Azur
Jag satte tidigt i våras (februari!) en del perennfröer som sen stått i miniväxthus ute på vår inglasade balkong, dvs frostfritt på nätterna och på dagarna 5-10 grader varmare än ute.
Fröerna grodde i början av april - och sen har ingenting hänt.

De är fortfarande bara groddar med två hjärtblad, inga vuxna blad. De ser lite bleka men annars friska och knubbiga ut, de har vatten och ljus (sol nån timme varje dag, sen indirekt ljus)...

Till saken hör att i samma plantering kom det upp några ogräs, och jag lät dem hållas för att se vad de var. De grodde samtidigt som perennerna men har hunnit bli 2 decimeter höga och blommar (det var Svinmålla).

Jag har inte sått perenner (utom jättevallmo) tidigare, men de kan väl ändå inte vara så här otroligt långsamma i starten? Att stå och stampa nästan två månader som groddar - nåt måste väl vara fel?

För mycket eller för lite näring kanske?
GunnellF
CITAT (Azur @ 16-05-2009, 10:42) *
Jag satte tidigt i våras (februari!) en del perennfröer som sen stått i miniväxthus ute på vår inglasade balkong, dvs frostfritt på nätterna och på dagarna 5-10 grader varmare än ute.
Fröerna grodde i början av april - och sen har ingenting hänt.

De är fortfarande bara groddar med två hjärtblad, inga vuxna blad. De ser lite bleka men annars friska och knubbiga ut, de har vatten och ljus (sol nån timme varje dag, sen indirekt ljus)...

Till saken hör att i samma plantering kom det upp några ogräs, och jag lät dem hållas för att se vad de var. De grodde samtidigt som perennerna men har hunnit bli 2 decimeter höga och blommar (det var Svinmålla).

Jag har inte sått perenner (utom jättevallmo) tidigare, men de kan väl ändå inte vara så här otroligt långsamma i starten? Att stå och stampa nästan två månader som groddar - nåt måste väl vara fel?

För mycket eller för lite näring kanske?

Hav tålamod!! Perenner funkar ju lite annorlunda än sommarplant och kan nog ta lite mer tid på sig. De ska ju utveckla en helt annan typ av rotsystem t ex.
Eva 33c
Håller med Gunilla, ha tålamod! Det kunde vara roligt att veta mer exakt vilka arter du sått. Variationen i utvecklingstid är stor när det gäller perenner. En del växer som ogräs, sen finns det en del som bara utvecklar hjärtblad första året för att sedan till synes dö och komma igen ett år senare med riktiga blad. Och sen alla varianter däremellan.
Azur
Var rädd att nån skulle fråga det... wink.gif
Det är egeninsamlade fröer jag räknade med att känna igen på bladen så jag märkte inte krukorna.... Vet i alla fall att Stor Blåklocka, Hässleklocka, Digitalis, Akleja och Riddarsporre finns med.

Det som oroar mig mest är att jorden kan vara dålig. Det är "balkonglådejord" och jag tycker den verkar ha väldigt dåligt med näring - fast å andra sidan känns det inte bra att hälla gödning på groddar heller.
GunnellF
CITAT (Azur @ 16-05-2009, 12:20) *
Det är egeninsamlade fröer jag räknade med att känna igen på bladen så jag märkte inte krukorna.... Vet i alla fall att Stor Blåklocka, Hässleklocka, Digitalis, Akleja och Riddarsporre finns med.

Det som oroar mig mest är att jorden kan vara dålig. Det är "balkonglådejord" och jag tycker den verkar ha väldigt dåligt med näring - fast å andra sidan känns det inte bra att hälla gödning på groddar heller.

Alltså, det krävs inte så mycket näring än så länge... För mycket kan snarare skada rötterna (man "bränner" rötterna som man säjer men det blir alltså skador i cellerna - de sprängs sönder av alltför hög näringstillförsel). Det är tidigt på säsongen, de små liven hinner sätta igång och när de har fått mer blad kan du kruka om.
Eva 33c
Flera av de sorter du nämner tillhör de snabbväxande perennerna, digitalis och riddarsporrar tex.
Problemet kanske är att din balkonglådejord var för näringsrik. Då kan just rotutvecklingen bli dålig av den orsak Gunilla beskriver. Och utvecklas inte rötterna så utvecklas förstås inga blad heller. Att så perenner i såjord brukar oftast ge bäst resultat.
Prova att försiktigt ta upp någon enstaka planta och se hurdana rötter den har. Sår man i såjord brukar rötterna vara långa och förgrenade även när det som syns ovan jord ser pyttelitet ut.
GunnellF
CITAT (Azur @ 16-05-2009, 12:20) *

Du kan möjligen inte ta nåt foto på de små liven??
Azur
Jag beslöt mig för att den långsamma tillväxten antagligen berodde på att det var kallt, så jag började ta in dem på nätterna, och nu...

[attachment=35333:grodda_DSC_4454.jpg]

Akleja och hässleklocka, tror jag.
Österläge
Ser ut som akleja ja... Riddarsporre sådde jag inne i mars o de är stora nu, upp mot 10cm, har just börjat avhärda dem ute... Men då var det förmodligen värmen som saknades, vissa perenner vill väl inte ha det kallt. Hoppas de tar sig o blir stora o fina! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon