|
Myosotis
16-05-2009, 13:52
Mitt lilla Elise-äppleträd mår inte bra. Det är ett ungt träd, jag planterade det hösten ´07, förra våren blommade det men det blev ingen frukt. Så vitt jag kan bedöma har det mått bra. I år har det inga blomknoppar men bladen såg ut som de skulle. Helt plötsligt igår såg det ut så här:
[attachment=34722:Elise_welkt.jpg] [attachment=34723:Elise.jpg]
Vad har hänt? Kan det vara frosten? Det har varit nattfrost i ca. en vecka här, ner till omkring -3°, men alla andra äppleträd mår hur bra som helst och blommar ovanligt mycket. Det har förvisso varit torrt, men nu kom det ju regn, över 30 mm för omkring 10 dagar sen, så det finns väl ingen anledning att förtorka nu? Jag har inte sett några skadedjur, stammen är inte skadad. Finns det något jag kan göra?
GunnellF
16-05-2009, 14:09
Det är alltid svårt att exakt ange vad olika symptom beror på. Ditt äppleträd KAN vara angripet av grentorka - en svampsjukdom. Det som rekommenderas är att man skär av angripna skott någon dm nedanför angreppet.
Svampen smittar genom konidier som gror på pistillen i blommorna och därifrån växer vidare. Allt enligt min "bibel" Trädgårdens Växtskydd.
Tycker också att frostskador låter lite knepigt om inget annat äppleträd visar samma skador.
Men det KAN ju vara så att, eftersom det är ganska nyplanterat, det helt enkelt har torkat. Vattna och se vad som händer. Lite regn är inte så mycket vatten för ett äppleträd om det har varit torrt i övrigt hos er.
Myosotis
16-05-2009, 14:59
Tack för svaret. Eftersom det verkar som om alla blad är angripna, en del värre än andra (och värre idag än igår), och med tanke på att trädet är så litet och bara har 4 grenar, så känns det lite brutalt att klippa bort så mycket, det blir ju ingenting kvar! Kan det vara svampen fast trädet inte har blommat i år om sjukdomen nu kommer från pistillen? Jag får väl börja med att vattna (ingen risk att jag vattnar för mycket?), men visst är det konstigt, nu är det ju inte torrt längre.
GunnellF
16-05-2009, 15:04
CITAT (Myosotis @ 16-05-2009, 15:59)  Tack för svaret. Eftersom det verkar som om alla blad är angripna, en del värre än andra (och värre idag än igår), och med tanke på att trädet är så litet och bara har 4 grenar, så känns det lite brutalt att klippa bort så mycket, det blir ju ingenting kvar! Kan det vara svampen fast trädet inte har blommat i år om sjukdomen nu kommer från pistillen? Jag får väl börja med att vattna (ingen risk att jag vattnar för mycket?), men visst är det konstigt, nu är det ju inte torrt längre. Men trädet blommade ju ifjol väl? Det kan ha blivit smittat då. Fast jag tycker att du ska vattna och se vad som händer. Häll på en kanna om dan ett tag framöver. Även om det inte är torrt just NU kan trädet ändå haft det för torrt från början när löven börjat slå ut. Hur gjorde du ifjol när du hade planterat trädet? Vattnade du ordentligt under försommaren?
Alexander-VG-zon3
16-05-2009, 15:10
typiska frostskador tycker jag det ser ut som. en del träd är olika känsliga mot frost. även samma äppel sort kan ha olika tolerans mot frost vid denna tid plus kan frosten ta hårdare just där den står. exempel förra våren blev det en kall natt i maj och där var en del ekar som fick frostskador men då bara på någon m så varierade skadorna på ekarna även i samma storlek typ en ek var helt svart medan i samma storlek soms tod 30-50cm bort var oskadd.
Myosotis
16-05-2009, 15:16
CITAT (GunnellF @ 16-05-2009, 16:04)  Men trädet blommade ju ifjol väl? Det kan ha blivit smittat då. Jaha. CITAT (GunnellF @ 16-05-2009, 16:04)  Hur gjorde du ifjol när du hade planterat trädet? Vattnade du ordentligt under försommaren? Minns inte, men jag tror inte att jag vattnade särskilt mycket i fjol. Gick och kollade mina väderanteckningar, det regnade regelbundet och ganska mycket då. CITAT (flaxss @ 16-05-2009, 16:10)  typiska frostskador tycker jag det ser ut som... Det kommer väl nya blad i så fall? Det står rätt öppet men inte på det kallaste stället i trädgården. Skadar det om jag vattnar mycket om det nu skulle vara frostskador istället?
Alexander-VG-zon3
16-05-2009, 15:20
CITAT (Myosotis @ 16-05-2009, 16:16)  Det kommer väl nya blad i så fall? Det står rätt öppet men inte på det kallaste stället i trädgården. Skadar det om jag vattnar mycket om det nu skulle vara frostskador istället? tåliga växter för nya blad även om knopparna skulle frysa bort. så är det frostskada så är det bara att vänta tills nya blad kommer. exempel kan våra vilda träd frysa 2-4gånger under våren-sommaren och ändå överleva.
Myosotis
16-05-2009, 15:36
Det låter bra, då hoppas jag att det bara är det men vattnar i alla fall för säkerhets skull.
GunnellF
16-05-2009, 15:46
CITAT (Myosotis @ 16-05-2009, 16:36)  Det låter bra, då hoppas jag att det bara är det men vattnar i alla fall för säkerhets skull. Jamen exakt, du har liksom inget att förlora. Lycka till!
Myosotis
16-05-2009, 15:51
Tack!
Big Gardener
17-05-2009, 19:32
Jag håller med flaxss om frostskador. Elise är ett känsligt äpple så jag är inte förvånad.
Geranium
27-05-2009, 11:44
Jag har upptäckt ungefär det samma på alla våra äppelträd. Kanske är ngt som härjar i Skåne denna vår? (inte alla grenar, bara några stycken på varje träd)
Jag har en misstanke (utan belägg) att det skulle kunna vara att det inte kom många mm regn under hela april. Vad tror du?
tack för frågan
Det händer ibland att jorden under träd är ramp , så vatten försvann före rötter suger dom.
H:Bassam
Aqvakul
27-05-2009, 19:50
CITAT (Bassam @ 27-05-2009, 20:45)  tack för frågan
Det händer ibland att jorden under träd är ramp , så vatten försvann före rötter suger dom.
CITAT (Aqvakul @ 27-05-2009, 20:50)  Jag tror att Bassam menar att om marken under trädet sluttar så rinner regnvattnet undan innan trädet tar upp det.
Myosotis
31-05-2009, 12:45
Marken sluttar inte. Trädet ser nu helt dött ut. Borde det inte komma nya blad snart om det var frostskador?  Det enda gröna som jag kunde hitta var en liten spindel. [attachment=35633:Elise.jpg]
Loobaman
31-05-2009, 12:55
Det verkar ju inte hoppfullt direkt, har du testat att skrapa barken för att se om det är något liv i trädet över huvud taget?
Myosotis
31-05-2009, 14:15
 Så du säger! Det måste leva!! Nej, så klart har jag inte skrapat, jag vågar inte, tänk om jag inte hittar nåt grönt...  Det levde ju för 2 veckor sedan, kan det verkligen dö så snabbt?
Loobaman
31-05-2009, 14:36
Jag säger inte att det är kört, bara att det är en lång uppförsbacke. Ett ungträd som lagt ner all sin energi på att bilda bladmassa och blomma kommer få det jobbigt att repa sig, när all bladmassa blivit förstörd måste trädet återigen lägga ner en massa energi på att bilda nya blad allt blir försenat och trädet kommer få det svårt att hinna lagra den näring det behöver inför invintringen i höst. Så om trädet repar sig kommer antagligen invintringen bli kass och problemen kan bli ännu värre nästa vår.
Hoppas någon kan ge dig en lite hoppfullare prognos, lycka till.
Myosotis
31-05-2009, 14:44
Tack. Finns det något jag kan göra för att underlätta för trädet? När kommer det nya blad om det kommer några?
GunnellF
31-05-2009, 14:58
CITAT (Myosotis @ 31-05-2009, 15:44)  Tack. Finns det något jag kan göra för att underlätta för trädet? När kommer det nya blad om det kommer några? Så länge man inte exakt vet vad som har hänt är det svårt att råda. Kolla som nån skrev, att skrapa på barken för att se om det finns nåt liv alls. Jag tror fortfarande att det är uttorkning som är orsaken och om ett nyplanterat träd blir allt för uttorkat kan det vara svårt att rädda det. Det är viktigt att vattna ordentligt när man planterat ett träd plus att rotklumpen måste vara ordentligt blöt när man sätter ner det i gropen. Även om du satte det här trädet förra året så kan det ha varit för torrt redan då, men att det inte visar sig förrän nu. Det kanske inte har rotat ut ordentligt, vilket innebär att möjligheterna för rötterna att ta upp tillräckligt med vatten är allt för dålig när bladen börjar utvecklas.
Tack för frågan
Du kan försöka vattnar noga och hoppas att den ska komma igen.
Lustigt exakt samma sak hände mina föräldrars äppelträd för 2 år sedan. Vet inte vilken sort det är men de bor i södra skåne. Trädet blommade och sedan dog allt.
Pappa förbarmade sig över trädet och vattnade, la gödning o tog bort vissna blad. Han höll på hela sommaren på det sättet. Ordnade även skugga över trädet. Mamma fick spel av det *ASG*
På hösten gräde han upp jord en bra bit ner runt om trädet. La ny jord, gödsel och vattnade. Han satte ner två plaströr som han ledde ner vattnet genom.
Idag 2 år senare mår trädet bra, det har blommat massor har växt en del och vi håller alla tummarna. Pappa han skryter så gärna om vad han gjort och hur han vårdat sitt lilla äppleträd :-)
Kan ta reda på mer fakta om du vill...
Satt och tittade på trädgårdsfredag för några veckor sedan och då visade de hur de bytte ut några småträd i en äppellund för att vattensorkar hade varit framme och ätit upp rötterna. Det yttrade sig precis så, att det kom gröna blad om än något sparsammare än på friska träd, men sedan vissnade de ner. Tydligen har trädet tillräckligt lagrad energi i stam och ev, kvarvarande rotklump för att klara första lövsprickningen, men inte så mycket mer.
Myosotis
01-06-2009, 14:08
Ja sork är det gott om här, jag förstår hur du menar, även ett ringbarkat träd kan ju slå ut. Men i det här fallet såg det välmående och normalt ut och sen vissnade det mer eller mindre över natt, så jag undrar om det kan vara det. CITAT (charro @ 01-06-2009, 12:59)  ...Kan ta reda på mer fakta om du vill... Gärna tack. Just nu vattnar jag när det inte regnar och känner mig i övrigt hjälplös. Jag är så glad för mitt lilla träd, jag vill verkligen få det att klara sig.
Jan Lindgren
01-06-2009, 15:16
Hej! När sork varit framme så brukar man kunna lyfta upp trädet eftersom det knappt finns några rötter kvar. Jag har råkat ut för det och symptomen på Myosotis träd är mycket likt vårt. MVH Jan Lindgren
Myosotis
01-06-2009, 17:15
Tog mod till mig och skrapade lite på barken på en gren - det var mycket grönt under!
Aqvakul
01-06-2009, 17:28
Myosotis
11-09-2011, 11:02
Nu har jag köpt ett nytt Eliseträd! (TACK Flemming!  ) Hade tänkt att sätta det på samma ställe, gräva bort jorden och lägga dit ny. Där finns tulpanlökar och anemonknölar som jag har tagit upp och något slags svampmycel, vita trådar som liksom håller ihop klumpar, och det luktar förna. Massor med daggmaskar till myskankornas stora glädje. Det är väl ingen svampsjukdom? Ska jag lägga jorden i rabatten/komposten eller slänga den? Det gamla döda trädet togs bort för länge sen så jag har svårt att tänka mig att det har med det att göra, snarare med anemonerna, hittade bara typ 2 av 10 eller 15 som jag satte i våras och det var mycket vitt runt dem, det har ju regnat mycket, har de ruttnat? Om jag gräver bort allt och lägger dit ny jord är det väl ingen fara för trädet?
Hej
Om växter vissnar på grund att saknar vatten, De vissnar så snabb och det är tvärtom med Svamp sjukdom som kommer långsam .
Obs
Du kan ge den vatten om den kommer igen bra men om den kommer inte med nya grönskar , man kan inte göra någonting.
H.Bassam
Myosotis
11-09-2011, 18:34
Tack, men nu har jag ju ett nytt friskt träd, det gamla dog. Men bra att det inte verkar ha med svamp att göra.
Flemming
12-09-2011, 22:49
CITAT (Myosotis @ 11-09-2011, 12:02)  Nu har jag köpt ett nytt Eliseträd! (TACK Flemming!  ) Hade tänkt att sätta det på samma ställe, gräva bort jorden och lägga dit ny. Där finns tulpanlökar och anemonknölar som jag har tagit upp och något slags svampmycel, vita trådar som liksom håller ihop klumpar, och det luktar förna. Massor med daggmaskar till myskankornas stora glädje. Det är väl ingen svampsjukdom? Ska jag lägga jorden i rabatten/komposten eller slänga den? Det gamla döda trädet togs bort för länge sen så jag har svårt att tänka mig att det har med det att göra, snarare med anemonerna, hittade bara typ 2 av 10 eller 15 som jag satte i våras och det var mycket vitt runt dem, det har ju regnat mycket, har de ruttnat? Om jag gräver bort allt och lägger dit ny jord är det väl ingen fara för trädet?  Varsågod men resten av texten överlåter jag till dom som kan... Inga bilder på myskankorna när dom fick daggmask ?
Myosotis
13-09-2011, 08:39
CITAT (Flemming @ 12-09-2011, 23:49)  Inga bilder på myskankorna när dom fick daggmask ? Nej så många händer har jag inte
Myosotis
15-09-2011, 09:48
Jaja, trädet är planterat nu i alla fall så vi får verkligen hoppas att det inte var något farligt. Jag tog bort all jorden och lite till, sköljde spade och rullebör innan jag lade dit ny för att förhoppningsvis få bort eventuella svampsporer. Jag minns inte riktigt hur det var, men det döda trädet gick lätt att lyfta bort så förmodligen var det helt enkelt de förmultnande rötterna efter det gamla trädet som blivit kvar i jorden.
Att göra som pappan som grävde runt trädet är bra. Även om det kan ha varit flera orsaker till ditt träds död, så är ofta orsak till att unga träd inte klarar av utmaningar att vi planterat dem fel:
- Nyplanterade träd ska ha vida, inte djupa växtbäddar. De första åren ska rötterna få hjälp med lucker jord, och de sträcker sig mer ut ytligt än djupt nedåt. Det innebär att vi bör gräva ca 1,5 m i diameter eller mer. Men vi behöver inte gräva djupt. 30-40 cm djupt brukar räcka på de flesta ställen.
- Nyplanterade fruktträd ska stå på en liten kulle när det är klart. Stambasen ska stå ca 10 cm ovanför marknivån och jorden ligga som på en mjuk kulle från stammen och ut i den vida bädden. Fruktträd som sjunker ned också bara några cm nedanför markytan får ett helt annat klimat och vattenrörelse än de vill ha. De ska sträcka rötterna nedåt och inte riskera att drunkna vid kraftiga våtperioder och de ska få varmt snabbt på våren för att bli härdiga och klara sig väl.
- Nyplanterade träd klarar dåligt att konkurrera med gräs. Gräver man bort grässvålen i en vid växtbädd brukar man bara behöva ogräsrensa en gång per säsong, men det behövs för att trädet ska utvecklas väl.
- Nyplanterade träd behöver stöd för rötterna. Man gräver djupare för stolparna i ytterkant av växtbädden än för själva trädet, för att stolparna ska stå stadigt. Bindningen ska vara bred och mjuk mot stammen och ligga på halva stammens höjd (från nedersta krongrenarna räknat). Kronan ska vaja från dag ett, men inte rötterna.
- Köpejord, gödsel, kompost mm ska inte blandas eller läggas nederst i växtbädden. Där förmultnar det inte som det ska, det bildas gaser som i värsta fall kan döda trädet. Allt organiskt material ska läggas på toppen och befintlig jord, ev blandad med sten, kross, grus, mycket grov sand ska ligga där den låg, men vara luckrad.
- Unga träd behöver mer vatten än de ofta får. 30-50 liter i veckan under bladsäsongen. Utan stödbevattning får de nästan aldrig så mycket som de vill ha i normala jordar.De kan klara sig, men får de ytterligare en utmaning som frost eller bladätande insekt är de svagare att klara det.
- Unga träd behöver rådjurs- och harskydd i nästan hela landet, ända till dess att barken blir skrovlig.
- Efter en säsong behöver det unga trädet bli fritt från sina stödanordningar. Om det står stöttat under flera år växer det som att det skulle ha stöd hela livet och växer slanigt och klent.
Myosotis
18-09-2011, 08:12
Tack för bra tips!! En del visste jag, men där var mycket nytt också. Hoppas det är okej att jag satt några tulpanlökar runt trädet, de får klara sig utan näring för jag var rädd att trädet skulle ta illa upp om jag slängde ner hornspån.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|