|
Full version: 10års present
Åsa, mälardalen zon 2
15-05-2009, 19:38
Mina föräldrar har äntligen fattat att det blir tomt utan hund. De har hela tiden sagt att efter denna hunden gör de paus i hundägandet, men efter att Ronja fick livmoderinflammation för runt 2månader sedan och huset var tyst och tomt i flera dagar då hon låg på Ultuna så har de bestämt sig för att passa på att skaffa en hund nu, innan Ronja är för gammal. Vi ska fira hennes 10års dag i helgen trots att vi inte riktigt vet när hon är född, och hon kommer att få en lite försenad 10årspresent i sommar för mina föräldrar har tingat en springer spanielvalp som är född i början av maj, så hon får en hundkompis i present. Ronja några år yngre på denna bild, hon är något vitare om nosen nu, men hon gillar fortfarande långpromenader och bad i mälaren.
Red Top
15-05-2009, 19:46
Vilken härlig hund. Hon sitter verkligen och njuter i solen efter badet. Hoppas hon blir glad över hundkompisen.
Sussie F-Flower
15-05-2009, 20:00
Men, vad mysigt för Ronja med en liten kompis! Och en liten springer... Hoppas Ronja mår bra nu efter sin behandling. (Jagar någon i familjen?)
Åsa, mälardalen zon 2
15-05-2009, 20:12
Japp farsan jagar och han hade nog tänkt sig en jakthund istället för Ronja, men hon behövde ett hem (förra ägaren fick en stroke) och hon var så god och rar + mina föräldrars tidigare hund hade dött precis så hon var välkommen även om hon inte var en jakthund..
Ronja blev som vanligt bara några veckor efter operationen och hon går och badar flera gånger i veckan nu (badet ligger inte så jättenära så det blir en promenad på runt 8km).
ingrid fuxwall
15-05-2009, 20:23
Hoppas hon tar väl emot den nya hunden, är kanske inte så vanligt att en så gammal hund tycker att det är bra/trevligt med en valp i huset. Berätta gärna för oss hur det går
Åsa, mälardalen zon 2
15-05-2009, 20:31
Jag tror det kommer gå bra hon är till sättet fortfarande en ung hund som leker och springer. Hon älskar alla hon träffar både människor, hundar och katter. Hon har flera valpkompisar och hon brukar funka bra med valpar och äldre hundar + min syrras hund (Casper) brukar bo hos mina föräldrar i perioder så hon är inte ovan vid att det finns fler hundar hemma. Ronja och Casper
Sussie F-Flower
15-05-2009, 22:37
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 15-05-2009, 21:31)  Jag tror det kommer gå bra hon är till sättet fortfarande en ung hund som leker och springer. Hon älskar alla hon träffar både människor, hundar och katter. Hon har flera valpkompisar och hon brukar funka bra med valpar och äldre hundar + min syrras hund (Casper) brukar bo hos mina föräldrar i perioder så hon är inte ovan vid att det finns fler hundar hemma. Ronja och Casper  Vilken fin bild bild på hundarna, Åsa... Min kille (blandis jämthund-finnspets) har samma färg som Ronja och jag har haft svart-vit springerhane tidigare... (plus schäfer samt andra raser när jag växte upp...) År det något jag skulle vilja ha igen så är det en springer eller en schäfer. Det tycker jag är HUND... Önskar Er All Lycka med nya vovvsingen och tror inte att det blir några problem för Ronja. Bara lite nyfiken: Vad är hon för nåt. Första tanken var blandras med Hofvavart eller hur det stavas... alternativt retriver... men är hon renrasig..? Inte för att det spelar någon roll... det är bara jag, som alltid ska gissa... och gärna vill veta vad det är för ras som jag ser...
Åsa, mälardalen zon 2
15-05-2009, 23:00
Ronja är troligtvis en golden-schäferkorsning (till sättet är hon dock väldigt mycket golden) vi har träffat en sån korsning och de var i stort sett identiska (fast olika kön) + de blev mycket glada att se varann + de var i ungefär samma ålder och kom från samma ort så de kan ha varit syskon. Ronjas förra ägare blev svårt skadad av stroken + Ronja var inte märkt eller registrerad som hundar ska vara så det fanns bara lite papper att gå på ex. vaccinationspapper när de skulle bedöma hennes ålder och liknande.
Sussie F-Flower
15-05-2009, 23:24
Jahaaa.... Det var lite i "takt" med vad jag kände, i alla fall... Det blir säkert bra för henne (Ronja)..  samt betydelsefullt för dina föräldrar, att Ronja får ge starten och prägla den nya individen  . Det kommer antagligen att betyda mycket för många av er, på sikt... Lova att du visar bilder på den nya "terroristen"...
Åsa, mälardalen zon 2
24-06-2009, 15:02
På söndag kommer Ronjas "lillebror" Mio som ser ut såhär.
[attachment=36900:mio.jpg]
Snöflinga
24-06-2009, 16:03
Åh så fiin  Vår sista hund var just en springer spaniel ... en underbar hund, svart-vit som på bilden
Åsa, mälardalen zon 2
29-06-2009, 12:08
Nu har han kommit och det gick mycket lugnt till fast han blev ju lite rädd först när han såg den jättestora hunden men hon accepterade honom direkt och såhär såg det ut 5min efter att de träffats.
[attachment=37173:mio3.jpg]
Lite intressant är det ju när han rör sig men mest ligger de och sover.
[attachment=37174:mio4.jpg]
[attachment=37175:mio5.jpg]
Chamomille
29-06-2009, 15:24
Åh va gulligt
En så mysig tioårspresent
Meriona
29-06-2009, 20:20
Gudars vilken fin present!
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 29-06-2009, 13:08)  Nu har han kommit och det gick mycket lugnt till fast han blev ju lite rädd först när han såg den jättestora hunden men hon accepterade honom direkt och såhär såg det ut 5min efter att de träffats.
[attachment=37173:mio3.jpg]
Lite intressant är det ju när han rör sig men mest ligger de och sover.
[attachment=37174:mio4.jpg]
[attachment=37175:mio5.jpg] Tulle lille så söt. Man blir så klart trött av att utforska en helt ny värld.
Åsa, mälardalen zon 2
02-07-2009, 16:02
Här kommer en liten uppdatering.
Mio blir bara modigare och modigare, och det är rejäl fart i honom. Han har träffat syrrans hund också och han var rädd i början då han såg den stora svarta hunden men sedan var det ju bara spännande (men syrrans hund var inte så intresserad han ville bara ligga och vila i värmen). Han gillar och tugga i allt och Ronjas svans är inget undantag.
[attachment=37399:mio8.jpg]
Han far runt med alla fina leksaker som Ronja bär fram till honom.
[attachment=37400:mio10.jpg]
Och hon agerar "barn"vakt, så hon har full koll över honom hela tiden. [attachment=37401:mio11.jpg]
Halledosingen så rart det ser ut! Så denna underbara valpmage, en liten klapp på den från mig!
Snöflinga
02-07-2009, 18:43
Så duktig Ronja är  Det är nog bra med en äldre hund som kan lära valpen lite hyfs  Gör hon det ... eller tolererar hon alla hans busstreck ?
Åsa, mälardalen zon 2
04-07-2009, 07:43
Jodå hon säger till men hon är ganska mild men ofta räcker det med en djup morrning, och när han försöker gå upp i soffan kommer hon och trycker ner honom på golvet (vi har policyn inga hundar i möblerna).
Christina i Taxinge~
04-07-2009, 12:31
Sussie F-Flower
04-07-2009, 19:38
Har inte läst i den här tråden på över en månad men jag såg nog "lill-magen...." på valpen.... Man blir sååå sugen att snusa och dofta på de små valpmagarna... Hur KAN dom lukta så gott och så speciellt...? Vad kul att allt går bra Åsa!
flinga100
05-07-2009, 09:21
O så sött! Jag vill se fler bilder!
Åsa, mälardalen zon 2
10-07-2009, 17:07
Och här kommer lite nya bilder.
Han åt inte så bra i början han hade fått mat på en tallrik hos uppfödaren och var rädd för matskålarna i början. Nu äter han massor, ett tag trodde vi han åt kopiöst mycket men det var någon som hjälpte honom att äta upp, vi tog henne på bar gärning.
[attachment=37921:mio13.jpg]
En lyxig säng där man får vara ifred på natten har han + "sängen" har han fått testa att åka bil i och det funkade bra han verkar gilla sin bur.
[attachment=37922:mio15.jpg]
Favoritsovplatsen på dagarna
[attachment=37923:mio14.jpg]
Mio fick en gris som säger nöff nöff den snodde Ronja åt sig men han får ju låna den ibland.
[attachment=37924:mio17.jpg]
[attachment=37925:mio21.jpg]
[attachment=37926:mio19.jpg]
Ronjas säng har han också testat + han försöker även äta hennes mat men vi får peta bort honom, Ronja verkar nämligen tycka att det är OK att han äter av hennes mat men vi tror inte att den maten hon äter är lämplig för valpar.
[attachment=37927:mio22.jpg]
Meriona
10-07-2009, 18:48
Vilket radar-par! Oj vilka härliga bilder!
blomkronan
10-07-2009, 19:46
 vad härligt, att det går så bra
Biggan_
10-07-2009, 22:55
Härliga bilder! Dom ser ut att trivas bra tillsammans!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|