|
Vi har problem att få våran dubbeldörr att hänga rakt. Den ena dörren hänger "snett" så det blir en glipa mellan dörrarna nedtill.
Ni som har dubbeldörr på Euro Serre, har ni haft samma problem?
Snälla om någon har ngt bra tips, skriv gärna här. Vi kommer inte vidare i monteringen. Har satt in alla glas utom i dörren eftersom den inte vill hänga rakt. Vi har funderat på att antingen sätta i en extra "bricka" vid ena hjulet som dörren hänger i /rullar på.... eller att vi ska "slå ner" det andra hjulet så att dörren rätar upp sig. Phu, vad säger ni?
Menar du att hjulen inte kommer ner i skåran som dom ska glida i? Är det i så fall inte bara att ta en skruvmejsel eller liknande och bända isär lite så at skåran blir bredare? Vill minnas att jag fick ta till gummiklubban för att få övre balken att komma på plats, den som övre delen av dörrarna glider i. Ena dörren glider fortfarande dåligt, vet inte riktigt var det kärvar, har inte forskat i saken närmare.
 Vet inte vad som vad fel. Vi montera i sär den ena dörren och tvingade ena övre regeln på dörren att sitta rakt, den ville hamna snett upptäckte vi. Det blev bra efter det plus att vi fick höja ena hjulet med hjälp av en extra bricka. Men vi kommer inte vidare i alla fall. Hittade en liten borstlist/smal som vi tror ska sitta i dörren men vart?  . En borstlist har vi i skenan som dörren ska glida i upptill men det här är en smalare list. Vet du vad det kan vara? CITAT (Digger @ 16-05-2009, 18:43)  Menar du att hjulen inte kommer ner i skåran som dom ska glida i? Är det i så fall inte bara att ta en skruvmejsel eller liknande och bända isär lite så at skåran blir bredare? Vill minnas att jag fick ta till gummiklubban för att få övre balken att komma på plats, den som övre delen av dörrarna glider i. Ena dörren glider fortfarande dåligt, vet inte riktigt var det kärvar, har inte forskat i saken närmare.
Hejsan  Nu har jag inte växthuset ifråga här men borst lister har jag  Men denna lilla borstlist kanske ska hålla rent i glidspår för dörren eller framför hjulen ! Att något är snett kan ju bero på flera saker typ tillverkaren har klantat till det och borrat monteringshålen lite fel eller att det är "upp" och "ned" på dörr gavlarnas profiler, mät från kant till hål och se om det är samma mått på båda sidor och kolla med manualen och se om de säger något om detta. tips läs gärna den engelska delen också, ibland blir det lite knepigt med översättningen. Kontrollera också att det inte sitter grader kvar (vassa kanter runt håll) efter borrning av monteringshål som gör att hjulen till dörrarna kommer i olika nivå. Sen e det alltid lite fix och trix har jag märkt av egen erfarenhet och de trådar jag läst här  Lycka till
Det verkar som man alltid fastnar på nån liten detalj när man skruvar ihop växthuset. Jag strulade ordentligt med dom automatiska fönsteröppnarna men det löste sig med lite klurande. Man får inte drabbas av panik, det är ju bara fråga om ren mekanik och om man tänkter i lugn och ro borde det gå att lösa. I värsta fall får man väl skruva ner del efter del tills man ser var felet sitter. Det följde med borstlister vill jag minnas, ett par ska sitta lodrätt på insidan av dörren så det inte blåser in på sidorna när dörrarna är stängda. Var det nån sån uppe också? Nu minns jag inte riktigt hur det var där! Jo det var nån sak som skulle skjutas in från sidan har jag för mig!
Tack för era svar. Jag ska ringa Willab i morgon med ngr frågor. Digger: Borstlisten som ska sitta lodrätt på dörren, provade att peta i listen där med det blev en ganska stor glipa ändå plus att inte listen räcker till båda dörrarna. Där du har din list blir det en glipa ändå eller blir det tätt? Nejjjjjeeejjj: Nu tror jag att jag vet felet. Jag har nog tagit fel list till dörrskenan, den var för lång så jag klippte av den. Den var grövre/större borst på. Den här listen som jag klurar med nu är väldigt liten borst på.
Ajdå! Men det är väl bara att ta bort den och flytta på den? Även om den är avklippt borde den väl funka? Som som sitter lodrätt på mina dörrar gör så att dörren sluter helt tätt. Man märker faktiskt skillnad om man stänger dörrarna lite fel så att bortlisten hamnar innanför gaveln, då drar det faktiskt om det blåser ute! Annars finns nog såna där lister att köpa, hittade detta när jag surfade lite: http://www.leifarvidsson.se/files/pdf4/LA_28_low.pdf
Tack för hjälpen. Jag har pratat med willab, dom skickar en ny list CITAT (Digger @ 18-05-2009, 19:19)  Ajdå! Men det är väl bara att ta bort den och flytta på den? Även om den är avklippt borde den väl funka? Som som sitter lodrätt på mina dörrar gör så att dörren sluter helt tätt. Man märker faktiskt skillnad om man stänger dörrarna lite fel så att bortlisten hamnar innanför gaveln, då drar det faktiskt om det blåser ute! Annars finns nog såna där lister att köpa, hittade detta när jag surfade lite: http://www.leifarvidsson.se/files/pdf4/LA_28_low.pdf
Ett tips är att såga bort en liten fyrkant i hängränneprofilen, precis den biten som annars sitter framför den svarta plasten i änden av profilen som dörren hänger i. Då kan man efter behag plocka bort plastbiten och dra ut och justera dörren den vägen. Det räcker att skruva bort inre handtaget.
Vi tyckte att vår dörr gick trögt, och på semestern besökte vi Willab i Båstad. Där märkte vi att deras dörrar var mycket lättare att öppna/stänga. Eftersom jag inte ville demontera hela upphängningen valde jag att såga bort biten i änden. Det går att skruva på dörrupphängningen, och efter ett antal provningar går dörren numera lätt.
Erik
Tack för tipset, så ska vi göra. Trött på att skruva bort L-list m.m för att göra justeringar. Går er dörr bättre nu? Våra dörrar går trögt. Blev lite bättre när vi tog bort skruvar "inne" i dörren som skrapade mot L-listen. CITAT (ErikG @ 23-05-2009, 18:07)  Ett tips är att såga bort en liten fyrkant i hängränneprofilen, precis den biten som annars sitter framför den svarta plasten i änden av profilen som dörren hänger i. Då kan man efter behag plocka bort plastbiten och dra ut och justera dörren den vägen. Det räcker att skruva bort inre handtaget.
Vi tyckte att vår dörr gick trögt, och på semestern besökte vi Willab i Båstad. Där märkte vi att deras dörrar var mycket lättare att öppna/stänga. Eftersom jag inte ville demontera hela upphängningen valde jag att såga bort biten i änden. Det går att skruva på dörrupphängningen, och efter ett antal provningar går dörren numera lätt.
Erik
CITAT (April @ 25-05-2009, 22:44)  Tack för tipset, så ska vi göra. Trött på att skruva bort L-list m.m för att göra justeringar.
Går er dörr bättre nu? Våra dörrar går trögt. Blev lite bättre när vi tog bort skruvar "inne" i dörren som skrapade mot L-listen. Jo, nu går den bra. Ett tips är att kontrollera att springan över L-listen är lika på båda sidorna av dörren. Om den inte är det måste man justera upphängningen. Nästa sak att kontrollera är om dörren tar i L-listen på in- eller utsidan. Tar den i mycket går det också att justera med upphängningen (vill jag minnas) så att dörren balanserar utan att ta i. Är det bara lite kan man smörja L-listen genom att dra ett ljus där dörren går. Att slå lite på listen med en gummihammare kan också fungera. Nu har jag en enkeldörr, men principen bör vara samma för dubbeldörrar.
CITAT (ErikG @ 23-05-2009, 18:07)  Ett tips är att såga bort en liten fyrkant i hängränneprofilen, precis den biten som annars sitter framför den svarta plasten i änden av profilen som dörren hänger i. Hm, kan du förklara hur du menar? Vad ska man såga bort? Ena dörren går nu väldigt kärvt, det verkar som den liksom tippar på ända när man öppnar den så det blir motstånd, svårt att förklara!
CITAT (Digger @ 31-05-2009, 18:57)  Hm, kan du förklara hur du menar? Vad ska man såga bort? Ena dörren går nu väldigt kärvt, det verkar som den liksom tippar på ända när man öppnar den så det blir motstånd, svårt att förklara! Hej Digger! Här ser Du den bortsågade biten. Hade jag gjort det direkt vid monteringen hade jag sluppit att ge mig på plastbiten bakom också. Den gick ju inte att få dit när man väl monterat allt annat. Sen är det bara att dra ut dörren. [attachment=35640:PICT1658.JPG]
Aha, verkligen smart! Jag ska kolla upp det! Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|