fluffis
15-05-2009, 23:06
Hej!
Har fattat att blodmjöl och benmjöl är utmärkta gödningsmedel; men vad är det för skillnad på dem?
Fick intrycket här på forumet att blodmjöl är mer kväve-rikt, stämmer det? Att benmjöl är bättre om man inte vill tillföra så mycket kväve? Rätta mig om jag har fel, ni experter!
Och när använder man blodmjöl resp. benmjöl? Dvs var passar det bäst generellt?
Tackar!
Åsa, mälardalen zon 2
15-05-2009, 23:16
Blodmjöl är mera kväverikt och är mera lättlösligt = växterna kan ganska snabbt ta upp det. Benmjöl innehåller mera av sånt som fosfor och kalium + benmjöl är mera långsamverkande så det tar tid innan växterna tar upp det.
Man kan använda båda sakerna samtidigt om man vill, ofta är det nog till lökväxter man brukar rekommendera benmjöl och till grönsaker och liknande brukar blodmjöl funka utmärkt som kvävetillskott.
Men själv använder jag inget av dessa, det går inte så bra för odlingarna ifall man använder dessa medel och har hund som vistas i trädgården har jag lärt mig.
fluffis
16-05-2009, 00:27
Ja Åsa, själv har jag ju ingen hund så det är ju inget problem... Men super-tack för klargörande svar!
Någon fler med tips och användningsområden för blodmjöl respektive benmjöl?
Läste t ex att om man ska nyplantera buskar så är det bra att ha benmjöl i planteringsjorden men inte blodmjöl; stämmer det? Är detta för att det är mer kväve i blodmjöl? Unga buskar tål inte snabbare och mer kväverik gödning?
Stämmer det då att benmjöl är bättre som sensommargödning, dvs till allt efter midsommar? För just sin långsammare verkan + avsaknande av snabbupptagligt kväve?
Min logik angående detta - Surjordsväxter vill ha benmjöl? De övriga vill hellre ha blodmjöl? Jag menar förstås när det är gödningstid, typ fram till midsommar (stämmer det?).
Jaa, ni ser, man blir ganska klok men också lite oklok, med massor av frågor, när man är ny med trädgård och läser forumet här på Odla...
Fosfor och kalium är bla bra för blom- och frukt-sättning, och det kan ges under hela året. Annars skall man vara försiktig med käve under senare delen av säsongen till fleråriga växter.
Surjordsväxter borde väl inte gilla benmjöl? Benmjöl måste väl innehålla massor med kalk? Eller?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.