Full version: margerit
Fny
fick en rosa margerit av min kära mamma i förrgår som jag glatt stoppade ner i trädgården. efteråt läste jag att margeriter förökas via sticklingar och måste förkultiveras, så det är väl vad jag får göra för att få tillbaka den till nästa år. nån som vet när man tar sticklingarna? jag har aldrig gjort sådant förut, men den här margeriten var så jääkla söt, vill definitivt få den tillbaka nästa sommar...
Lady Hamilton
Gör något liknande så här
Tips / förslag på hur du kan göra

Jag har faktiskt testat även med den Rosa/Röda Marguriten och det fungerade lika bra. Fick ut 15 st sticklingar på en liten planta och ändå ser den ut så här i dag
[attachment=34712:DSCN2486_kopiera.jpg]
Fny
tack för det jättebra albumet! men jag måste erkänna att jag känner mig smått förvirrad, jag trodde att man skulle ta sticklingar på hösten för att kunna övervintra dom, och plantera ut dom till sommaren. Men så är alltså inte fallet, sticklingarna ska tas på vinter/vår? Så margeriten klarar sig själv under vintern eller?
blomkronan
Jag tog sticklingar av min margerit för ett par veckor sedan dom har nu fått rötter yahoo.gif
Nu ska jag ställa dom i förådet (10 grader) och hoppas på att dom överlever i vinter.
Har läst att dom inte klarar att stå utomhus i vårat land men övervintra svalt ska gå.
Det var bara en test... nu ska jag göra flera naughty.gif så jag slipper köpa nya nästa år smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon