Full version: Toppa klematis?
annika_u
Jag har köpt två klematis som ska stå i kruka på balkong. Jag undrar om jag ska toppa dem för att få dem kraftigare eller om varje ranka bara ska få växa på. Jag vet inte hur länge jag kommer att kunna ha dem kvar så jag vill gärna att de ska blomma redan i år (om de nu vill det).
GunnellF
För det första finns det Clematis som blommar på årsskott och de som blommar på fjolårsskott - det är vad som avgör om den blommar i år eller inte. Det avgör även om du ska klippa ner den eller inte. Fick du inte veta det där du köpte dem? Eller du kanske har nån lapp där det står vilka Clematis det är??
annika_u
Tack för svar!
Den ena blommar sent den andra ska blomma dels nu dels senare i sommar. Det jag undrar över är om det är kört att få en stor och fin klematis nästa år om jag låter bli att toppa den i år. Om jag har förstått saken rätt så ska båda klippas ner ordentligt i höst, så då borde det ju inte spela någon roll vad jag gör i år.
GunnellF
CITAT (annika_u @ 16-05-2009, 09:39) *
Tack för svar!
Den ena blommar sent den andra ska blomma dels nu dels senare i sommar. Det jag undrar över är om det är kört att få en stor och fin klematis nästa år om jag låter bli att toppa den i år. Om jag har förstått saken rätt så ska båda klippas ner ordentligt i höst, så då borde det ju inte spela någon roll vad jag gör i år.

Ofta klipper man ner klätterväxter vid plantering, just för att få dem tätare. Det verkar som att dina Clematis blommar på årsskott (med tanke på att de ska klippas ner varje år), därför tycker jag att du kan klippa ner dem nu om du känner för det. Den som blommar senare på säsongen kan nog hinna blomma ändå.

Om du låter bli att toppa dem nu så ska du ju ändå klippa ner dem till hösten - hugget som stucket!! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon