Full version: Möbelbeslag
Trampendal
Hej!

Vi har några ärvda möbler vars lådbeslag gått sönder. Kan det finnas beslag av "gammal design" att köpa nånstans? Antingen på nätet eller norr/väster om stockholm.
Möblerna är nog från tidigt 1900-tal och ett av skåpen är rätt skitigt (inrökt) är det vettigt att skura med såpa tro eller vad ska man ta (materialet är ek natur)?

Trampendal
Sussie F-Flower
Jag har massor med lådbeslag som min pappa (antikvitetssamlare) sparat...

Toalettrengöring är effektiv "rök-rengörare" tycker jag...

Hör av dig till mig. Visa bilder, så kan jag också visa bilder på vad som ev kan passa...

Om det är VÄLDIGT inrökt så kan ugnsrengöring vara att föredra.
Motti
Det finns "nygammla " beslag att köpa !var ?ja det vet jag inte vet bara att det finns confused.gif
Trampendal
CITAT (Sussie F-Flower @ 16-05-2009, 00:40) *
Jag har massor med lådbeslag som min pappa (antikvitetssamlare) sparat...

Toalettrengöring är effektiv "rök-rengörare" tycker jag...

Hör av dig till mig. Visa bilder, så kan jag också visa bilder på vad som ev kan passa...

Om det är VÄLDIGT inrökt så kan ugnsrengöring vara att föredra.

Men är det inte lite för starkt med toalett/ugnsrengöring på ett ekskåp? Det luktar inte (vilket iofs är lite konstigt) det ser bara inte "fräscht" ut.

Angående beslagen kan jag tyvärr inte få fram några bilder men det är två sorter. Det ena består av en bricka, ca 2x3 cm och en kläpp i överkant i form av en oval ring, allt i mässing. Det andra är ett nyckelhålsbeslag i medaljongform med en kläpp, i underkant, som en frans (hoppas att du fattar) kanske också mässing, men mörkare. Bronserat? Det senare tror jag var väldigt vanligt på -20-30-talet.

Trampendal
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon