maebed98
Jag är nybörjare vad gäller trädgårdsodling och behöver er hjälp!

Jag har ett litet trädgårdsland som länge legat i träda, men nu har jag grävt upp det och tänkt så rädisor, morötter etc och lite blommor. Det jag nu undrar är om jag kan förbereda jorden på något sätt. Ska jag gödsla? Med vad i så fall? Till saken hör också att det är en skogstomt så det står en massa tallar runt om landet och det faller en massa barr i landet. Jag förmodar att det påverkar jorden, men hur och vad kan jag göra för att skapa de bästa förutsättningarna för min odling?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle köpa lite billiga säckar med kogödsel och slänga på rikligt och blanda ner och sedan så. Under sommaren kan du sedan ge lite extra näring till de växter som vill ha en hel del näring ex. sommarblommor, använder du ekologisk gödning brukar det inte göra något om jorden har lite lägre pH. Till rädisorna och morötterna räcker det med lite kogödsel (du bör så dem ganska snart speciellt rädisor blir bäst vid tidig sådd = ganska snart efter att marken har tinat, + morötter brukar man också så ganska snart efter att marken har tinat + om du ska ha sallat så gror den bäst i kall jord)
noora
Rensa bort alla ogräsrötter, om du inte gjorde det när du grävde igenom landet smile.gif
emmasofie
Intressant tråd, jag är i samma läge fast jag har gjort 4 odlingslådor och lagt i jord som vi använt när vi lade gräsmatta förra året. Mao så behöver den förbättras ganska rejält.
Vi kommer inte att odla något i år eftersom vi redan är inne i juni men kanske kan man jobba med jorden redan nu för att den ska vara redo till nästa år?

Jag funderar över gräsklipp som vi ju producerar en hel del. Kan det vara något att blanda ner i jorden?
Ökar det mullhalten på sikt? Eller vad blir resultatet?

Ok så pås-ko funkar bra som jordförbättrare, men då krävs det kanske ganska många säckar för att det ska bli bra?

Kan man blanda i annat trädgårdsavfall som får ligga i jorden och förmultna till nästa säsong? Som en kompost ungefär? Då bör det vara ganska finfördelat kanske?

Många frågor...
Tack på förhand!
/Emmasofie
Aqvakul
CITAT (emmasofie @ 08-06-2009, 10:25) *
Jag funderar över gräsklipp som vi ju producerar en hel del. Kan det vara något att blanda ner i jorden?
Ökar det mullhalten på sikt? Eller vad blir resultatet?
Ok så pås-ko funkar bra som jordförbättrare, men då krävs det kanske ganska många säckar för att det ska bli bra?
Kan man blanda i annat trädgårdsavfall som får ligga i jorden och förmultna till nästa säsong? Som en kompost ungefär? Då bör det vara ganska finfördelat kanske?

Gräsklipp och finfördelat trädgårdsavfall förbättrar jordens struktur. Lite ko på påse till våren och sen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon