Har från början (för många år sedan) satt ihop två Plymspirea som jag haft på olika ställen utan att de ville ta sig ordentligt. Tillslut satte jag ihop båda på ett ställe för att det skulle likna något och det gjorde det ju ett tag. Nu är de hur stora som helst och måste flyttas isär. Är det ok att göra det nu och kan jag dela dem samtidigt för de är otroligt stora var för sig.
Eva St
Ja, det är ok, både att flytta och dela den.
Kanonbra!!! Har hört att de ska vara svåra att gräva upp stämmer det. Har dessutom klippt ner den för den var så stor har klippningen någon betydelse för flytten eller är det ok ändå tro?
Eva St
De är lite kinkiga att flytta, vill helst stå orörda. De har pålrot nämligen. De kan "stå still i växten" ett tag efter flyttning, stressade antagligen, men de kommer igång så småningom. Vet faktiskt inte om den kommer att påverkas negativt av klippningen. Klippte du mycket? Jag låter min vissna ner och städar bort det vissna på våren.
Alpiner i Halmstad
09-10-2003, 08:03
Det är alltid lättare om man har kvar skaftet om man skall lyfta något tungt.
Vi väntar därför med nedklippnig tills vi flyttat tyngre växter.
Detta gäller speciellt buskar och träd som skall grävas upp och kastas.
Vi har några plymspireor som vi med korpens hjälp begränsar på hösten.
Den yngsta delen av plantan får stå kvar orubbat. Plantan märker inte mycket av ingreppet utan får fin form redan nästa vår.
M.v.h. Bernt
Brukar också låta min stå kvar till våren innan jag klipper den. Men i år kände jag mig som om jag var igenvuxen av denna stora sak därför rök den redan i höst typiskt när jag nu tänkte flytta den. Men om jag nu lyckas flytta den trots klippningen kommer den att fara illa då av att jag både klippt och flyttat samtidigt
Eva St
Alpiner i Halmstad
11-10-2003, 09:33
Plymspirean är en robust art som överlever de flesta behandlingar.
Höstklipper man vissa andra växter med rörformig stam, kan vatten samlas i det kvarstående röret och orsaka röta.
M.v.h. Bernt
Arbete Arbete och inte har jag varit hemma och flyttat min Plymspirea. Har det blivit för kallt för flytten nu eller funkar det än. Är nämligen äntligen ledig hela helgen så nu kan det bli av om inte kylan sätter stopp.
Eva St
Alpiner i Halmstad
16-10-2003, 19:20
Vänta inte för länge så att tjälen gör att Du slipper. Plymspirean märker nog inte att det är lite kallt.
M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.