Full version: Väderkvarnspalm
Pedal
Hej!

Jag har frösått ett antal väderkvarnspalmer för 1,5 år sedan. De har tagit sig bra men de har en del svarta blad. Är det någon som vet vad det kan bero på?!

Tacksam för svar

P
Alexander-VG-zon3
hur sköter du den? och hur är den placerad?

svarta prickar/blad kan vara olika saker, dels frostskada men också fuktskada och/eller svamp/mögel.

GunnellF
Har du kollat så att du inte har spinn?? Det kan visa sig som ett tunt spindelnät oftast på baksidan bladen med kryp, som små spindlar.
Pedal
Hej och tack för de snabba svaren

En del av palmerna står i söderläge och en del står i skugga men de får alla en del svarta blad. Inga kryp eller spinn finns på bladen.

P

Kan tillägga att bladen oftast svartnar från spetsen och en bit in, bilden är på det blad som värst drabbat.

P
GunnellF
CITAT (Pedal @ 16-05-2009, 10:22) *

En del av palmerna står i söderläge och en del står i skugga men de får alla en del svarta blad. Inga kryp eller spinn finns på bladen.

P

Kan tillägga att bladen oftast svartnar från spetsen och en bit in, bilden är på det blad som värst drabbat.

P

Jadu, det är svårt att exakt säja vad det kan vara. Ger du näring till palmerna?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Pedal @ 16-05-2009, 10:22) *

P

P

är det helt svarta ? eller också brunt? kan vara att det är för torrt och för varmt inne speciellt på vintern. är det enbart svarta blad kan det vara dom orsakerna som jag skrev innan.

Trachycarpus palmerna gillar svalt bergklimat och mår inte bra av att vara inne, och sämre i söderfönster.

ditt problem med fula blad kommer försvinna om du kan ta ut palmerna på våren (vid +5c +10c, ta in vid vårfrost), skydda dom först mot solen. sedan placera dom soligare och ha dom sedan ute hela sommaren-hösten. och när den första frostnatten har kommit så tar du in dom och övervintrar dom svalt ca +1c +10c och extra ljus. kraven på vintervila ökar med åldern.

är det bara svarta fläckar, blad du får så kan du byta till en luftigare och mer lucker jord och inte utsätta dom för hård frost.
GunnellF
Kan du fota fler blad, även de som inte är svarta/gula??
MariaS
Min omedelbara reaktion är för torr luft och då i direkt sol. Har du palmen i söderfönster inomhus? I så fall ska du dra in den en bit i rummet istället.

Ställ sedan palmen i ett djupt fat med lecakulor under krukan. Se alltid till att det står vatten upp till lecakulorna, så förbättrar du luftfuktigheten runt palmen.

Annars är faktiskt flaxss förslag väldigt bra. Palmer mår bäst utomhus, så länge man bara vågar!
Pedal
Hej och tack för alla svar!

Jag kan tillägga att även de palmer som stått i skuggiga fönster har svarta blad. Ska pröva ställa ut ett par palmer samt att fukta luften runt dom.

Bifogar en bild på ett annat blad

P
fler blad2.jpg

GunnellF
CITAT (Pedal @ 16-05-2009, 18:55) *

Jag kan tillägga att även de palmer som stått i skuggiga fönster har svarta blad. Ska pröva ställa ut ett par palmer samt att fukta luften runt dom.

Bifogar en bild på ett annat blad

P
fler blad2.jpg

Lite otydlig bild men det syns ändå som att det är klorotiska fläckar på bladen dvs ljusa fläckar. Det kan vara näringsbrist - hur göder du?

På de blad som är värst ansatta: kan du se nåt på undersidan som ser lite gråaktigt ut? Inte direkt nät men åt det hållet, som damm kanske...

Fukt är alltid bra men om det här är nåt angrepp av nåt slag, skadedjur eller svamp, så hjälper inte fukt. Därför är det viktigt att försöka så exakt som möjligt att ta reda på vad det är. Det är därför jag är så frågvis? confused.gif
Pedal
Ja, det är som vitt damm på baksidorna av bladen. När man drar med fingret så får man som lite vitt damm på fingret.

Jag vattnar dem med akvarievatten för det mesta och ibland ger jag dem näringspinnar för gröna växter men ger dom då vanligt kranvatten.
GunnellF
CITAT (Pedal @ 16-05-2009, 19:26) *
Ja, det är som vitt damm på baksidorna av bladen. När man drar med fingret så får man som lite vitt damm på fingret.

Jag vattnar dem med akvarievatten för det mesta och ibland ger jag dem näringspinnar för gröna växter men ger dom då vanligt kranvatten.

Kan du se samma "damm" på blad som inte är gula/svarta? Kan du se några små kryp som ser ut som små spindlar?

Det jag misstänker är bladmögel: på ovansidan av bladen får angripna växter klorotiska (ljusa) fläckar som senare mörknar. På undersidan av fläckarna väser ett glest, gråaktigt mycel.
Tycker du att det stämmer?

Det kan även vara kvalster dvs spinn men om du kikar noga så bör du se små kryp som rör sig i "dammet".
Alexander-VG-zon3
CITAT (Pedal @ 16-05-2009, 18:55) *

Väderkvarns palmer är inga inomhus palmer!! utan palmer som kräver samma klimat som exempel kamelia (samma jord också! och samma näring som kamelia vill ha).

får den vara ute från våren +5c till hösten och sedan svalt inne kommer alla problem att försvinna nästan. dock måste man skydda palmerna vid ute solen först och sedan när dom vant sig placera dom soligare.

svarta/bruna blad kan som sagt beror på att den mår dåligt att vara inne. andra orsaker som ger svarta blad som jag skrev innan frost, svamp, mögel m.m.

ALLA mina trachycarpus-arter och hybrider jag har ( nästan alla som går att få tag på) har jag haft ute i växthus sedan april. och dom storm trivs och har fått flera nya blad.

och dom står ute långt in på hösten sedan inne ljust och svalt. får alldrig ohyra eller nåt annat problem. dom är också planterade i roddisjord med extra leca ej och jag ger dom blåkorn eller citrusnäring under tillväxten.
Bassam

Tack för frågan

Jag tycker att de haft Svamp sjukdom ( mjöldagg ) , på grund att dom sätta på fel miljö.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon