hjert
Jag har som sagt lagerblad, citronmeliss och rosmarin inne än så länge, när vågar jag ställa ut dem, hur känsliga är de´för kyla. Vill ju inte att de dör pga av frost när om jag glömmer att ta in dem eller om det blir kallt om det blåser för mkt.

En annan fråga, ska anlägga ett örtagård har jag ju tänkt, vad gör jag om jag får ohyra, svamp eller liknande på örterna, man vill ju inte behandla med medel när de ska ätas. Nu har ju inget utav det drabbat mig än men vill vara förberedd naughty.gif

Min citronmeliss o rosmarin har fått ohyra inne nu, har sprutat med såpavaten men verkar inte hjälpa hittills.
Red Top
För att kunna svara på din fråga vore det bra att veta var du tänker ställa ut dem. Vilken zon alltså. Ett bra råd kanske är att avvakta tills du vet att sista nattfrosten har varit.

Där jag odlar, zon 4-5, brukar det vara runt 7-8 juni. Du kan ju mycket väl ha dem ute på dagarna för att vänja in dem. Försök att inte glömma dem.

När det gäller skadedjur tror jag inte att du kommer få så mycket problem när växterna väl kommer ut. Jag har aldrig haft det. De växter du nämner är ju växter som absolut inte trivs i vår varma inomhusmiljö.

Lycka till!
hjert
ok, tack, bor i zon 2. ska prova mer med såpavatten sedan ställa ut dem på dagarna så kanske de mår bättre, kan man ställa ut dem även när de inte är sol utan bara plus grader, eller är de just solen de vill ha?
Red Top
De kräver inte sol utan blir glada av att komma ut i friska luften. I zon 2 har ni väl rätt hyfsade temperaturer på dagarna nu.

Vilka "odjur" är det du råkat ut för?
Alexander-VG-zon3
alla kan du ställa ut på våren när tempen i skuggan är +1c (ta in vid vårfrost). placera dom först i skuggan, lagern tål solen sämst under våren och rosmarin tål den bäst. sedan vill dom alla 3gärna ha mycket sol och värme under tillväxten. sedan vill du övervintra dom inne så ta in dom efter dom första frostnätterna har kommit. placera dom inne ljust och kallt ca +1c +5c.

citronmeliss är ju härdig så den kan bo ute, lagern tar du in. och rosmarin kan klarar sig på friland i zon 2 om du täcker den väl och planterar den i ett varmt och skyddat läge. annars tars den in och övervintras svalt inne.

hjert
åh tack då ska jag ställa ut allesammans och kanske ta in på kvällarna för säkerhetsskull, ja här har vi det i alla fall över plus strecket dagligen.

Vet inte vad det är för odjur på växterna, chansar på bladlus. På citronmelissen är dom små gröna och bladen på växten har blivit fula på vissa ställen, på rosmarinen tror jag att dom är mer vitaktiga, ser inte alls ut som dom andra., Rosmarinen har liksom lagt sina blad mer nu än vad dom gjorde förut då dom stod rätt upp, sen tror jag att den blivit vitare eller i alla fall ljusare. Lagerbladen står precis brevis men den har jag inte sett någonting på.
noora
Det på citronmelissen låter som bladlöss. Ta bort alla du hittar och skölj med såpvatten upprepade gånger.

På rosmarinen kan det vara vita flygare eller något åt det hållet. Ställ den ute, se till att den inte torkar ut helt (men den ska heller inte "bada" hela tiden) så att den trivs, då kan det bli bättre av sig själv.

Du kan även prova med såpsprit på båda. Häll ungefär en msk T-röd i en liter såpvatten och spraya precis som du skulle göra med såpvatten. Låt "verka" en stund (kanske en kvart?) och skölj sedan hela plantan under rinnande vatten så att du får bort såpspriten igen (annars blir det inte gott att äta av örterna...)

När du odlar utomhus på friland är risken för ohyra på örterna mycket mindre än när du har dem inne.

När jag ställer ut växter på våren så drar jag 4-5 lager fiberduk (den tunna vita sorten) över dem i början. Sedan drar jag av ett lager fiberduk om dagen. Det sista lagret kan vara kvar längre om det fortfarande är risk för nattfrost. Fiberduken skyddar både mot för stark sol (vilket dom inte tål i början) och mot nattfrost.
hjert
tack för tipsen, ska pröva detta. Ang fiberduk på växterna, räcker alltså ett lager fiberduk för att skydda mot frost?
Alexander-VG-zon3
den vita tunna fiberduken skyddar inte mot frost. däremot mot solen och mot blåsten plus blir det varmare under duken ev att värmen hålls kvar bäyttre under natten och därmed gör det någon gradvarmare vilket i sin tur gör att växterna ev kan klara sig bättre under en kall natt. jag placera dom bara i skuggan det brukar funka bra.

vill du skydda mot frost så köp grön vinterväv.
hjert
ok, tack
noora
Jodå, den vita fiberduken skyddar mot nattfrost, i alla fall så länge som det bara handlar om några minusgrader under kortare perioder på natten smile.gif Jag har testat och mätt med termometer utanför och innanför fiberduken: t.ex. kunde det bli som lägst -3 utanför och +2 innanför duken. Förklaringen till att det funkar är att värmen inte "flyr" så kvickt.

Däremot skyddar inte fiberduken mot långtida kyla, t.ex. om det är minusgrader hela dagen också.

Jag använder minst 2-3 lager fiberduk om jag ska skydda mot nattfrost.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon