Jag har en cypress, inte thuja som jag skrev igår ( vet ej sort, men den är c.a 3 m och ser ut som en gran ungefär). I år har den mycket glest med grönt på nedre halvan men är fin uppåt. Vad kan jag göra? Det är ju liv i nederkvistarna, men kalt och trist. Bor i Ångermanland. Tack för tips! :-)
Oavsett vad det är så skulle jag, som också har en cypress, vilken är runt 40-50 år gammal, ta och stamma upp den. Vilket innebär att man kapar av de risiga fula grenarna och låter stammen komma fram. Kapa inte av dom alltför nära stammen och dess bark utan gå ungefär 1-2 cm nära stammen. Jag gjorde så, delvis för att rådjuren var på den och delvis för att jag skulle kunna komma in i garaget utan att ständigt svepas i huvudet.
AnneMysan
16-05-2009, 20:40
Jag har en Cypress på min framsida och den var hur ynklig som helst (nästan som din) för flera år sen. Tog sågen och kapade av toppen en halvmeter. Kapade av alla grenar 1-2 dm in mot stammen. Den är så tät nu så man ser ingen stam. Alla de översta grenarna reste sig uppåt och blev till en mycket tät topp.
Nu håller jag den "nere" både runt om och i toppen, och den blir bara tätare och tätare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.