Full version: Trög Sympathie
susannio
Hej!

Förra året planterade jag klätterrosen Sympathie, förutom en gren så växte den inte alls, trots att läget inte är särskilt utsatt. Rosen fick aldrig några knoppar under första säsongen heller.
I rabatten finns också Karen Blixen och andra "känsligare" rosor som övervintrat bättre och börjat grönska, vilket Sympathie inte gjort.
Rosen är inte död men det händer just inget. Den har inga sjukdomar ovan jord som vi kan se.

Finns det någon som har erfarenhet av Sympathie och vill dela med sig av sina iakttagelser?

Jag överväger att gräva upp rosen och fördriva den i en stor kruka på en varmare plats innan den får sin slutgiltiga placering. Händer inget då så kanske det inte är lönt att lägga mera tid på just det exemplaret.

Tack för hjälpen!

Susanne zon 2-3
lislena
CITAT (susannio @ 16-05-2009, 00:07) *
Hej!

Förra året planterade jag klätterrosen Sympathie, förutom en gren så växte den inte alls, trots att läget inte är särskilt utsatt. Rosen fick aldrig några knoppar under första säsongen heller.
I rabatten finns också Karen Blixen och andra "känsligare" rosor som övervintrat bättre och börjat grönska, vilket Sympathie inte gjort.
Rosen är inte död men det händer just inget. Den har inga sjukdomar ovan jord som vi kan se.

Finns det någon som har erfarenhet av Sympathie och vill dela med sig av sina iakttagelser?

Jag överväger att gräva upp rosen och fördriva den i en stor kruka på en varmare plats innan den får sin slutgiltiga placering. Händer inget då så kanske det inte är lönt att lägga mera tid på just det exemplaret.

Tack för hjälpen!

Susanne zon 2-3

Hej!
Jag köpte en Sympathie jag med förra året. Min blomma då och det kom nya knoppar, men växte knappt ett dugg. Här händer det inget med min ros samma som din. Ett litet blad har kommit bara. Min ser frisk ut annars men den är ju så trög. Jag har gett den ny jord och har vattnat. Men händer inget. Vad kan det vara för fel tro!

Zon 2-3
Blomstersmurfen
Min Sympathie stog också stilla flera år, men nu i år är det full fart på den. Har iofs flyttats 2 gånger, men har nu stått på samma ställe (tredje året nu). Tror att rosen är 7-8 år.

Så i år kommer den att blomma rikligt har jag bestämt. Hotar annars med kompostkvarnen och komposten. Brukar funka på alla mina växter! När jag säger att nu är det sista chansen, då skärper dom sig!!!
Ezereht
På roslistan på alltomträdgård hade en del skrivit om den. Verkar blomma på fjolårsskotten?!

http://www.alltomtradgard.se/roslistan/sympathie/
susannio
Hej!

Tck för hjälpen!

För att lösa mysteriet med den dåliga tillväxten och uteblivna blomning reste jag till handelsträdgården. Lyckligtvis hade de stora exemplar av Sympathie med långa grenar och knoppar så att jag kunde jämföra med min. Givetvis kan det antas att rosorna jag såg odlats under de mest fantastiska betingelser som en vanlig trädårdist aldrig kan efterlikna.

Någon av er skrev att rosen blommar på fjolårsskotten, enligt informationen från flera plantskolor blommar rosen både från kraftiga årsskott och korta sidoskott från äldre grenar, men vad vet jag....

Rosorna i plantskolan var buskiga och rejäla i växten, men det som slog mig var att rosen hade lika många eller få utgångsgrenar i basen som min. Känns positivt eftersom det då i teorin borde gå att få min och alla andras tröga Sympathier lika frodiga.

Lycka till!

/Susanne

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon