|
markus.bylund
15-05-2009, 18:50
Jag ställde en fråga igår om ett skadat äppeträd (se http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=85554) och fick ett par bra svar om vad man bör göra (eller rättare sagt inget göra). Tack för det! Jag är dock fortsatt fundersam över orsaken till hålen i stammen. Jag har letat efter potentiella skadegörare i Pettersson och Åkesson, Växtskydd i trädgården, utan att hitta något som liknar vårt träds skador. Det närmaste jag kommer är Svart Lövborre, fast skadan är inte direkt typisk för skadegöraren (fler bilder finns på http://www.invasive.org/species/subject.cfm?sub=4163). Har någon erfarenhet av icke-typiska angrepp av Lövborren? Jag har även hittat två andra potentiella skador på samma träd som jag inte tidigare sett (se bifogade bilder). Är de måhända tidiga tecken på Fruktträdkräfta? Oranie-trädet står tyvärr i vad som tycks vara typisk Fruktträdkräftajord, tung lerjord. Gropen var vid planteringen visserligen stor och djup, men ändå. För att underlätta för trädets rötter påbörjade vi förra året gröngödsling med Blålupin under hela trädkronan, och tanken är att vi fortsätter med Vit Lupin i år. Min huvudfråga, eller oro egentligen, är om jag måste ta bort trädet för att undvika att smitta andra nyplanterade träd i närheten (en Katja, en Ingrid Marie, en större men nyplanterad Lönn, en dito Glanskörsbär och ett antal nyplanterade ungträd av vanlig Oxel)? Mycket tacksam för tips och hjälp, Markus
GunnellF
15-05-2009, 19:18
Jag har kollat i min "bibel" om växtskydd och försökt få fram vad som är problemet med ditt äppleträd.
Fruktträdskräfta: det uppstår i barken skrovliga, mörkfärgade, ofta insjunkna partier som ibland kan gå runt grenarna och gördla dem, så att partierna ovan- och nedanför torkar och dör.
Men det stämmer väl inte med ditt träd??
Grenskorv: på frukter, blad och skott uppträder mörka fläckar och på skotten spricker barken upp och även angripna frukter får djupa sprickor pga att skalet inte kan följa med vid fruktens svällning.
Nåt du känner igen??
Det ser förresten ut som att det är precis där grenar har tagits bort som barken "flagnar" eller vad man ska säja. Stämmer det?
markus.bylund
15-05-2009, 19:24
Tack för snabbt svar Gunnel, igen :-)
Du förefaller ha samma bibel som jag, och jag håller med, beskrivningen och bilden i Pettersson och Åkesson ger lite vägledning i mitt fall. Men jag är väl lite paranoid efter hålen i stammen, och så tycker jag inte om att stammen ser så skrumpen ut.
Den mindre och beskärda grenen är dock väldigt lik bilder på Fruktträdkräfta som jag har hittat på nätet, så jag är fortsatt orolig trots allt.
Markus
markus.bylund
15-05-2009, 19:30
Jo, angående din andra fråga Gunnel, det stämmer att de två skrovliga områdena ligger i anslutning till tidigare beskärda grenar. Men i båda fallen har läkningen kommit igång med tydliga vallar, den grövre stammen är t o m helt läkt med en vall som täcker hela sårytan.
Markus
GunnellF
15-05-2009, 19:37
CITAT (markus.bylund @ 15-05-2009, 20:24)  Tack för snabbt svar Gunnel, igen :-)
Du förefaller ha samma bibel som jag, och jag håller med, beskrivningen och bilden i Pettersson och Åkesson ger lite vägledning i mitt fall. Men jag är väl lite paranoid efter hålen i stammen, och så tycker jag inte om att stammen ser så skrumpen ut.
Den mindre och beskärda grenen är dock väldigt lik bilder på Fruktträdkräfta som jag har hittat på nätet, så jag är fortsatt orolig trots allt.
Markus Ja, vi har nog samma bibel! Jag kikade igen på dina andra bilder, från den andra tråden... Kan det har suttit grenar där hålen är och att det uppstått röta?? Ser att vid frukträdskräfta bildas under sommaren små, vitgula kuddar i såren och under hösten och vintern små, röda mörkröda fruktkroppar. Har du sett nåt sånt på trädet?? CITAT (markus.bylund @ 15-05-2009, 20:30)  Jo, angående din andra fråga Gunnel, det stämmer att de två skrovliga områdena ligger i anslutning till tidigare beskärda grenar. Men i båda fallen har läkningen kommit igång med tydliga vallar, den grövre stammen är t o m helt läkt med en vall som täcker hela sårytan.
Markus Jo jag ser det också... men reagerade på att områdena finns i anslutning till sår efter kapade grenar. Det kanske inte har nåt samband heller, bara en not!
Jag har sett denna typen av "sår" på träd som står fuktigt och beskureits under januari februari. Det verkar vara så att det uppstår rötskador vid beskärningen under denna tiden, eftersom trädet då befinner sig i vila och inte kan börja läka direkt.
Kräftan börjar inte riktigt just där man beskurit, den är mer slumpartad.
För att förhindra kräfta på äppelträd som står i lerjord, kan man försöka dränera ut runt trädet. Orsaken till kräftan är att trädet helt enkelt står i för blöt jord. Leran behåller fukten runt rötterna, som behöver mer luft på aplar. Har du möjlighet att lägga en dräneringsslang runt trädet (strax under kronans ytterkant) och leda bort överskottsfukt till ett dike istället, så kommer du vinna mycket på det. Sen går det att i efterskott jordförbättra med barkmull som du myllar ner så djupt du vågar, så blir jorden mer genomsläpplig.
Lönn, glanskörsbär och oxeln, behöver du inte bekymra dig för, de är inte lika känsliga för leran (körsbäret vill t.o.m. ha tung jord).
GunnellF
15-05-2009, 20:05
CITAT (MariaS @ 15-05-2009, 21:01)  Jag har sett denna typen av "sår" på träd som står fuktigt och beskureits under januari februari. Det verkar vara så att det uppstår rötskador vid beskärningen under denna tiden, eftersom trädet då befinner sig i vila och inte kan börja läka direkt.
Kräftan börjar inte riktigt just där man beskurit, den är mer slumpartad.
För att förhindra kräfta på äppelträd som står i lerjord, kan man försöka dränera ut runt trädet. Orsaken till kräftan är att trädet helt enkelt står i för blöt jord. Leran behåller fukten runt rötterna, som behöver mer luft på aplar. Har du möjlighet att lägga en dräneringsslang runt trädet (strax under kronans ytterkant) och leda bort överskottsfukt till ett dike istället, så kommer du vinna mycket på det. Sen går det att i efterskott jordförbättra med barkmull som du myllar ner så djupt du vågar, så blir jorden mer genomsläpplig.
Lönn, glanskörsbär och oxeln, behöver du inte bekymra dig för, de är inte lika känsliga för leran (körsbäret vill t.o.m. ha tung jord). Men om det är frukträdskräfta då är det smittsamt även på andra lövträd. Det första man måste göra är att ta reda på exakt vad det är, annars kan man inte veta vad man ska göra.
Jag tror ändå inte att det är kräfta. Kräfta yttrar sig inte på detta sättet! "Skadan" är för regelbunden och borde sitta annorlunda. Jag misstänker i alla fall mer beskärningsskada och "växtvärk".
markus.bylund
15-05-2009, 20:57
Även i detta fall har du rätt om förutsättningarna Maria, trädet står i tung lerjord i nivå med omkringliggande mark, och det är beskuret på vintern. Jag har försökt luckra genom att gräva bort gräs och fylla ut med lättare jord, och genom att gröngödsla med Blålupin.
Det är inte helt lätt att leda bort vattnet från trädets plats, i alla fall inte om det ska ledas bort från mer än någon decimeters djup. Jag såg i din profil att du kan mark också, tror du att ett par djupa (ca 1.5 m) hål borrade med jordborr runt trädets krona kan hjälpa?
Markus
Hålen i lera, kommer bara att dra till sig ännu mer vatten. Nej hårt grävarbete är nog det enda som hjälper, ca 40-50cm djupt, bör du lägga dräneringen.
Tack för frågan
[attachment=34822:scolytus2.jpg][attachment=34820:Scolytus...colytus1.jpg]
[attachment=34821:scolytus_1.jpg]
jag letar på google och på mina böcker , så jag kan säga att den här ohyra skadad som heter (scolytus amygdali) , kan du tita på bilder och bestämma om de är lika med din skada.
H:Bassam
CITAT (Bassam @ 17-05-2009, 02:18)  Tack för frågan [attachment=34822:scolytus2.jpg][attachment=34820:Scolytus...colytus1.jpg]
[attachment=34821:scolytus_1.jpg] jag letar på google och på mina böcker , så jag kan säga att den här ohyra skadad som heter (scolytus amygdali) , kan du tita på bilder och bestämma om de är lika med din skada. H:Bassam Vad har du för uppgifter om dess förekomst i Sverige????
Big Gardener
17-05-2009, 21:02
Bilden du har till höger i första posten ser absolut ut som fruktträdskräfta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|