Full version: Gurkplantor
April
Ska man nypa bort blommorna på gurkplantorna? Vissa av mina gurkplantor har fått blommor tidigt, dom är bara ca 10 cm höga. Ska jag nypa bort blommorna?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej det behöver man inte, gurkplantan sköter det där själv. Har den inte tillräckligt med blad för att försörja frukten eller ifall den måste vila efter att ha producerat mycket så aborterar den alla små nya gurkor.

(+har du en ädre gurksort som får både han och honblommor så brukar det bara vara hanblommor i början)
April
han och honblommor, låter invecklat. Nu blir jag nervös, säg inte att man måste ha olika gurkplantor för pollinering som med äppelträd? ursäkta mina dumma nybörjarfrågor. Måste plantorna stå utomhus så bin och humlor kommer åt dom? blush.gif Nu får jag skämmas men jag kan inget och så har jag köpt ett växthus. Men jag SKA lära mig tongue.gif

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 16-05-2009, 10:52) *
Nej det behöver man inte, gurkplantan sköter det där själv. Har den inte tillräckligt med blad för att försörja frukten eller ifall den måste vila efter att ha producerat mycket så aborterar den alla små nya gurkor.

(+har du en ädre gurksort som får både han och honblommor så brukar det bara vara hanblommor i början)

Åsa, mälardalen zon 2
Nej man måste inte ha flera plantor är det en äldre sort får den han och honblommor på samma planta.

(många moderna sorter sätter enbart honblommor och de sorterna kan även bilda frukt utan pollinering, många äldre sorter behöver pollinering men det fixar insekterna, du måste ha öppet i växthuset då det blir varmt de flesta växter vill inte ha varmare än +30C så insekterna tar sig lätt in i växthuset, så nej du måste inte ha plantorna ute)
April
Ok, tack. Har haft plantorna ute idag. Inte vågat ställa in dom i växthuset än. Saknas även 3 väggglas som skadats vid leverans crying.gif

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 17-05-2009, 16:15) *
Nej man måste inte ha flera plantor är det en äldre sort får den han och honblommor på samma planta.

(många moderna sorter sätter enbart honblommor och de sorterna kan även bilda frukt utan pollinering, många äldre sorter behöver pollinering men det fixar insekterna, du måste ha öppet i växthuset då det blir varmt de flesta växter vill inte ha varmare än +30C så insekterna tar sig lätt in i växthuset, så nej du måste inte ha plantorna ute)

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon