Full version: Ekträd
Lando
Hej!
Mitt första inlägg här på forumet blomma.gif

Vill gärna ha ett råd beträffande ett ekträd vi har på vår skogstomt. Det står omgivet av tallar och granar och har inte fått särskillt mycket ljus de senaste 20 (gissar jag) åren, så det har vuxit sig väldigt smalt och lutar åt det hållet där det funnits mest ljus (=minst träd). Nu har vi tänkt att ge det lite mer plats och ta bort några av de träd som står närmast. Min fråga är nu, hur tar vi bäst hand om trädet? Kommer det att kunna växa sig grovt och starkt trots att det nu är högt och skrangligt? Hade gärna velat ha det som vårdträd och vill ge det en kärleksfull hand.

Trädkram!
KURT
Får det bara mera ljus så kommer det nog också bli kraftigare, även konkurrensen om vattnet minskar ju om man tar bort andra träd.
M i Mälardalen (zon 2)
Jag hade en liknande ek. Det enda vi gjorde var att ta bort träden runt. Nu står det väldigt fritt. Resultatet blev väldigt lyckat!

Nu efter ca 5 år har det utvecklats till ett väldigt fint träd ("sparbanksek") med kraftig stam och jämn krona. Vi låter barnen klättra vilt i det och det tycks det också tåla.
Lando
Tack för era svar!
Vad roligt att höra att det går att få fason på ett försummat träd.
Tar gärna emot flet tips eller erfarenheter. smile.gif
Azur
Ekar är anpassade till att kunna överleva många årtionden nere i skuggan som små tunna skott, för att kunna sätta igång och växa om det blir en öppning så de får sol och ljus. I tät granskog har jag hittat ekskott mindre än en centimeter tjocka och en meter höga som var över 50 år gamla.
Det här är en specialanpassning rätt många trädarter anpassade till mycket tät skog har.

Dvs jadå, den kommer igång när den får ljus & vatten.
Piccante
CITAT (Azur @ 16-05-2009, 14:03) *
Ekar är anpassade till att kunna överleva många årtionden nere i skuggan som små tunna skott, för att kunna sätta igång och växa om det blir en öppning så de får sol och ljus. I tät granskog har jag hittat ekskott mindre än en centimeter tjocka och en meter höga som var över 50 år gamla.
Det här är en specialanpassning rätt många trädarter anpassade till mycket tät skog har.

Dvs jadå, den kommer igång när den får ljus & vatten.

nja det är snarare bok som har den livsstrategin. ek är definitivt gynnad av god ljustillgång. Hittar mmann grova ekar i en granskog så är de i regel äldre än granen. Friställ eken så den får ljus och luft så växer den till sig.
Laura
Vi har många höga träd på vår skogstomt (bl.a. ekar och björkar) och de står tydligen alldeles för tätt. Vi skall rensa lite framöver men jag undrar tills dess om man hjälper dem med att ta bort de nya små skott som dyker upp på stammen eller om det är bra att det börjar växa skott nere vid 2 metershöjd? unsure.gif Någon som vet? Tack för all hjälp!
Azur
CITAT (Markus_H @ 17-05-2009, 21:15) *
nja det är snarare bok som har den livsstrategin. ek är definitivt gynnad av god ljustillgång.

Som jag sa har många träd anpassade till tät skog den taktiken att de kan stå och stampa i djup skugga i årtionden; det är väldigt vanligt bland regnskogsträd t.ex. Av svenska träd har bl.a. ek den förmågan. Bok vet jag väldigt lite om, men mitt intryck är att det snarare är ett träd som växer igenom skuggan än står som småplanta på sparlåga och väntar på en öppning.
CITAT
Friställ eken så den får ljus och luft så växer den till sig.

Som jag sa.
Big Gardener
CITAT (Azur @ 17-05-2009, 21:46) *
Som jag sa har många träd anpassade till tät skog den taktiken att de kan stå och stampa i djup skugga i årtionden; det är väldigt vanligt bland regnskogsträd t.ex. Av svenska träd har bl.a. ek den förmågan. Bok vet jag väldigt lite om, men mitt intryck är att det snarare är ett träd som växer igenom skuggan än står som småplanta på sparlåga och väntar på en öppning.

På fikonspråk brukar man kalla det för pionjär- respektive sekundärarter. Pionjärarterna är de som klarar utsatta förhållanden med sol, frost, vind och betestryck. Sekundärarterna föryngras och etableras bäst på skyddade ståndorter med skugga. Ek har sekundära förmågor, men har absolut starkast konkurrensförmåga under pionjära förhållanden medan boken är en skolexempel på en sekundär art.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon