lucas_pingis
16-05-2009, 12:46
Hej. Jag är ganska ny med det här och behöver lite hjälp.
Jag gödslade gräsmattan med ett gödsel i kulform, kommer inte ihåg vad det heter. Jag gav även detta till växterna.
Sen efter en vecka så har flera växter börjat vissna, få skrynkliga blad och bara lagt sig ner för att dö.
2 av mina flox har nästan bara lagt sig ner och har skrynkliga blad. Även några andra.
Jag har många växter och det är kanske 4-7/50-80 växter som visar denna symtomen.
Vet ni vad det är? Kan man gödsla för mycket? Vad kan jag göra åt det?
Mvh Lucas
Bengt i Särö
16-05-2009, 13:10
CITAT (lucas_pingis @ 16-05-2009, 13:46)

Hej. Jag är ganska ny med det här och behöver lite hjälp.
Jag gödslade gräsmattan med ett gödsel i kulform, kommer inte ihåg vad det heter. Jag gav även detta till växterna.
Sen efter en vecka så har flera växter börjat vissna, få skrynkliga blad och bara lagt sig ner för att dö.
2 av mina flox har nästan bara lagt sig ner och har skrynkliga blad. Även några andra.
Jag har många växter och det är kanske 4-7/50-80 växter som visar denna symtomen.
Vet ni vad det är? Kan man gödsla för mycket? Vad kan jag göra åt det?
Mvh Lucas
Hej Lucas -pingis.
Ja det är rätt så vanligt,du har tillfört näring när jorden har varit uttorkad,innan man tillför näring så måste
man vattna upp rabatten först,men ge nu rabatten en regäl rotblöta och skär ner de plantorna som har
vissnat innan du vattnar.
.
Åsa, mälardalen zon 2
16-05-2009, 13:13
Var det stroller combi du använde??? Isåfall innehåller det ett ogräsmedel som tar död på alla tvåhjärtbladiga växter och lämnar de enhjärtbladiga (gräs är enhjärtbladigt men det mesta i trädgården ex. phlox är tvåhjärtbladigt).
Och man kan ta död på växter om man är för frikostig med konstgödning då bränner man sönder rötterna på växterna+ om det blir för lite regn efter man gödslat, åtgärden i detta fall är att vattna ordentligt.
I båda fallen är det nog bara att vattna och se vad som återhämtar sig.
Tack för frågan
Du kan omplantera växter i ny jord för att du ger dom mera gödsel så rötter kan inte ta näring och vatten som behöver.
H:Bassam
Gunilla T
17-05-2009, 09:44
Har du inte kvar förpackningen av medlet du använde?
Är det stroller combi du använt så har du nog tagit död på dina växter..
Visst kan man gödsla för mycket vilket skadar växtligheten.
Tack för frågan
Du kan inte sprida fel informationen , som jag sa det kan inte gödsla mycket, på grund rötter flora sina vatten , varför för att vatten ska gå ut från växter till marken, på grund att vatten flytta från plats som har lite gödsel till plats som har mycke gödsel , jag kan inte förklara mera.
Gunilla T
17-05-2009, 10:59
CITAT (Bassam @ 17-05-2009, 11:52)

Tack för frågan
Du kan inte sprida fel informationen , som jag sa det kan inte gödsla mycket, på grund rötter flora sina vatten , varför för att vatten ska gå ut från växter till marken, på grund att vatten flytta från plats som har lite gödsel till plats som har mycke gödsel , jag kan inte förklara mera.
Jag vet inte om jag förstår vad du menar Bassam? Men nog är det väl tvätom...att vatten går från marken till växterna? ...och vatten söker sig inte till gödsel.
Madeleine1
17-05-2009, 19:16
Om salthalten (gödning) är för hög i marken omkring rötterna dras vatten ut från växten för att utjämna salthalten. Osmos har jag för mig att det kallas. Det är samma sak som händer med cellerna i människan om man dricker saltvatten. Man blir uttorkad.
Tillför man däremot gödning i lagom mängd och det finns ordentligt med fukt tillgängligt, går lagom mycket näring istället in i växten.
Men precis som Åsa säger är det viktigt att det inte är gödning som innehåller medel mot ogräs, för det gör ingen skillnad på om det är önskade eller oönskade växter... Allt som inte är gräs (eller enhjärtbladigt) ger det sig på. Maskrosor, grodblad, riddarsporre och syren, ingen urskiljning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.