Full version: Nattens prinsessa?
Mirre007
[attachment=34740:IMG_3203__800x600_.jpg]
[attachment=34741:IMG_3210__800x600_.jpg]

Jag har en fetbladskaktus som liknar nattens prinsessa förutom att blomman är rosa och inte vit.
Möjligtvis så är bladen aningen mörkare också.

Är det någon som vet namnet på den här blomman eller är det så att det finns fler varianter på
Nattens prinsessa?

Vänliga hälsningar Mirre
Sussie F-Flower
Hej!
Nä, jag tror inte att det finns rosa nattens prinsessa.
Slår den ut på kvällen och vissnar ner innan gryning? Det gör Nattens Prinsessa.

Det finns flera, flera hundra olika epiphyllumsorter. Jag bifogar en sida här så kan du kolla själv. Det är jättesvårt att exakt få reda på vad man har för sort. Epiphyllum är längst ner till höger.

http://images.google.se/imgres?imgurl=http...sa%3DG%26um%3D1

pejori
[quote name='
Mirre007
Ja,t var många att välja mellan! ohmy.gif

Det fanns ju inte bilder på alla men vad jag kunde se så liknade den mest Bagdad - mörk rosa E 382
Ska kanske skicka frågan till Wermland Desert Plants, kanske dom kan hjälpa?

Hursom så fick jag första blomman att slå ut igår natt, trodde att den som nattens prinsessa skulle ha
stängts till morgonen men blomman blommade forfarande biggrin.gif

Fantastisk!

Mirre
lissa
Whhhoooww, gratulerar, underbart vacker..Jag har ett par tre stycken såna blad...har du gjort något speciellt för att få den att blomma så vackert``
Mirre007
[attachment=34823:IMG_3219__800x600_.jpg][attachment=34824:IMG_3236__800x600_.jp
g][attachment=34825:IMG_3256__600x800_.jpg]
"Fusket" ligger nog i att jag emigrerat till varmare breddgrader :) Malaysia.

Men min svärmor som bor i Frankrike har en Nattens prinsessa och hon har säsongsrekordet på cirka 30 blommor! :o

Blomman blommar som sagt idag oxå och är såå stilig att jag bara måste visa :bravo:

Mirre
lissa
Det är något visst med kaktusblommorna, det tråkiga är bara att blomnngen varar så kort "stund".. Grattis till fina bilder tummenupp.gif
Rossi

Jag älskar Epiphyllum! Här kommer några bilder på min ena som blommar just nu.

[attachment=35433:_DSC6949_2.JPG][attachment=35434:_DSC6954_1.JPG]
Dilara
Epiphyllum... en växt jag alltid vela ha men aldrig haft! Vart hittar ni era epiphyllum?

Rossi
Jag har köpt de flesta av mina här

http://www.wermlanddesertplants.se/

Du kan ju alltid testa Tradera också.
Mirre007
CITAT (Rossi @ 27-05-2009, 17:07) *
Jag älskar Epiphyllum! Här kommer några bilder på min ena som blommar just nu.
[attachment=35433:_DSC6949_2.JPG][attachment=35434:_DSC6954_1.JPG]

WoW! Jättefin! Den ser som lite "vild" ut biggrin.gif och tre stycken på samma gång!
Går det på något sätt att med säkerhet få reda på vad dom heter?
Lite trist när man har så vackra växter att bara tilltala dom vid efternamn? wink.gif

Mirre
Rossi
Mirre!

Min gula heter Oakleigh Dominator. Om man köper blad från den länken som jag klistrade in i ett inlägg här ovanför så vet du ju vad det är för sort så då är det bara att hålla ordning på etiketterna! biggrin.gif
pejori
CITAT (Rossi @ 29-05-2009, 08:12) *
Mirre!

Min gula heter Oakleigh Dominator. Om man köper blad från den länken som jag klistrade in i ett inlägg här ovanför så vet du ju vad det är för sort så då är det bara att hålla ordning på etiketterna! biggrin.gif

Håller med. tummenupp.gif
Har handlat dom flesta jag har (ett hundratal) där och inga problem när det gäller rätt sort. tummenupp.gif
Mirre007
CITAT (pejori @ 30-05-2009, 17:16) *
Håller med. tummenupp.gif
Har handlat dom flesta jag har (ett hundratal) där och inga problem när det gäller rätt sort. tummenupp.gif

Ett hundratal!!! Känner du kanske till min blomma?
Ja, det är väl lite svårare för mig som tiggde till mig det här bladet från en blomsterhandlare mitt i ingenstans.
Han ville inte sälja själva plantan rolleyes.gif
Men nu har jag hittat ytteligare en med lite annorlunda blad, men fick inget efternamn på den heller så spänningen
är olidlig happy.gif
Ha det, Mirre
pejori
CITAT (Mirre007 @ 03-06-2009, 13:35) *
Ett hundratal!!! Känner du kanske till min blomma?
Ja, det är väl lite svårare för mig som tiggde till mig det här bladet från en blomsterhandlare mitt i ingenstans.
Han ville inte sälja själva plantan rolleyes.gif
Men nu har jag hittat ytteligare en med lite annorlunda blad, men fick inget efternamn på den heller så spänningen
är olidlig happy.gif
Ha det, Mirre

Det finns några stycken med den färgsättniningen på marknaden, så det är nästan omöjligt att namnge den utan att ha sett den närmare.

men kolla dom foto http://www.wermlanddesertplants.se/ har och jämnför med den du har.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon