Full version: Tips för ny rabatt?
nawla
Nu är snart muren runt den upphöjda rabatten klar och det ska börjas planteras. Rabatten är ca 5,5 meter lång, ca 80 cm bred och 0,5 meter hög. Den ligger i österläge mellan hus och garage vilket betyder att solen kommer fram vid 13-tiden och försvinner lite senare på eftermiddagen (omkring 16-tiden kanske).
Skulle vilja ha några låga/halvhöga buskar, gärna vintergröna, kanske buxbom?. Och så tänkte jag något som hänger/växer ner över kanten, gärna med vita eller rosa blommor. Och andra fina blommor som kan tänkas trivas...

Vad skulle ni ha planterat i denna rabatt?? Tacksam för tips och idéer. Bor på Öland, zon 1.

http://nawla.wordpress.com/2009/05/14/sten-2/
Pernilla & Lars
Jag skulle sätta något/några miniträd för att få höjd, det finns ju många sorter att välja på, kanske en liten bolltuja för att få den runda formen.

Perenna växter såsom exempelvis, Jack Frost fantastisk med sina silverblad och lysande blåa blommor, silverax Brunette med sina rödbuna blad passar ypperligt till Jack, nävor, stjärnflocka och eventuellt mossflox i framkant.

Lycka Till & Skicka gärna bilder när du har planterat dina nya växter.
smiley_small_hug.gif

josohl
Verkar lite konstigt med sol på eftermiddagen (kl 13-16) om det är österläge (brukar ju ge morgonsol???)?

Öland har ju traditionellt väldigt kalkhaltig jord som jag förstått det, men eftersom du gör en inbyggd rabatt kan du ju påverka jorden mer. Österläget låter bra för små rhododendron - vintergröna och blommar på våren! Då får du dock blanda i en del naturell torv så att du får lite surare jord.

Om du inte vill köra på rhodoendronrabatt med fuktighetshållande sur jord kan man ju gå åt andra växthållet med väldränerad jord och andra typer av växter, tex prydnasgräs tror jag hade kunnat trivas där även om det inte är direkt söderläge, tex Miscanthus sinensis 'Ferner Osten' med röda vippor eller 'Silberfeder' med silvervita vippor.

Eller kanske en dunge med bambu? Vintergrön och trevliga prasslande blad...

nawla
Rabatten är mellan huset och garaget och huset skymmer för morgonsolen. Men jag insåg att solen når rabatten lite tidigare än vad jag angivit, och speciellt på sommaren när solen står högre...

Tack för tipsen. Ska definitivt kolla på någon tuja och gräs. Tack för tipsen! Bilder kommer senare...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon