Mirre75
Hej! Vill gärna få några tips, har köpt ett begagnat växthus ca 3/2 meter, aluminium och glas.
1. Måste växthuset vara tätt? Listen fattas på en del ställen, ska jag täta med silikon då? Är det så att det ska vara helt tätt överallt där jag själv inte väljer att öppna (vädra)? Det ska väl inte regna in, vilket det gör nu!
2. Hur ska jag göra med golvet? Måste jag gräva ner en massa tro? Sitter en ca 10 cm lång regel i tryck impregnerat trä i bottet på ramen s.a.s, räcker det om jag gräver ner den?
3. Ska inte ha några rör för vatten eller så ju, så jag undrar om det enklaste möjliga sättet att göra ett golv? Måste jag gräva ur gräsmattan eller kan jag lägga en markduk bara? Jag ska bara ha krukor där, iaf den här sommaren!

Tacksam för råd!!!
Åsa, mälardalen zon 2
Om du bara ska odla på sommaren gör det inget om växthuset är otätt ofta blir hobbyväxthus för varma på sommaren, ska du däremot förvara växter på vintern är det ju bra om det är tätare. Fast jag skule nog täta taket åtminstone så man själv kan välja ifall man vill ha in vatten, tomatplantor möglar ju lätt ifall de blir för blött och fuktigt på bladen.

Om man väljer att odla i markbädd eller i stora hinkar är en smaksak, men jag skulle gräva bort gräsmattan oavsett innan växthuset ställs dit och ev. lägga på en pressenning under första sommaren. Själv odlar jag i markbädd för då funkar det lätt att odla primörer tidigt på våren, just nu är det bara att hämta blandsalladen i växthuset.

(Fast om man funderar på att lägga plattor kanske det går enklare att gräva innan man ställer dit växthuset?? Det är ju inte så stort svängrum i de flesta hobbyväxthus så det kan ju bökigt att gräva ur området sedan.)

Gräva ner en tryckimprelgnerade ramen tror jag inte på, tryckimpregnerat ruttnar det med vid kontakt med fuktig jord. Om man skule göra något lätt och enkelt kanske det funkar att gröva ett dike runt där växthuset ska stå och sedan lägga plattor och sedan ställa växthuset på detta. Det bör vara rejält med grus el. liknande under plattorna så inte någon tjäle flyttar på dem, rör sig stommen kan ju glasen spricka. (fast tjälen är ju olika i olika delar av landet som tur är, farsan fuskade med mitt växthus istället för att gjuta fast aluminiumgrunden så körde han bara ner den i vanliga marken och det innebär ju stor risk att det rör sig men det har funkat bra hittills och det är ju runt 10år, de glas som är trasiga nu beror på en trillande skottkärra + en fotboll från grannarnas tomt).
Mirre75
Men tusen tack!!
pollenper
Kom ihåg att sätta fast det i jorden.
En styv kuling kan flytta det lilla glashuset oanat långt bort.
Min grannes seglade iväg tio meter, innan det landade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon