LenaFriman
Hejsan!

Jag har ett stort område, ca 40-50 kvadratmeter där marken ej är insådd.

Har ny tomt men hann aldrig göra något åt vissa delar förra året.
Nu växer det revsmörblomma, vitklöver och gräs (inte sånt gräs som jag har sått in).

Nu vill jag ha bort detta för att så in färdigt min gräsmatta.

Kan jag använda round up? Använde ättika (från granngården) på vissa delar förra året, funkade så där!

Mvh Lena.

renate
Round up tar jag inte i ens,det skulle ALDRIG faller mig in att använder i trädgården.Det ogräs du har är inte så svårt att gräver upp,några kvm varje dag så blir det bra till en gräsmatta.Eller så kan du hyra en jordfräs och fräser upp 40-50 kvm är ja inte så stort.
GunnellF
CITAT (renate @ 16-05-2009, 18:40) *
Round up tar jag inte i ens,det skulle ALDRIG faller mig in att använder i trädgården.Det ogräs du har är inte så svårt att gräver upp,några kvm varje dag så blir det bra till en gräsmatta.Eller så kan du hyra en jordfräs och fräser upp 40-50 kvm är ja inte så stort.

Men den som vill använda RoundUp må ju får göra det. Dock tar det nog längre tid att få bukt med ogräset med RoundUp än med handkraft!!
Aqvakul
Det är väl bara att sätta igång och luka! Det är ju faktiskt en relativt begränsad yta.

HelenJ
CITAT (LenaFriman @ 16-05-2009, 17:31) *
Hejsan!

Jag har ett stort område, ca 40-50 kvadratmeter där marken ej är insådd.

Har ny tomt men hann aldrig göra något åt vissa delar förra året.
Nu växer det revsmörblomma, vitklöver och gräs (inte sånt gräs som jag har sått in).

Nu vill jag ha bort detta för att så in färdigt min gräsmatta.

Kan jag använda round up? Använde ättika (från granngården) på vissa delar förra året, funkade så där!

Mvh Lena.

40-50 kvm är inte så mycket, tydligen är det inga svåra rotogräs du har så bästa sättet är handkraft. Jag har själv en yta på 250 kvm som jag lät stå i träda en hel sommar innan jag blev färdig att göra något åt den, och det tog jag för hand utan större problem.
Har du ingen brådska kan du täcka ytan med tidningar och markduk så kväver du ogräset.
Roundup anser jag ska vara sista utvägen när inget annat funkar, det är ett starkt gift som ska hanteras med måtta och eftertanke.
LenaFriman
Tack för era svar!

Jag har ju förstått att det är giftigt, men har arbetat en liten yta idag och det är inte lätt, jag har lite problem med rygg och axlar! Gubben i huset gör vad som helst bara han slipper trädgårdsarbete!

Det är inte så mycket ogräs, men gräset som har växt där är så tätt att jag har problem att vända upp jordhögar med grepen. Nåja det är väl bara att bita i det sura äpplet sweatingbullets.gif

Herregud Helene, 250 kvm! de måste ha varit jobbigt!

Ska det funka med ättika? Kanske satte jag för lite när jag tyckte att det var oeffektivt?

Mvh Lena.
GunnellF
CITAT (LenaFriman @ 16-05-2009, 20:07) *
Tack för era svar!

Jag har ju förstått att det är giftigt, men har arbetat en liten yta idag och det är inte lätt, jag har lite problem med rygg och axlar! Gubben i huset gör vad som helst bara han slipper trädgårdsarbete!

Det är inte så mycket ogräs, men gräset som har växt där är så tätt att jag har problem att vända upp jordhögar med grepen. Nåja det är väl bara att bita i det sura äpplet sweatingbullets.gif

Herregud Helene, 250 kvm! de måste ha varit jobbigt!

Ska det funka med ättika? Kanske satte jag för lite när jag tyckte att det var oeffektivt?

Mvh Lena.

Ättika är inte speciellt effektivt enl min erfarenhet. RoundUp funkar inte alltid heller så bra, det beror lite på vilken typ av ogräs det är. Det tar dessutom ett antal veckor innan det har verkat.

Kan du inte behålla gräset som redan är där och bara dra upp det värsta av annat ogräs??

RoundUp klass III är inte farligare än annat f ö. Fördelen är att det inte sprider sig i marken utan går enbart på de växter man sprutar det på. Det som är viktigt är att man inte sprutar det på nåt man vill ha kvar - det får inte blåsa när man sprutar eftersom det blir vinddrift och kan hamna var som helst; det måste vara uppehåll minst 6-8 timmar efter att man har sprutat annars får det sämre verkan... Bland annat... Men det är ju så med alla bekämpningmedel man använder - att man ska handskas varsamt med dem! Klass III-bekämpningsmedel som vem som helst får använda är ändå relativt ofarliga, annat med medel i Klass I och II, men då krävs det utbildning för att man ska få handskas med dem.
LenaFriman
nja, vill nog ej behålla gräset, det är annan typ av gräs, man ser skillnad på "grästyperna", tycker ej de ser så fint ut.

För övrigt så är marken bucklig och huller om buller, den behöver krattas till och jämnas ut, då måste jag ju luckra upp ytan.

Jasså, tar de sån lång tid innan det verkar, trodde det skulle ta ett par dagar.

Ja ja, känner mig desperat, min kropp kommer att haverera innan allt är klart, vet ej hur jag ska göra.

Vill ej fräsa upp området. Det ligger så mycket "skogsrester" under matjordslagret som kommer att komma upp.
Området har varit gammal skog med lingonris och "prylar". Han som finplanerade tomten schaktade ut "skogen" och lade sedan på matjord. Dessutom är det tung lerjord, det ska man väl helst inte fräsa???

Tack för alla svar smiley_small_hug.gif

Mvh Lena
CillaM
CITAT (GunnellF @ 16-05-2009, 20:19) *
Ättika är inte speciellt effektivt enl min erfarenhet. RoundUp funkar inte alltid heller så bra, det beror lite på vilken typ av ogräs det är. Det tar dessutom ett antal veckor innan det har verkat.

Kan du inte behålla gräset som redan är där och bara dra upp det värsta av annat ogräs??

RoundUp klass III är inte farligare än annat f ö. Fördelen är att det inte sprider sig i marken utan går enbart på de växter man sprutar det på. Det som är viktigt är att man inte sprutar det på nåt man vill ha kvar - det får inte blåsa när man sprutar eftersom det blir vinddrift och kan hamna var som helst; det måste vara uppehåll minst 6-8 timmar efter att man har sprutat annars får det sämre verkan... Bland annat... Men det är ju så med alla bekämpningmedel man använder - att man ska handskas varsamt med dem! Klass III-bekämpningsmedel som vem som helst får använda är ändå relativt ofarliga, annat med medel i Klass I och II, men då krävs det utbildning för att man ska få handskas med dem.

Då kan man ju undra vad DU menar med "relativt ofarliga". Jag skulle inte ens i min allra mest svåraste och mest desperata situation tänka på att använda gift. Djur, insekter, och inte minst barn som går eller kravlar över gräset kan mycket väl få i sig eländet. Handkraft är det enda som riktigt hjälper. Eller så får man helt enkelt se mellan fingrarna och njuta av växtkraften, nog finns det annat i livet än att reta sig på lite ogräs...
HelenJ
CITAT (LenaFriman @ 16-05-2009, 21:41) *
nja, vill nog ej behålla gräset, det är annan typ av gräs, man ser skillnad på "grästyperna", tycker ej de ser så fint ut.

För övrigt så är marken bucklig och huller om buller, den behöver krattas till och jämnas ut, då måste jag ju luckra upp ytan.

Jasså, tar de sån lång tid innan det verkar, trodde det skulle ta ett par dagar.

Ja ja, känner mig desperat, min kropp kommer att haverera innan allt är klart, vet ej hur jag ska göra.

Vill ej fräsa upp området. Det ligger så mycket "skogsrester" under matjordslagret som kommer att komma upp.
Området har varit gammal skog med lingonris och "prylar". Han som finplanerade tomten schaktade ut "skogen" och lade sedan på matjord. Dessutom är det tung lerjord, det ska man väl helst inte fräsa???

Tack för alla svar smiley_small_hug.gif

Mvh Lena

Nej du har helt rätt, lerjord är olämplig att fräsa. Jag vet inte riktigt hur ytan ser ut nu - har du mycket gräs redan kan du prova att vertikalskära. Då får man bort en hel del ogräs.
Faktum är att många ogräsarter inte klarar den regelbundna klippningen som förekommer i en gräsmatta, så de försvinner av sig själva efter hand. Kanske kan du tänka dig att bara låta dem vara, fylla på med jord/toppdress i hålorna och så över alltihop?

Eller flirta lite med maken flirting.gif .
LenaFriman
Hallojs!

Om jag bara hade bekymmer med ogräs skulle jag ej bry mig.

Jag måste kratta till och bereda marken så att den kommer i "nivå" med gräsmatteområdet som jag fixade förra sommaren.

Därför är det så svårt när marken är helt igenvuxen. Marken är "bucklig" som attan efter grävmasinens framfart.

Ha, ha! Flörta med maken! Det kommer att kosta mig! naughty.gif

Mvh Lena.
GunnellF
CITAT (CillaM @ 16-05-2009, 21:47) *
Då kan man ju undra vad DU menar med "relativt ofarliga". Jag skulle inte ens i min allra mest svåraste och mest desperata situation tänka på att använda gift. Djur, insekter, och inte minst barn som går eller kravlar över gräset kan mycket väl få i sig eländet. Handkraft är det enda som riktigt hjälper. Eller så får man helt enkelt se mellan fingrarna och njuta av växtkraften, nog finns det annat i livet än att reta sig på lite ogräs...

I jämförelse med annat Klass III-bekämpningsmedel är inte RoundUp speciellt "farligt". Om inte du vill använda det är det upp till dig. Dessutom måste man ju se till att inte barn "kravlar omkring" i det man har använt bekämpningsmedel på. ALLT bekämpningmedel är giftigt men RoundUp Klass III är inte värre än annat.

Och som sagt så rekommenderar jag handkraft!

CITAT (LenaFriman @ 17-05-2009, 17:28) *
Hallojs!

Om jag bara hade bekymmer med ogräs skulle jag ej bry mig.

Jag måste kratta till och bereda marken så att den kommer i "nivå" med gräsmatteområdet som jag fixade förra sommaren.

Därför är det så svårt när marken är helt igenvuxen. Marken är "bucklig" som attan efter grävmasinens framfart.

Ha, ha! Flörta med maken! Det kommer att kosta mig! naughty.gif

Mvh Lena.

Ja, jag förstår ditt dilemma. Bäst vore ju att ha maskinhjälp som kan gräva bort det värsta gräset och sen rensa noggrannare för hand och fylla på med bra jord.

Känner du ingen med nån liten grävare?? naughty.gif
Gunilla T
CITAT (GunnellF @ 17-05-2009, 17:49) *
I jämförelse med annat Klass III-bekämpningsmedel är inte RoundUp speciellt "farligt". Om inte du vill använda det är det upp till dig. Dessutom måste man ju se till att inte barn "kravlar omkring" i det man har använt bekämpningsmedel på. ALLT bekämpningmedel är giftigt men RoundUp Klass III är inte värre än annat.

Om det inte är speciellt farligt gör det väl inget om barnen tultar omkring där det är sprutat? ...eller husdjur...?...eller att använda hushållsvattnet?
GunnellF
CITAT (Gunilla T @ 17-05-2009, 18:45) *
Om det inte är speciellt farligt gör det väl inget om barnen tultar omkring där det är sprutat? ...eller husdjur...?...eller att använda hushållsvattnet?

Men snälla - läs vad jag skriver!! tummenupp.gif
LenaFriman
Jaa, vad säger man!

Verkar som om jag får ta och "plåga" kroppen med grävarbete! sweatingbullets.gif

Nåja, jag kan ju se det som ett motionspass varje gång jag är ute och gräver, men jag tycker att det är KUUL och det är ju possitivt!

Jag har ju en 4-åring som kryper, kravlar överallt, jag kan ju tänka på honom. Men enlligt roundups hemsida så verkar inte giftet ligga kvar i jorden värst länge.

Inte känner jag någon med en liten grävare, kanske jag och maken kan starta lite rollekar där han får leka grävare och sedan får han välja vad jag ska vara!! naughty.gif

Tack för att ni har svarat lilla jag! bravo.gif

Mvh Lena.
GunnellF
CITAT (LenaFriman @ 17-05-2009, 21:24) *
Jaa, vad säger man!

Verkar som om jag får ta och "plåga" kroppen med grävarbete! sweatingbullets.gif

Nåja, jag kan ju se det som ett motionspass varje gång jag är ute och gräver, men jag tycker att det är KUUL och det är ju possitivt!

Jag har ju en 4-åring som kryper, kravlar överallt, jag kan ju tänka på honom. Men enlligt roundups hemsida så verkar inte giftet ligga kvar i jorden värst länge.

Inte känner jag någon med en liten grävare, kanske jag och maken kan starta lite rollekar där han får leka grävare och sedan får han välja vad jag ska vara!! naughty.gif

Tack för att ni har svarat lilla jag! bravo.gif

Mvh Lena.

Det är ju som så, att OM man använder RoundUp så sprutar man såklart på kvällen, både för att eliminera risken för att nån ska vara där när det är nyligen gjort, samt för att det inte är så bra om det är soligt och varmt när man sprutar pga avdunstning. Därutöver tas det här medlet upp av växten och hamnar inte i jorden - det är ett systemiskt medel som sprider sig i växten och förstör cellerna.

MEN i ditt fall tror jag inte att RoundUp är bra alls eftersom det verkar vara mest gräs hos dig. Ju mindre bladyta, dessto sämre effekt med RoundUp. Själv har jag effektivt bekämpat kardborre i en rabatt med RoundUp och det var faktiskt enda alternativet! Kardborre har stora blad och tar upp preparatet på ett bra sätt, men gräs har ju inte så stor bladyta därför tror jag att bästa sättet är att gräva. Sen tar det som jag sa, några veckor innan RoundUp har verkat...

Att gräva är ju även bra motion, som du säjer!! tummenupp.gif
LenaFriman
Jaa, det är precis så det är, mest gräs menar jag, eller mest vitklöver, den är överallt, även i den befintliga gräsmattan men de är väl bra eller? confused.gif

Jag gjorde en jävla miss med gräsmattan! ranting.gif

Sedan grävarkillen hade finplanerat tomten så finkrattade jag, gallervältade, sådde, vattnade, ville göra allt själv!

Blev inte riktigt bra, har tagit sig dåligt, detta var två år sedan + en del av tomten gjordes förra sommaren.

Hoppas dock att det tar sig. Har gödslat med algomin, tänkte att jag kunde vertikalskära och toppdressa, får se vad jag hittar på.

Vi klippte nästan ingenting förra sommaren! Varför växer gräset inte på höjden, man brukar ju få klippa som fan! sweatingbullets.gif

Ok! Ut och jobba, tur att det snart är semestertider! tummenupp.gif

Mvh Lena.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon