Full version: Identifieringshjälp
Annkina
Hjälp mig med vad det är på bilderna. smile.gif

1. Hagtorn?

029_1 copy.jpg

2. Stor hög buske som lite granna luktar som vinbär, men vad är det?

032_1 copy.jpg

3. Denna lilla buske har förra ägarna sparat i ett blomland.

031_1 copy.jpg

4. Blomma, men vad?

020_1 copy.jpg

5. Något sorts frukträd antar jag. Men vad? Växer två lite större en bit bort som är mer buskiga.

027_1 copy.jpg

6. Blomma, men vad?

018_1 copy.jpg

7. Och detta är druvfläder väl? Inget som går att använda?

014 copy.jpg

Lars-Olof Arvids
1. Hagtorn
2. ???
3. ???
4. Bergklint
5. Körsbär
6. Plymspirea
7. Druvfläder (giftig)

Olle
Aqvakul
2. rosenrips
GunnellF
1. Hagtorn av nåt slag
2. Rosenrips, Ribes sanguineum
3. ??
4. Kan vara Bergsklint, Centaurea montana
5. Körsbär
6. Ser ut som Aruncus dioicus, Plymspirea
7. Ser ut som druvfläder Sambucus racemosa
Annkina
Tack för era svar!!!

Hoppas verkligen att ni har rätt om körsbären. smile.gif

GunnellF
CITAT (Annkina @ 15-05-2009, 16:25) *
Tack för era svar!!!

Hoppas verkligen att ni har rätt om körsbären. smile.gif

Absolut tvärsäker!! tummenupp.gif
MariaS
Kompletterar med en trolig karagan, på trean. Även kallad Sibirisk ärtbuske.
GunnellF
CITAT (MariaS @ 15-05-2009, 20:37) *
Kompletterar med en trolig karagan, på trean. Även kallad Sibirisk ärtbuske.

Nej, absolut inte... de ser helt annorlunda ut.

Det jag kan gissa på när det gäller trean är Azaela eller nån sorts Rhododendron eller en buske som jag inte kan komma ihåg namnet på. En surjordsbuske... med vita blommor... Trött blir man när man inte kommer på!! sleeping.gif
Aqvakul
CITAT (GunnellF @ 15-05-2009, 20:40) *
Nej, absolut inte... de ser helt annorlunda ut.

Men visst är det någon slags "ärtväxt"...
MariaS
Det är inte många buskar som har gröna stammar! Karaganer har många namnsorter också. Men visst, det kan vara ett pagodträd också. (Sophora japonica) Annars vet jag inte vad det kan vara för buske med de ärtgröna stammarna...
GunnellF
CITAT (Aqvakul @ 15-05-2009, 20:44) *
Men visst är det någon slags "ärtväxt"...

Nej absolut inte...
Aqvakul
CITAT (GunnellF @ 15-05-2009, 20:47) *
Nej absolut inte...

OK, nu vet vi vad det inte är, men vad är det?
GunnellF
CITAT (Aqvakul @ 15-05-2009, 21:13) *
OK, nu vet vi vad det inte är, men vad är det?

Jadu... om jag bara kunde komma på vilken buske jag funderar på!! Jag ser den framför mig men kommer inte på namnet... Jag har jobbat på Garden Center men man har ju så otroligt många växtnamn att komma ihåg då, att en del bara inte fastnar riktigt. Men nån Caragan är det inte - de har helt annat växtsätt och andra blad och annat allt! naughty.gif

Jag kanske vaknar mitt i natten och kommer på vad det är jag tror att det är!! tummenupp.gif
MariaS
Övriga förslag på växter med denna gröna stam, som det definitivt inte kan vara, är då rönnspirea, japansk lönn och fikon, altså är det bara karagan och pagodträd kvar!
GunnellF
CITAT (MariaS @ 15-05-2009, 21:20) *
Övriga förslag på växter med denna gröna stam, som det definitivt inte kan vara, är då rönnspirea, japansk lönn och fikon, altså är det bara karagan och pagodträd kvar!

Alltså... jag kan inte tycka att stammarna är speciellt gröna... Titta på löven istället, på hur de sitter... på formen osv.
Åsa, mälardalen zon 2
Grön stam?? jag tycker det mera är grått på stammen då jag klickar på bild nr 3. Jag tycker jag känner igen den men jag tycker det är svårt att identifiera precis då de slår ut i skolan fick man lära sig hur vinterknopparna såg ut och hur växten såg ut då bladen var fullt utvecklade inte hur växten såg ut mitt emellan dessa stadier.
*Stintan*
3:an får mig att fundera på gullregn trots det lilla formatet men dom har väl också varit små någon gång. g.gif
GunnellF
CITAT (*Stintan* @ 15-05-2009, 21:29) *
3:an får mig att fundera på gullregn trots det lilla formatet men dom har väl också varit små någon gång. g.gif

Vet du, jag tror att du kan ha rätt! Det var inte det jag själv tänkte på men när jag kollar runt hur Gullregn ser ut när det gäller blad... och deras blommor kommer ju i toppen på grenarna som man kan se på bilden.

Det vore kul att få se bild när allt slagit ut.
Alexander-VG-zon3
kanske fler bilder på nr 3!?

vet du vad den får för blommor ? fäller den bladen ?

vid första blick tyckte jag det såg ut som en benved, men sen så när jag tittade närmre så kändes det inte alls som det. jag tycker inte bladen har ärtväxt formen.

Gullregn ser inte heller ut så.
Aqvakul
När jag antydde "ärtväxt", så var det därför att jag fick lite gullregnskänsla - färgen på stammen som går lite mot grönt och hur bladen spricker ut. Samtidigt är det något med bladens form som avviker.
"Jakten på sanningen går vidare...."
Annkina
Ska försöka hinna med att ta mer kort på 3an imorgon.
CillaM
CITAT (Aqvakul @ 15-05-2009, 22:00) *
När jag antydde "ärtväxt", så var det därför att jag fick lite gullregnskänsla - färgen på stammen som går lite mot grönt och hur bladen spricker ut. Samtidigt är det något med bladens form som avviker.
"Jakten på sanningen går vidare...."

Jooo, nog är det gullregn... just nu spricker deras blad och på andra har blomhängena redan hängts ut. Allt behöver inte vara så märkvärdigt, de vanligaste växterna är ofta de vanligaste.
Danne031
Kan inte 6 vara en Pion?
*Stintan*
Nej inte mycket pion i den plymspirean inte. flirting.gif
Aqvakul
CITAT (Danne031 @ 15-05-2009, 23:42) *
Kan inte 6 vara en Pion?

Nej, tveklöst plymspirea!
Danne031
Oj och jag som trott att jag har en pion, den ser ju likadan ut shy.gif

Ska nog ta och ordna lite identifiering imorgon jag med.
GunnellF
CITAT (Danne031 @ 16-05-2009, 09:21) *
Oj och jag som trott att jag har en pion, den ser ju likadan ut shy.gif

Ska nog ta och ordna lite identifiering imorgon jag med.

Gör det så att vi får nåt mer att klura på tummenupp.gif
Annkina
Har inte haft tid att ta mer foton, men enligt min mor som nyss åkte hem så är det gullregn. Var tom blomknoppar så hon var säker.
Aqvakul
Leve mamma! biggrin.gif
Annkina
CITAT (Aqvakul @ 16-05-2009, 15:31) *
Leve mamma! biggrin.gif

Haha, ja ibland är de bra att ha de små liven. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon