Sidor: 1, 2
tepa
Hej

Skulle vilja visa er lite hur det blivit att se ut i vår trädgård. Är bara ttre-fyra år sen vi började fixa.

Mvh Tepa
DragonLady
Åh vad fint tepa tummenupp.gif
...blir avis på stora tomter blush.gif ............ har en minimal själv
tepa
Kul, Dragonlady. Fast dethär var bara halva tomten....

Hälsn Tepa
Sussie F-Flower
Ojoj... Snacka om att du har jobbat stenhårt!!!!! naughty.gif shy.gif

Jättefint Tepa! Snyggt!

Har ni mycket rådjur? Såg en cd-skiva bland lökarna......
tepa
Nä, inga rådjur. Pga cd-skivan ? Vet inte, men visst hade de smakat på tulpanlökarna. Men inte sen skivan dök upp. Men så har jag också planterat Allium där, i främre kanten.

Hälsn Tepa
Helen i Piteå Zon 5
Så fint du har det! Supersnyggt med mycket sten!
Gunilla T
Oj Tepa, du är nog en riktigt Flitig Lisa...bara fyra år som ni hållit på?
Irene_L
bravo.gif Åhh så fint ni har det!! Det är härligt med sten i trädgården! yes.gif
Aqvakul
Snyggt jobbat, Tepa! bravo.gif kompiskram.gif
tepa
Tack, allihop. Fast det är maken, som gjort det mesta jobbet.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
vackert ! tänk vad fint det blir sen när det har växt upp mer och etablerat sig ordentligt. grunden ser ju bra ut. men sedan så är väl inte heller en trädgård färdig utan förändras hela tiden.

tepa
Hej

Nä, en trädgård blir aldrig färdig. När jag skrev i mitt tidigare inlägg, att maken gjort det största jobbet, då menade jag med grävning av dammar, markduk, och stenarna vid vattnet. Planteringarna är mitt verk. Ska ta mera bilder sen, när det vuxit lite till.

Mvh Tepa
4:an
Så fint! Tänk till sommaren när allt vuxit upp!
Wilmer
Jag gillar också stenen! Så mycket plats du har att plantera på sick.gif
Betty
Snyggt jobbat! bravo.gif Jag fördelar berömmet lika mellan dig och din make Tepa, planeringen och utformningen är minst lika viktig som "grävkraften". flirting.gif Det blir säkert jättefint när det fått växa till sig lite mer, jag ser fram emot fler bilder i typ augusti eller så.
Tullia
Tack för att du lägger in bilder! Kom ihåg att lägga in fler allteftersom det växer. Vi är nog många som ser fram emot att se vad som kommer att hända.
Alba
Ja inte har ni legat i hängmattan det ser jag ju. Så fint ni fixat. Jag älskar allt med stenar.......ni har verkligen lyckats bra.
tepa
Hej Alba

Vilken hängmatta !!?? rotfl.gif

Hälsn Tepa
Ps Jo, det kommer mer bilder.
tepa
Hej

Nä, jag har inte glömt. Här kommer det mera bilder.

Mvh Tepa

CillaM
Ojojoj! Jäklar vad fint Tepa!
Sussie F-Flower
Oj,oj,oj Tepa!!!!!! w00t.gif VAD DET HAR VUXIT!!!!!! ohmy.gif smile.gif

Och så fint det har format sig i alla rabatter... tummenupp.gif Kanonfint!
Vad är det för rosa blommor du har i den långa gången???

smiley_small_hug.gif kompiskram.gif
Irene_L
Wow.....så fint! tummenupp.gif Den rosa vallmon var ju såååå underbar! Härligt med så många! Har du direktsått dom?
tepa
Hej Sussie !

Det är Vallmo och den är ettårig, men självsår sig. Irene hann visst nämna det. Jo, de är direktsådda, fick lite frön av en granne. Men nu behöver jag ju inte spara frön, bara om jag vill ha Vallmo på fler ställen. Men jag tror det räcker såhär...

Tack för ert beröm. En annan granne sa, att vi måste ha krut eller nått i jorden, som det växer. Men visst, vi har bra matjord. Och jag har vattnat med nässelvatten några gånger.

Hälsn Tepa

Sussie F-Flower
CITAT (tepa @ 10-08-2009, 22:39) *
Hej Sussie !

Det är Vallmo och den är ettårig, men självsår sig. Irene hann visst nämna det. Jo, de är direktsådda, fick lite frön av en granne. Men nu behöver jag ju inte spara frön, bara om jag vill ha Vallmo på fler ställen. Men jag tror det räcker såhär...

Tack för ert beröm. En annan granne sa, att vi måste ha krut eller nått i jorden, som det växer. Men visst, vi har bra matjord. Och jag har vattnat med nässelvatten några gånger.

Hälsn Tepa

Va? Vallmo? ohmy.gif En "Dubbel-dubbel"???? laugh.gif "Trippel-trippel" kanske...???
Ser ju nästan ut som pioner...!!! shy.gif blush.gif

(Kanske det blir en frökapsel över...? naughty.gif )
tepa
Hej

Naturligtvis, Sussie. Vi pm:ar...

Hälsn Tepa
Sussie F-Flower
CITAT (tepa @ 10-08-2009, 23:02) *
Hej

Naturligtvis, Sussie. Vi pm:ar...

Hälsn Tepa

Gulle dig.... smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif
Paeonia Lactiflora
Åh, så söt vallmo! Är det pionvallmo? Har aldrig sett den i verkligheten, men alltid tyckt att den ser läcker ut på bild! Själv har jag en gul tråkig variant som trivs precis överallt - i grusgångar, mellan marktegelstenar - you name it, men med så'na som dina skulle jag inte ha något emot självsådd smile.gif!

/Helen
stennie
CITAT (CillaM @ 10-08-2009, 21:58) *
Ojojoj! Jäklar vad fint Tepa!

Håller med ! tummenupp.gif
tepa
Paeonia, vet inte vad Vallmon heter, men kan ta reda på det av min granne jag fick fröna av. Den liknar ju Pion, men när jag googlade så liknade inte bilderna jag hittade inte alls mina. Men det finns väl fler sorters Pionvallmo.

Hälsn Tepa
Irene_L
Åhhh så vacker färg din vallmo har!!! Jag har en som är ljusare rosa men din är allt vackrare! Har du kanske lite frön över till mig också??
Ezereht
CITAT (Sussie F-Flower @ 16-05-2009, 23:12) *
Ojoj... Snacka om att du har jobbat stenhårt!!!!! naughty.gif shy.gif

Jättefint Tepa! Snyggt!

Har ni mycket rådjur? Såg en cd-skiva bland lökarna......

hihi den var rolig !!

och lite evil..bara halva tomten. Vi som knappt ens har en minimal tomt ... *suck..
Gillan
Ja, ja säger då det!!! Kan bara instämma i allt beröm, helt underbart Tepa wub.gif . Och visst är det toppen med en arkitekt och en grovjobbare i trädgården, speciellt när de är överens giggle.gif

Och ja, det finns många olika pionvallmo. Några kan ses här:
http://www.odla.nu/album/showalbum.php?uui...ni&aid=4978
Ywonne
Jättefint Tepa...och vuxit som bara den också ...Kul.
Orkidétjuven
Härligt med så mycket vatten på tomten och väldigt snygga stensättningar. Good work. sweatingbullets.gif

Ser gärna lite mer bilder på dammarna och vad ni planterat däromkring framöver.
diva&hero
Jättefint!! tummenupp.gif
Jag tycker att det är så fint med sten i trädgården!
Håller på och planerar för att hämta hem lite större stenar från nån grusgrop. Gubben suckar.. sweatingbullets.gif
Annars hittar jag en och annan 'bärbar' på promenaderna med hundarna..
Betty
Himla tjusigt Tepa! Vad det har växt! bravo.gif
tepa
Hej Orchidétjuven

Du ville titta lite närmare på vad vi planterat närmast dammarna och bäcken. Det är Lammöra, Mossphlox, Penningblad, Bergenia, Hosta, Malört....

Hälsn Tepa

men inte i nämnda ordning...
Biggan_
Jättefint blev det! tummenupp.gif
Sten och vatten är ju så fint och jag tycker ni har fått till det riktigt bra!
Bra jobbat av er båda.

kikki
Dette var en nydelig hage, flott med mye sten. Jeg synst det er så intressant og se hva det er i svenske hager av blomster, såå masse flott som dere har!
tepa
Hej Kikki fra Norge.
Nu var detta ingen svensk hage, utan en åländsk...Åland, där talas mest svenska, hör till Finland. Den där ögruppen sydväst om fasta Finland. Hi hi Kikki. Klart du trodde den var svensk...

Hälsningar
Tepa
Inga från Närke
CITAT (tepa @ 10-08-2009, 21:54) *
Hej

Nä, jag har inte glömt. Här kommer det mera bilder.
Mvh Tepa

Hej Tepa

Vad heter blomman som är på näst sista bilden med rödaktiga blad o gul blomma?
diva&hero
Kan det vara den här?
Jag har den också i min trädgård,men tyvärr tycker jag inte om de gula blommorna så dom klipper jag bort och odlar den endast för sina fina blad.
Ligularia dentata. Kanske finns ett svenskt namn också?

Googlade lite: Klipptsånd -s , stämmer det?
tepa
Hej

Jo, visst är det Klippstånds. Jag däremot tycker jättemycket om de gula blommorna. De blommar för fullt nu, riktigt lyser upp hela trädgårn. Och så blommar dom så lääänge...

Hälsn Tepa
Orkidétjuven
väldigt fint med penningbladens nedväxandes i vattnet tongue.gif
Alba
Åh så fint det blivit.....vilken frodig växtlighet.
Ni har vrkligen fått ihop allt till en enhet.....sååå snyggt.

Hannele
Hårt ni har jobbat, jättefint.
tepa
Hej

...upp-puffning...
kikki
det er bare så masse nydelige planter som finnes i Svenske hager,jeg er full av beundring over å se så masse flott og alle de fine fargene da! whistling.gif wub.gif
Ceria
Vilken fin trädgård du har Tepa! Min egen är aningens mindre (144m2 rolleyes.gif )... Men jag är lika glad för det smile.gif. Vad jag verkligen tyckte om på dina bilder var färgen på ditt hus! Jag står just i begrepp att måla om själv, och blev helt förälskad i din husfärg smile.gif. Har du något namn, nummer eller fabrikat på den så att man kan kopiera? whist.gif
tepa
Tack, Ceria. Mera bilder på hela tomten har jag tänkt sätta in under tråden "Hur stor tomt har du..." när jag hinner. Färgen går under namnet "allmogegrön", bor ju på Åland och färgen är köpt här. Men kan mycket väl vara inköpt från Sverige, det importeras ju mycket därifrån hit.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon