Åsa
Mina tomatplantor(mestadels höga körsbärstomater) är 40-50 cm , fortfarande kvar i sina mjölkpaket , men ska strax få komma ner i sina s´tora hinkar och ut i växthuset. Jag är sen med tomaterna i år , fick kasta första omgången jag drivit upp p.g.a. en tabbe...alltnog så blommar en del av dem redan , å då brukar jag vanligtvis plocka bort de första klasarna , för att inte tomaten ska sluta växa å tappa kraft . Men nu är jag ju sen som sagt , och undrar HUR MYCKET växtkraft som läggs till blomningen , de är ju låga ännu å ska upp till åtminstone en meter, samtidigt som jag inte vill vänta till juli på första blomningen sen....Hur gör ni , nyper ni alltid bort första klasen blommor ...eller .../ Veliga Åsa
Alexander-VG-zon3
nyper aldrig bort dom första blommorna, mina tomater växer sig ändå stora och ger mycket frukt.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är jättebra om tomaterna får blom och frukt tidigt och att de finns på plantorna när man planterar. Nackdelen om plantorna inte har blom eller om man tar bort blommorna är att man då skjuter upp skörden flera veckor för då brukar plantorna satsa lite mera på tillväxt och glömmer bort det där med fruktsätning. Tomatplantorna kan växa en hel del även om de har blommor vid planteringen.

(+Du är nog inte så sen med sådden mina plantor är inte sådär stora och några har precis börjat bilda blomknoppar, tomat sås ca 6-8v innan utplantering så du är nog ganska lagom ute.)
*Stintan*
Har aldrig nypt bort några blomklasar. Det finns ingen anledning till det, tomaterna växer sig höga ändå.
Åsa
TAck för positiva svar , låter ju bra detta ...då behöver jag kanske inte vänta SÅÅ länge innan första skörden som jag befarade. Men jag måste nånstans nångång ha läst om detta tror jag.... / Åsa

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon