fluffis
15-05-2009, 23:46
Förra sommaren flyttade jag 7 st blåsuga från diverse platser i gräs(nåja)mattan, som året före röjts för första gången på 10 år. Planterade dem runt en gammal stubbe i utkanten av gräsmattan; mest av fascination för den roliga, vackra, pyramidala formen på denna lilla växt.
Efter dagens premiärklippning av gräs(nåja)mattan kom jag ihåg denna bortglömda gärning; under/bakom grästuvor gömde sig flera större eller mindre blåsuga-familjer! Ett par stycken omgivna av en barnaskara på 7-8 småttingar!!!
Så kul att se, tydligen trivs de på denna plats! Gissa om jag låter bli att gräva en rabatt där, som det egentligen var planerat!
Undrar förstås nu då om någon här på forumet vet/kan/har blåsuga och kan berätta mer om dem, om de går att få beständiga på platsen etc?
Har läst att det mest är en ängs- och betesmarkväxt på utdöende, men inget om den som trädgårdsväxt... Revsugan går visst att odla, men blåsugan då, är det också en odlingsväxt?
Någon som vet?
DykUnderYtan
15-05-2009, 23:59
Oj vad roligt att detta inlägg kom just idag. Just idag räddade jag några små söta, luddiga pyramider undan gräsklipparen. Har aldrig sett dem förut men tyckte de var så söta så jag grävde upp några av dem just idag... tänkte lägga in en bild här och fråga om någon visste vad det var men nu fick jag svaret. Dessvärre vet jag ingenting mer om dem än det jag googlat fram. Bl a denna sida:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/lamia/ajuga/ajugpyr.html
fluffis
16-05-2009, 01:02
Jamen det var ju precis vad jag gjorde också... Räddade dem undan gräsklipparen! Små och söta och dessvärre korttidsblommande, men ljuvligt vackra medans!

Går tydligen att flytta, för den som undrar...
Nåväl, någon som kan mer om denna Blåsuga? Har den i trädgården? Berätta gärna!
Lars-Olof Arvids
16-05-2009, 05:31
Blåsugan är en trevlig växt som trivs på ängs- och betesmarker, men den är inte alls på utdöende utan tvärtom ganska vanlig. Jag har gott om naturligt växande blåsuga på min äng, men den går säkert att odla också.
Olle
Danne031
16-05-2009, 08:54
Jag startade den här alldeles nyligen, finns bilder på mina där.
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=85166