjligtvis inte något om hur man kan tukta den lite? Den har fått växa lite hur som helst och är inte i bästa skick direkt. Kan man klippa ner den i höst?
Åsa, mälardalen zon 2
Klipps som vinbär = man gallrar ur de äldsta grenarna genom att klippa bort dem långt ner i busken. Detta gör man över flera år, vårvinter brukar funka bra. Troligtvis går det även bra att klippa ner dem helt till någon decimeter ovan marken men gör det då på vårvintern och troligtvis får du då vänta 1-2år innan den börjar blomma igen (är växten i ganska dåligt skick kan det dock vara bra att spara några kvistar som saftdragare vid hård klippning).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon