Full version: avhärda tomaterna
malin72
när kan jag börja avhärda tomaterna?? sådde lite för tidigt och dom är på väg att göra blommor en del av dom....
när kan jag börja låta dom komma ut?? jag har ju inget växthus så det blir i krukor!
eller ska jag köpa ett billigt plastväxthus för att kunna ställa ut dom unsure.gif
Limpan86
Jag har inte heller något växthus. Jag har haft ute mina cirka 45 minuter i taget under några dagar då det både varit soligt och skuggigt. Dock har det varit hyfsat varmt vid samtliga tillfällen. Du ser ofta på tomaterna om de börjar sloka för mycket.

Det finns säkert dem som vet bättre min min jag har varken tid eller ork att bära in och ut varje dag. Jag tänkte ta ut dem de dagar jag orkar och sen när det blir ordentligt varmt så kan de ju stå ute hela dagarna. Tänk dig att du ska gå från någon timme till hela dagar på cirka tre veckor.

Om du vill kan du köpa enkel täckväv som du kan hänga över de första dagarna då kan du ha dem ute mycket längre.

Lycka till
rosita
Jag brukar låta avhärdningen ta 7-8 dagar och första dagen ställer jag ut dem i skuggan ca 4-5 timmar på eftermiddagen. Jag brukar försöka välja en ganska vindstilla dag. Sedan ökar jag på tiden ganska fort, det beror en hel del på vädret, sol och blåst är inte bra. Jag hittar en någorlunda vindstilla plats och skulle det vara sol där, så har jag odlingsväv över. Efter 7-8 dagar låter jag dem stå ute hela dygnet (blir det risk för under 5 grader, tar jag in dem), men i början har jag väven över dem på natten.

Jag har redan tomatplantor planterade ute i landet, men jag odlar i zon 1.
Alexander-VG-zon3
och jag....... tar ut dom direkt i krukor direkt i sol,värme och svala nätter. går det under 0c tas dom inne under natten. tar ut dom när tempen i skuggan är ca +15c. mina har alltid klarat att tas ut direkt utan avhärdning.
Tulipanaros
Mina står ute från tidig morgon till sen kväll (och enstaka nätter), zon 3/4, skyddat läge. Tomaterna är redan stora (men gröna fortfarande). Tänk på långsam avhärdning bara så att plantorna blir starka och du slipper brännskador på bladen.
zoloth
jag satte ut mina tomatplantor för 2 veckor sedan , jag härdade dom inte alls och dom växer så det knakar. Även basilikan växer på i bra fart.

Verkar inte vara så känsligt som alla säger att det ska vara. Basilika har jag haft stora buskar av ute i 3år nu. Sår frön direkt i slutet på april. Tomaterna brukar också dom ge rikliga skördar.
Är det söderläget som gör att mina växter trivs så bra trots kalla nätter?
rosita
CITAT (zoloth @ 16-05-2009, 12:52) *
jag satte ut mina tomatplantor för 2 veckor sedan , jag härdade dom inte alls och dom växer så det knakar. Även basilikan växer på i bra fart.

Verkar inte vara så känsligt som alla säger att det ska vara. Basilika har jag haft stora buskar av ute i 3år nu. Sår frön direkt i slutet på april. Tomaterna brukar också dom ge rikliga skördar.

Vilken sort basilika har du som ger stora buskar ute?

CITAT (flaxss @ 16-05-2009, 08:17) *
och jag....... tar ut dom direkt i krukor direkt i sol,värme och svala nätter. går det under 0c tas dom inne under natten. tar ut dom när tempen i skuggan är ca +15c. mina har alltid klarat att tas ut direkt utan avhärdning.

Tar du ut dem när det är 15 grader i skuggan, så kan det ju variera mycket över veckorna, eller? Eller du menar att du låter dem stå ute efter att det varit någon dag med 15 grader?
Tulipanaros
CITAT (zoloth @ 16-05-2009, 12:52) *

Ja, jag skulle säga att det är ett mycket skyddat läge som gör det. När jag börjar ta ut mina tomater i blåsten brukar de sloka efter en halvtimme. Solen tål de bättre, eftersom jag har dem i skarpt solljus i ett söderfönster inne. Ljuset är de vana vid, alltså, men vind är de mycket känsliga för. Men vänjer sig fort. Och på andras plantor ser jag ofta brännskador som kommer av för snabb avhärdning. Så jag skulle nog inte rekommendera chockmetoden -- men den är praktisk där den funkar! smile.gif
malin72
men jaha då så...då kan jag sakta men säkert börja låta dom vara ute då thanks.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (rosita @ 16-05-2009, 13:46) *
Vilken sort basilika har du som ger stora buskar ute?
Tar du ut dem när det är 15 grader i skuggan, så kan det ju variera mycket över veckorna, eller? Eller du menar att du låter dem stå ute efter att det varit någon dag med 15 grader?

jag brukar ta ut plantorna när tempen í skuggan ligger på runt +15c, då jag sätter dom i söderläge så är det oftast så varmt på dagen att dom tål kalla nätter utan att avstanna i tillväxt, hade jag tagit ut dom tidigare eller i kallare temp så hade dom säkert överlevt men stått stilla i tillväxt (kalla nätter plus kalla dagar gillar inte tomat). som sagt jag avhärdar inte dom och tar bara in dom vid ev frostnätter och jag får vackra plantor plus hög skörd. placerar dom direkt i solen och är det frostfritt står dom ute under nätterna utan skydd.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon